Gå til innhold
Arkivverket

[#32604] Gunder Monsen Breivik f ca 1701-1707 med familie

Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Sitter her med Frostabokas bind 6 side 423, og jeg forstår ikke helt hva de mener der om familien til min ane Gunder Monsen Breivik. Forstår jo at hans foreldre var Mons Olsen og Anne Olsdatter, og at det var skifte på Mons i 1736.Ut fra det som kommer frem i bygdeboka kan det se ut som om Gunder har vært gift med Marit Olsdatter og kun fått datteren Barbro med henne(konfirmert 1756), og jeg regner med at det kansje er henne som er å finne i Hogstadsveet ved folketellingen 1801. Hun er da 64 år. Hun vil jo da være født ca 1737, og det passer jo aldersmessig til å være konfirmant i 1756 på den tiden.I kirkeboka finner jeg: Gunder Monsen Breivik gravlagt 31.01.1783, og var da 82 år(altså født ca 1701 og ikke ca 1707). Ifølge bygdebokas bind 6 ble Marit Olsdatter Breivik gravlagt i 1779 og var da 80 år. I kirkeboka ble hun gravlagt 2.søndag i advent(05.12)1779 og var da 80 år. Hun ble altså født ca 1699 ut fra dette.Jeg skriv er opp familien til Gunder Monsen Breivik slik som jeg tror den er, og tror at alle barna jeg har på han har Marit Olsdatter som mor:1)Barbro Gundersdatter født ca 1737, og konfirmert i Logtu kirke Dom. 19.p.trinit. 1756.2)Lars Gundersen Breivik konfirmert 21.06.1761, og det kan være han som var gårdmann i Naavig vestre i 1801. Denne Lars Gundersen var iallefall 58 år i 1801, og altså født i ca 1743. Han har da 4 barn hos seg: Ole 23 år, Malena 22 år,Jonas 17 år og Zacharias 11 år. Naavik er dessverre i bind 2 av bygdeboka som jeg leverte for tidlig etter fjernlån.3)Mons Gundersen Breivik født ca 1744/45, død 22.12.1814 og gravlagt 03.01.1815. Han var gift med Ingeborg Thomasdatter som sannsynligvis var fra Småland(kommet frem ut fra opplysninger om faddere til barn). Hun var mulig datter av Thomas Nilsen Småland som ble konfirmert 1756. Mons og Ingeborg er blant mine aner.4)Anders Gundersen Breivik, som ble konfirmert Dom.4.p.trinit(26.06)1768. Han har jeg ikke funnet noe mer på.Det jeg lurer på er:1)Var Marit Olsdatter mor til Gunder Monsen som levde fra ca 1744/45-1814?(Jeg tror hun var det)2)Er den Barbro Gundersdatter som var i Hogstadsveet i 1801 identisk med Barbro Gundersdatter Breivik som ble konfirmert i 1756?3)Er den Lars Gundersen som var gårdmann i Naavik i 1801 den samme som Lars Gundersen Breivik som ble konfirmert i 1761.Skulle noen vite mer om anene til Mons Olsen Breivik og Anne Olsdatter skulle jeg også gjerne vite det.Jeg har prøvd flere henvendelser til Frosta Historielag, og det er over en uke siden jeg spurte om noe annet. De svarer ikke en gang på om kirkebøkene de har i bokform fremdeles er til salgs. Ifølge informasjon på hjemmesiden deres skal det være mulig å få tak i kirkebøker i hefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Tar opp denne igjen i håp om at det har dukket opp lesere som vet noe mer om de spørsmålene jeg tidligere har stilt her.Sitter her og prøver å tyde utskrift fra skiftet etter Mons Gundersen Breivik i 08.11.1815 til 18.01.1816 og det skulle skrives inn i slektsprogrammet, men det er heller vanskelig å forstå noe utenom navnene på verge og laugverge og at enken hadde fått tillatelse til å gifte seg pånytt igjen. Kanskje er det andre som leser dette som har skrevet av skiftet? Dette er vel det mest uleselige skiftet jeg noen gang har sett. Er det noen som vet om noen som skriver av skifter for en billig penge foruten Kåre Hasselberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.