Gå til innhold
Arkivverket

[#32621] Ekteparet Kari Larsdt. Hennø & Jacob Olsen Qvasnes

Gjest Yvonne T Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Yvonne T Eide

Kari Larsdt Hennø & Jaboc Olsen Qvasnes giftet seg i Manger i 1818. En av barna deres (mitt aneledd): Anne Jacobsdt Hennø (1821-1908) var gift med Wilhelm Eriksen Grindheim.Finner ikke mer info om Kari og Jacob enn deres vielse og barn. Har notert i papirene mine at Jacob kan være født ca.1790 og Kari ca. 1786.Jeg finner en Jacob Olsen 11 år i 1801- tellingen for Qvasnæss Borgen/ Romsdal. Kan dette være den rette Jacob? Trenger noen tips:o)Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

For ordens skyld, her er vielsen:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=manv1759&gardpostnr=2624&merk=2624#ovre>LenkeHer er vel de tre første barna, og da bor Jacob og Kari på Hennøe:Oline, 1818 LenkeLarsine, 1821 LenkeAnne, 1823 LenkeI 1825 får Jacob Olsen, pakter på Floen, og Kari Larsdatter en datter, Larsine, og jeg vil tro at dette er oppkalling etter den eldre søsteren f. 1821 Lenke Den første Larsine dør i 1824 LenkeHer er familien på Floen, Manger, ved f.t. 1825 Lenke. Iflg. tellingen er Jacob er 38 år, f.ca. 1787, mens Kari er 44 år, f.ca. 1781. Så det stemmer at hun er noen år eldre enn ham.NB! Folketellingene 1815, 1825, 1835, 1845 og 1855 er hovedsakelig numeriske Lenke, men det finnes enkelte navnelister og noen av dem er lagt ut i DA. Her er for øvrig en oversikt over hva som finnes av navnelister for Hordaland fylke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er muligens Larsine Jacobsdatter i Manger, 1865, enke, 40 år, f. 1825 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61261.wc2&gardpostnr=212&personpostnr=1219&merk=1219#ovre>Lenke, og her er kanskje giftermålet hennes i 1849 LenkeDa er vel dette søsteren Anne på Grindem Lenke og deres giftermål i 1855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg har forsøkt å se litt nærmere på gårdsnavnet Kvasnes, og hos Oluf Rygh finner jeg navnet kun i Borgund, Møre og Romsdal (Romsdals amt) [url="http://www.dokpro.uio.no/perl/navnegransking/rygh_ng/rygh_visetekst.prl?s=n&Vise=Vise&KRYSS208413@46394=on>Lenke. I folketellingen 1801 finnes det også Qvasnæsset i Lyngdal, Vest-Agder, men gårdsnavnet i Borgund ligger liksom ”nærmere”. I 1790 er det en Jacob som blir døpt i Borgund, sønn av Ole Knutsen Kvasnes Lenke og han er vel identisk med den Jacob Olsen som du har funnet i 1801 Lenke. Her er giftermålet mellom Ole Knutsen Kvasnes og Brynille Olsd. Slette i 1792 LenkeBlant introduserte kvinner i Borgund finner jeg Anne Einarsdatter i 1784, gift med Ole Knutsen Kvasnes – det kan være Ole Knutsens første kone Lenke og i 1786 Lenke. Her er giftermålet mellom Ole og Anne (Ane) Einarsdatter Ekrem i 1783 Lenke. Da er nok dette Annes dødsfall i 1791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Litt flere opplysninger om Kvasnes-folkene i Borgund:Kårkona Brynild Olsdatter Kvasnes dør i 1817, 64 år gammel [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=gr15311816&gardpostnr=54&personpostnr=67&merk=67#ovre>Lenke.I 1751 har Knut Hansen Kvasnes tvillingsønnene Ole Lenke og Jacob Lenke til dåpen i Borgund. To år seinere følger datteren Ragnhild Lenke, deretter en ny datter Ragnhild Lenke, i 1756 blir Anne døpt Lenke. I 1761 blir det døpt en Gyri, datter av Knut Hansen Qvalnæs, men det kan være skrivefeil for Kvasnes Lenke og i 1766 har Knut Hansen sønnen Iver til dåpen Lenke.Denne Knut Hansen giftet seg i 1750 med en enke Biørn?? Rasmusdatter Kvasnes Lenke. Det er mulig at dette er dødsfallet til første kona, i så fall døde hun i barselseng i 1754 Lenke. Navnet her er Giøri Rasmusdatter, og hun er ved 40 års alder (f.ca. 1714). Dette er muligens Giøren Rasmusdatters første ekteskap i 1743 med enkemannen Jacob Olsen Kvasnes Lenke. Giøren/Giøris bosted er ”Linge af Nordalen”.Knut Hansen inngikk nytt ekteskap i 1755 med pige Margrethe Olsdatter Kongshaug Lenke.Knut Hansen Kvasnes døde i 1799, oppgitt alder er 77 år (f.ca. 1722) Lenke. Da er det enken hans som er vilkårskone på Kvasnes i 1801 Lenke. Den nærmeste Knut Hansen jeg har kommet mht fødselsår, er denne Knut, døpt 1724, sønn av Hans Arnesen Skarbøen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin Aarskog

Etter den nye bygdeboka for Sula var Ole Knutson Kvasnes født ca 1751 død 1803 og gift 20/7-1783 med Anne Einarsdotter fra Bakkegården, Eikrem, født 1754 d ca 1791. De brukte Bakkegården på Kvasnes ca 1783-1798. Hadde barna: Karen f 1784 d 1784, Ingebrigt f ca 1786 d ca 1798, Peder f 1789 d 1789, Jakob f ca 1790 d ?Ole ble oppatgift 1792 med Brynhild Olsd. fra Stette i Skodje, f kring 1748, d 13.8.1817.Ole var sønn av Knut Hansson f i 1720-åra d ca 1799 og enka Gyri Rasmusd. fra Linge i Norddal f ca 1714 d 1754, gift 8/1 1750. Gyri var først gift med Jakob Olson f ca 1697-d 1748 (Jakobs 2. ekteskap), og hadde med han 2 barn, Knut f 1744 og berte f 1747. Gyri hadde i ekteskapet med Knut Hansson barna: Ole f ca 1751, se ovenfor, Jakob f ca 1751 d 1751, Ragnilde f ca 1751 d 1753, Ragnilde f 1754 d ?. Knut ble oppatgift 16/6 1755 med Margrete Olsd. fra Kongshaugen f 1725 d 1802. De hadde barna Ann f 1756, Gyri f ca 1761 og Ivar f 1766 d ca 1797.Det fremgår ellers av boka at far til Knut Hansson, Hans Knutson, døde på gården (Bakkegården, Kvasnes) 1763, 80 år gammel, og at i følge ekstraskatten 1762 var han fattig og hadde legd i Skodje.Guri, eller Guraa, som det står i bygdeboka for Norddal, var datter av Rasmus Ingebrigtson Linge og Brite Olsd. Remset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Hva med Kari Larsdt. Hennø? Er det noen som finner noe mer om henne? Hvortid hun døde (hvor) og hvem hennes foreldre var.TUSEN HJERTELIG TAKK FOR ALL UTROLIG HJELP SÅ LANGT!!!! Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Jeg har letet etter Kari Larsdt. uten resultat m.t.p. dåp og begravelse. Ved å søke på viede i Manger: La inn brudgom Lars m/ gard brudgom Hennø. Dette ga resultat i en Lars Christiansen Hennøe som ble gift med Giertrud Olsdt. Nøten 05*.04.1+782. Ettersom Kari er født ca 1786 , kan jo dette stemme. Problemet er jo at det bare er 'ubevist materiale'. Finnes det noen bygdebok eller lignende? Er det noen som gjerne har samme grenen som meg, og som har funnet svaret på min uløste gåte? Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror du kan glemme Lars Christiansen som far til Kari.Under døde i Manger 1759-1816 finner jeg en Lars Christiansen Hennøen som døde 16.06.1782 , 23 1/4 år gammel. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Ojda:o) Takk for den opplysningen. Burde jo tenkt på å sjekke deres begravelser når jeg først var igang.. Finner ulike former, eks Hennø, Hennøen, Hendøen som er navn på gårder ulike steder i Norge. Men om Kari er født 'utenfor' Manger hun også, så burde jeg vel finne noen form for bekreftelse på det? Hvilket annet sogn det skulle være og hva som førte Kari og Jacob til Manger? Har letet under døde i Manger (gård Floen) men finner ingenting, unntatt deres datters død, som en tidligere her nevnte (Larsine Jacobsdt.) M.t.p. kirkebrannen og mangelfull informasjon fra kirkebøkene langt tilbake i tid, så er det nok mye jeg ikke vil finne svar på i annet enn tellinger etc. Likevel er jo på Karis 'tid' en tid hvor kirkebøkene er intakte. Jacobs død er heller ikke registrert i bygdeboken som en tidligere her nevnte, så han er tydeligvis ikke så lett å finne.. Det er ikke bare meg som sliter m.a.o. :o) Spørsmålet er også om de begge, eller en av dem, kan ha levd sine siste år på et av barnas gårder. Har ikke fått sjekket ut hvor Annes søsken bosatte seg enda, men dette er vel gjerne en mulighet på å finne Kari og Jacob?Dette er SVÆRT frustrerende. Leter i ring etter ring etter ring. Det er jo slik når man gransker på slekten sin, men det kan jo gjerne være noen håp underveis.. Er utrolig takknemlig for all info ang. disse to. Jacob har jeg jo fått utrolig med info om, men så er det Kari da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

I kirkeboken for Manger finner jeg: Kari Larsdt f 1788, datter av Lars Olssen & Aldis Brynnildsdt.,Herløe/Sund Årstallet kan jo stemme med ca.året jeg har om Kari Larsdt. Hennø. Men kan det være tilfelle at det kan være en skrivefeil (Hennø/ Herløe) Har noen mulighet til å sjekke kirkebøkene for Herdla?I 1801- tellinger for Manger finner jeg: Martha Larsdt, piige, 25 år, tienestpige på gården Bouget. Ellers finner jeg ingen andre Kari Larsdt. som er i nærheten av Karis alder på den tiden. Likevel er denne Kari Larsdt. som jeg har funnet i tellingen litt for ung i forhold til 'min' Kari.??????????????????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T Eide

Jeg fant noe inne på Familysearch, men har ikke lært meg dette med lenker..Det sto:Knut Hansen f. 1721 Borgund/ Møre & Romsdal, død 1798 samme sted. Gift samme sted i Borgund kirke i 1755. Hans kone: Margrethe Olsdt. f. 1729 Kongshaug, Borgund, Møre & Romsdal, d 1802 Kvassnes + samme sted.Hennes foreldre: 1. Ole Iversen f. 1690 Kongshaug, d. 1741 samme sted. Gift i Borgund kirke 1720. 2. Barbro Gundersdt. f. 1687 Lorgen, Borgund, Møre & Romsdal, d. 1771 Kongshaug + samme sted.Margrethe Olsdt.s besteforeldre: 1A. Iver Olsen Kongshaug f. 1665 d. 1743 g. 1689 i Borgund kirke. 1B. Marte N.N. f. ca 1667 Lorgen + samme sted. 2A. Gunder Rasmussen f. 1645 Lorgen, Borgund, Møre & Romsdal,d. 1716 samme sted. 2B. Mrs. Gunder Rasmussen (ja, det står det...:o) ) f. ca 1664 Borgund + samme sted. d. Lorgen + samme sted.Det er dessuten nevnt en datter av Knut Hansen & Margrethe Olsdt.: Guri Knudsdt. 1761 Kvassnes + samme sted, d. Hatlen + samme sted, g. 1797 Borgund kirke. Gift m/ Peder Andersen Sorte f 17.08.1771 Sortehaug + samme sted, d. Hatlen.Er ikke dette utrolig likt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin Aarskog

Ole Ivarson (ca 1692-1741)og faren Ivar Olson (ca 1665-1743) finner du også i bygdeboka for Sula (bind I) under gården Kongshaug. Etter bygdeboka ble Ole Ivarson gift med Barbro Gunnarsd. 1.1.1714. Hvor Barbro kom fra er ikke nevnt. Ivar Olsen var bruker av Kongshaug fra før 1697 til ca 1714, da sønnen overtok. Da flyttet han til Lorgja (Lorgen) i Borgund der han bygslet Pettergarden. I bygdeboka for Borgund og Giske er han nevnt som bruker av Pettergården frem til han døde, og at kona hette Marte. Det bør nevnes at brukeren av Pettergården før Ivar, var Gunder Rasmusson (ca 1645-1716). Det er vel ikke utenkelig at Barbro kan være datter av denne Gunder, slik det fremgår av FS.Jeg vil ellers nevne at bygdeboka for Skodje (bind I) bekrefter at Peder Andersson Sortehaug (f 1771) ble gift med Guri Knutsd. Kvasnes, og at de var brukere i Hatlane i Borgund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Tusen takk for alle deres bidrag i mitt 'dilemma'.Hva vil det da si om alle disse i Borgund? At alle disse opplysningene er om samme familie? Da tenker jeg også på mitt funn på familysearch.For å gå litt tilbake igjen. Er det noen som har muligheten til å sjekke i kirkebøkene på statsarkivet i Bergen om Kari Larsdt Hennø? Vel og merke hvis noen har eget ærend dit. Jeg har desverre ikke mulighet til det, selv om avstanden fra mitt hjem og statsarkivet er kort. Hadde i så tilfelle blitt utrolig takknemlig!M.t.p. bygdebøker: ettersom disse bøkene som oftest er til utlån på de ulike lokale bibliotekene bøkene 'tilhører', så er det vel gjerne mulig å bestille dem til mitt eget lokale bibliotek?Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.