Gå til innhold
Arkivverket

[#32605] Hvor ble de av ifra Bredebygden i Sel/Gudbrandsdalen


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Mange vokste opp på gården Hougen Nordre(også kalt Moen Nordre) i Bredebygden Gården ble også kaldt Sandbuhaugen da den og Søre Hougen som lå nær hverandre også hadde nær avstand til Sandbugården. Ifølge Norske Gardsbruk var jordvidden 51 mål inkl. 14 mål på setra som lå i fellesskap under Holsetrene. Mannsnavnene vekslet mellom Ole og Christen. Ole Olsen Slette fikk skjøte av kongen på 1 skind med bøxel udi rødningsplass Moen for 45 rdr. curant 21. jan. 1727 Sønnen eller neste eier Christen Olsen ble deretter bruker av Hougen Nordre 312.2 som lå i nordre Kolloens kongealmenning i ca. 1740. Ole Christensen Espelund var bruker i 1801 og hadde bygselseddel av 2. juli 1776. Sønnen, Christian Olsen fikk flere barn: Ole Christensen, født i 1811 Rønnaug Christensdtr. født i 1814 Sigrid Christensdtr. ' 1819 Christen Christensen ' 27.8.1821 Anne Christensdtr. ' 1826 Marit Christensdtr. ' 1828 Ole Christensen ' 1831 Mari Christensdtr. ' 1836Det ser ut til at Ole født i 1811 var død før 1831 da en ny Ole kom til verden. Christen er min tipp-oldefar som slo seg ned i Kvam og var huseier av Veikleåen m/jord. Livnærte seg ved tresking. Hvor ble det av de andre søsknene?Dersom noen kjenner til slekten eller historien om personene/gården håper jeg på å motta innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Mange takk for innlegget. Det er nesten for godt til å være sant. Jeg får servert alt jeg har gått å tenkt på. Hvordan har du kommet over dette. Er du involvert i samme slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei! Denne siden jeg la et lenke til er en av de mange sidene til Bredebygden Lokalhistoriske Selskap.Sjøl ætter jeg ikke fra noen av disse gårdene eller slektene. Men kjærringa ætter fra flere, bla.a.: Bræe (Breden) og Blekastad. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Hans Petter Engh

Svar til Aud. Det er nok store mulighet for at det er Mari ifra Nørdre Haugen. Hennes søster Anne m/mann og muligens barn flyttet til Kvæfjord(Anne under nr. 7 i søskenflokken) Det er på en måte en rød tråd som går igjen i denne slektens utflytting og den går til Orkdal og til Kvæfjord og Nordover. Gullbjørg Storviks(Ifra Karlsøy) innlegg i tema 30226 beskriver en del om dette. Hun omtaler også Christen og Marits etterkommere i sitt innlegg nr. 40 med henvisning til Bredebygdens hjemmeside?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.