Gå til innhold
Arkivverket

[#32612] Oleane Pedersdatter; f. 08.05.1815, Hundbyeberget u. Godtland; Grue i Hedmark


Gjest M. Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest M. Nicolaisen

Jeg trenger hjelp til å finne flere opplysninger om Oleane Pedersdatter, f. 08.05.1815; på Hundbyeberget u. Godtland. Hun ble i følge mine kilder døpt 21.05.1815, hun døde 01.12.1870; og ble gravlagt 24.09.1871. Hennes etterkommere har jeg styr på, men anene er det verre med. I følge FamilySearch er hennes foreldre Peder Olsen og Marthe Olsdatter; men det står ikke noe om når/hvor de er født eller hvem deres foreldre er.Håper noen kan hjelpe.Mvh M. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Hei, og takk for svar!Familien du har funnet er ikke den riktige. Oliane du har funnet er født ca. 1836, 'min' er født 1815, og bor på Enger østre Hjemsæteren; og er enke i 1865.Mvh M. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nei der ser du. Å være for rask og ikke kunne enkel matematikk, er en dårlig kombinasjon. Beklager. Fant antagelig giftermålet mellom Oleanes foreldre i 1814 på FS, men det har du kanskje?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen
Gjest M. Nicolaisen

Hei, det ser jo ut som det kan stemme; jeg vet ikke om hun var deres første barn, men dersom dette er riktig giftermål tyder det vel på det. Dåpen er den riktige; det har jeg fra flere kilder.Takk!Mvh M. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og for å gjøre forvirringen litt større. Her er to Marthe på Godtland i 1801: LenkeBegge kan jo teoretisk være svanger i 1815 (nå tror jeg matten stemmer her hos meg)Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Ja, begge kan klart ha fått barn i 1815. På den andre siden; 1801 er 13 år før vår Marte gifter seg, så for alt vi vet befinner hun seg ikke på Godtland egang!Mvh M. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Fra kirkebokavskriftene for Grue i Hedmark: Viet 27.12.1814 Ungkarl og tjenestedreng Peder Olsen Kongshaugplads 23, tjenestepige Marthe Olsdatter Opset 25. Forlovere: Andreas Olsen Opset og Ole Hansen Gullikstad. Dåp i Grue kirke 12.6.1791: Peder, Ole Pedersen og Anne Pedersd. Risberget. Dåp i Grue kirke 5.7.1789: Marthe. Ole Olsen og Ingeborg Danielsd. Opsetneset. Mulige kandidater som foreldre til Peder og Marthe. Dette må følges opp med kryss sjekking.Mvh. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Her er litt mer fra avskriftene: Vielser: Ole Pedersen Fuglerue og Anne Pedersdatter Riisberget viet 05.02.1791. --- Ole Olsen Opagersundet og Ingebor Danielsdatter Opset trolovet 15.10.1773 (cop. s. 517 i kirkeboka, dato ukjent).I FT1801 er vel Ole Pedersen og Anne Pedersdatter disse (søket var på sønnen): [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10423&gardpostnr=111&personpostnr=3841&merk=3841#ovre>Lenke --- og Ole Olsen og Ingeborg Danielsdatter er vel disse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Ole Olsen og Ingeborg Danielsd. er nevnt i Grueboka Svinøre-Fuglerud side 237, Nygård under Opset og på side 246, Opsetneset. Ole døde 1811 Nygård u. Opset 73 år og Ingeborg 1809 Nygård 63 år. Hvem var så Ingeborg Danielsd. f. ca 1746 ? Det var døpt to Ingeborg Danielsd. i Grue. Den ene i 1744 og den andre i 1745. Begge med foreldre Daniel Arvesen Lundgren og Marthe Svenningsd. Viet i Grue kirke 1738. Marthe var da på Dal i Grue. Har ikke funnet noen av disse to Ingeborg i kirkebokavskriften som jeg har som døde. Det ble døpt ei Ingeborg Danielsd. 4.9.1746 i Vinger kirke, født på Gjermshusmoen, foreldre: Daniel Pedersen og Siri Svenningsd. Siri var muligens fra Grue. Kansje et blindspor, men må tas med i betraktning. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest M. Nicolaisen

Tusen takk for innlegg!På grunn av dataproblemer har det ikke vært mulig for meg å svare før nå. Og siden jeg ikke har fått sjekket de forskjellige personene som har dukket opp enda, har jeg lite nytt å komme med.Men; igjen takk for innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.