Gå til innhold
Arkivverket

[#32615] Ætten på Espelund i Heidal


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Jeg har tidligere hatt et innlegg om Espelund. Nå har jeg funnet konkrete personer i min slekt som var knyttet til Espelund.Eiliv Christensen, f ca. 1725 eide og brukte gården Espe eller Espelund i Heidal. Brødrene Ole Christensen fikk bygselseddel 2. juli 1776 på Nordre Haugen i Bredebygden, og Johannes Christensen hadde allerede fått bygsel på Søre Haugen i 1757.Jeg håper det er noen som kjenner forfedrene og eventuelt historien om Espelund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

I 1666 finnes disse personene på ødegården Espelund 0,5 hud (6 skinn): Jon Larsen f.1559, bruker av ½ h 1661-80 Ole Johansen f.1612, dattermann, medbruker 1666 1711 Skoskatten Eilef Espelund Qvinde 4 børnEt skifte etter Tord Tordsson på Bjølstad 16/7 1739 viser at han eide plassen Espelund med en skyld på ½ h (50 Rd)Christen Ellefsen Espe(lund) nevnt 1758Ellef g.m. Mari Olsdtr f.1723 Ellef får i 1759 kongeskjøte på nordre Espelund, som i dag har navnet Espe. Barn: 1. Kristen Ellefsen f.1763, neste brukerDine personer kan godt passe inn i dette oppsettet. Personer fra Harlauglien, Ryen og Holen kan føres frem til både søre og nordre Haugen i Bredebygden, så hvorfor ikke fra Espe også. Spørsmålet blir bare, hvilke kilder bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Mange takk for svaret. Jeg ser på en måte sammenhengen mellom Ellef(Christensen), f.ca.1725 g.g. Mari Olsdtr.f.1723 og hans brødre, Ole Christensen(Min ana) og Johannes Christensen. Begge omtalt som Espelund i bygselseddelene for Nordre og Søre Haugen.Harlauglien, Ryen og Holen passer sannsynligvis ikke inn i min anerekkefølge da Nordre Haugen i 1865 gikk ut av slekten til nye folk. Vi har imidlertid aner til Bjørkerusten og Lillesæter i Heidal som det kunne ha vært greit å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.