Gå til innhold
Arkivverket

[#32609] Spörsmål om Anders fra Grinkelsrud, Nes i Akershus


Gjest Per Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Evensen

Forsöker å finne ut noe om Anders Paulsen fra Grinkelsrud,Nes i Akershus. Han var gift med Mari Kristensdatter og hadde en datter f.1761, hun het Kirsten eller Kjersti. Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om Anders og Mari - og hvor ligger Grinkelsrud ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei PerDet er riktig som Morten skriver. Navnet er Grimkelsrud, og ligger ca 11 km syd for Eidsvoll. (Jeg har vært nabo)Jeg fant dette på FS: LenkeSom du ser er Horgen nevnt, og dette ligger bare noen få km fra Grimkelsrud. Grimkelsrud er en liten gård også i dag, og er i drift.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hva som er riktig skrivemåte kan kanskje diskuteres?Både i Matrikkelutkastet for 1950 og i Statens vegvesen's databank så skrives gårdsnavnet 'Grinkelsrud'.Søk på Stedsnavn=Grinkelsrud her; så finner du hvor den ligger: http://www.visveg.no/(Klikk på forstørrelsesglasset og så på kartet igjen for å zoome)Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei Jan PeterJa jeg var kanskje litt kjapp her. Det er nok som du skriver korrekt med Grinkelsrud, men jeg vet med sikkerhet at noen som kom derfra kalte seg Grimkelsrud. Hvorfor, vet jeg ikke.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

I bygdeboka for Nes (Nes på Romerike, Gardshistorie bind 1, Fenstad sokn) side 403 er det brukt skrivemåten Grinkelsrud. Forklaringa på navnet skal være mannsnavnet Grimkel og rud (rydning). I Norsk personnamnleksikon, 2. utgåva, Kristoffer Kruken side 102 står det at 'føreleddet Grim- finst i mannsnamna Grimar og Grimkjell..'. . Se også O. Rygh :Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Dette var gode nyheter som utlöser flere spörsmål: Var Li en plass under Horgen? Jeg klarer ikke å finne Horgen på vanlige kart. Står det mer om Grinkelsrud i bygdeboka for Nes? Står det noe om de som bodde der? Bor i utlandet og har endel problemer med å få lånt norske bygdeböker (det er trange budsjetter i andre land også!)mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Det har ikke vært noen bruker ved navn Pål eller Anders på Grinkelsrud i følge bygdeboka. På plassen Horgenhagen under garden Horgen i Fenstad (Nes på Romerike gardshistorie bind 1, side 368) var Anders Pålsson første kjente husmann. Han døde 1800. Bygdeboka sier at muligens var sønn på garden. Kona Mari Kristensdotter døde 1792. Barn: Inger, gm. Lars Iversson, Kjersti, f. 1761, Pål f. 1763, Kristen f. 1765, Kari f. 1768, Ola f. 1770 og Anne f. 1773, d. 1785. Det opplyses at Anders bodde ei tid på Grinkelsrud og kom til Horgenhagaen omkring 1765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina Samsing

Hei PerJeg tenkte nok ikke på at du behøvde å ta deg en tur, men at lederen av historielaget sikkert hadde noe å bidrA med i forhold til Horgen gård der han selv bor.Kristina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.