Gå til innhold
Arkivverket

[#32614] Oppslag i census Hawaii 1900 og senere?

Gjest Anne C. Strandslett
 Del

Recommended Posts

Har noen mulighet til å søke etter etterkommere for: Johannes Johnsen f. 1844 i Skoger, Drm. døde angivelig på Hawaii 1929. og Maren Helene Martinsdatter f. 1858 i Lier og døde ang. på Hawaii 1958 Iflg. LDS fikk de tre barn: Catherine 1881, Agnes 1887 og Hulda 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Denne ser ikkje so enkel ut! Eg finn ikkje noko korkje i 1900 eller 1920, men FT1910 for Paia, Makawao District, Maui Island, HI syner:JOHNSON, John 65 div. Nor Nor Nor em. 1881 watchman in sugar plantJohn budde åleine! Men, hvis John var skild frå Maren, kan det vel kanskje tenkjast at ho gifte seg att, og då er det ikkje heilt uproblematisk å finna ho...!?Kanskje andre har betre hell med seg i leitingi?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fant jeg - en av de få stedene jeg kommer inn på!Name: Hulda Matilda Johnson Birth Date: 0 0 1888 Death Date: 0 0 0 Death Place: SALT LAKE CITY, UTAH Burial Date: 24 August 1916 Cemetery: Salt Lake City Cemetery Source: Sexton Records Grave Location: L-20-14-1-EKanskje flyttet hele familien på seg etter 1888. Livet på Hawaii var kanskje ikke så rosenrødt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Familien til Johannes Johansen og etterkomarane hans er omtala på sidene 113 - 118 i boka til Torbjørn Greipsland 'Aloha fra glemte nordmenn på Hawaii' som kom ut på Emigrantforlaget i 2004. Boka tek i hovudsak føre seg etterkomarane til dei som kom til Hawaii med D/S 'Beta' og D/S 'Musca' frå Drammen i 1880/81.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sitter jeg har med boken og ser på bilde tremenninger og firemenninger på Hawaii - som jeg ikke visste noe om. Visstnok var min ggtante 'et troll til kjerring, men vakker. Når hun sto oppreist, så hun ut som en valkyrie'. Det er jo kjekt å vite! Takk for hjelpen! Mvh Anne Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Gunnar! Dette er kanskje interessant for flere. Jeg har en slektning født nettopp i Drammen, Fredrikke Marie Schjøth, gift 1884 i Oslo med Arthur Hubbell Palmer. De fikk en sønn Harold Schjoth Palmer, født 1890 i USA, som døde på Hawaii i 1959. Noen sjanse for at Harold kan være med i boken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Ad. boka til Torbjørn Greipsland, 'Aloha fra glemte nordmenn på Hawaii', Emigrantforlaget 2004.: Som nemnt handlar boka om livet til nokre av dei omlag 600 emigrantane som la ut frå Drammen i 1880 for å arbeide på sukkerplantasjane på Sandwichsøerne, som Hawaii heitte den gongen. Historia til nokre av desse familiane har forfattaren fylgt fram til i dag, der vi les om deira lagnad på både godt og vondt. Livet der vart i alle fall langt frå så rosenraudt som agenten Christian L'Orange, som kom eins ærend til Drammen frå Hawaii for å hyre arbeidarar, hadde førespegla dei... Boka omtalar òg enkelte nordmenn som kom dit allereie på 1850-1870-talet, og seinare norske som kom på 1950-talet og fram til i dag. Folketeljinga i året 2000 viser at meir enn 9.000 innbyggjarar på Hawaii har norske røter. Ved hurtig gjennomsøk kunne eg ikkje finne Harold som Inger spør etter. Avskrift av dei originale passasjerlistene frå 'Beta' og 'Musca' fins på Statsarkivet på Kongsberg, ein finn dei òg på Digitalarkivet. Passasjerane på 'Beta' er oppgjevne med førenamn og etternamn, kjønn, yrke og alder, passasjerane på 'Musca' er oppførte med fødestad og kommentarfelt i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Takk, Gunnar, for at du så etter selv om det ikke ble treff! (Først etter at jeg hadde sendt innlegget mitt ble jeg OBS på at moren Fredrikke også skal ha dødd på Hawaii, en gang etter 1929. Men da er nok ikke hun der heller!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Gjest Tor Kvien

Det er en stor artikkel, 'Slaver i paradis', i Dagens Næringsliv lørdag 22. april 2006, om passasjerene på 'Beta' og 'Musca'. Der er bl.a. bilde av av ovennevnte Johannes Johansens gravsten. Meget interssant for oss som ikke har lest Greipslands bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.