Gå til innhold
Arkivverket

[#32602] Ragnild Evensdatter Hofsøren f. 1734 i Orkdal

Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg søker opplysninger om Ragnhild Evensdatter fra Orkdal. Hun ble født i 1734, med far Even Skomager. I følge folketellingen i 1801 Lenke er hun gift for andre gang. Kjenner noen til når hun giftet seg første gang og med hvem hun giftet seg? Den 10 juli 1763 giftet hun seg med Eric Johnsen, som i 1801 er fisker bosatt på Hofsøren. Kjenner noen til hvor Eric kommer fra?Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

I følge Ole E. Schylanders avskrift av kirkebok for Orkdal ble hun gift første gang med Sold. Fredrik Iverss. 4. P. Trinit 1758.I samme avskrift blant begravede mandkjøn finner vi 5. eft. Paaske 1761 Et drengeb. fra Fredrik Tuven på Øren og 3. S. eft. Påske 1762 Fredrik Tuven. Finner ingen andre Fredrik som død mellom 1758 og 1763.Introd 1760 K. Himmelfd. Fredrik Iversens q. på Øren.Døpte guttebarn 1760 Palme S. Fredrik Tuvens søn: Iver Fad. Morten Berg, Frantz Anderss., Peder Pederss. Evens Ane, Siri FolloIntrod 1761 21. P. Trinit. Fredrik Tuvens q.Døpte guttebørn 1761 16. P. Trinit Fredrik Tuvens søn: Andreas Fad: Even Skomag., Gudmund på Øren, Hans Skienald, Dordi Morten Bergs qv., Elen hos Capit. Lund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk skal du ha Arnt. Her fikk jeg mye å gå videre på. Du nevner en avskrift av kirkeboken gjort av Schylander, der denne avskriften utgitt i bokform?Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Avskriften finnes på statsarkivet i Trondheim og er 4 bøker som er håndskrevet. Det er den eldste kirkeboken 668.A01 (1695-1708) og klokkerbøkene 668.C01 (1716-1742), 668.C02 (1743-1765) og 668.C03 (kun tidsrommet 1766-1776).Originalene er ført kronologisk, mens avskriften er oppdelt slik at alle trolovelser er sammen, det samme gjelder introduserte, copulerede, dåp guttebarn, dåp pikebarn, begravede mandkjøn osv.Disse 4 bøkene har jeg avfotografert.Mvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk for opplysningen, selv har jeg en del problemer med å tyde noen av de eldre kirkebøkene fra Orkdal, så derfor mitt spørsmål. Jeg skal se på bøkene når jeg er innom statsarkivet, men regner med at det blir en litt for stor oppgave å avfotografere alt sammen.Takk igjen!Med hilsen Øystein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.