Gå til innhold
Arkivverket

[#32623] Nils Jonsson Syltøen`s besteforeldre?


Gjest Yvonne T Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Yvonne T Eide

Nils Jonsson Syltøen 1816-1875Far: Jon Jonsson 1767-1817 Mor: Guri Nilsdt. Syltøen 1781-1870 Gift 1801Jeg finner Guri sine foreldre, men absolutt ingenting som har med videreføring av Jon Jonsson. Jeg mener at også han var fra Syltøen.Hvor kan jeg fortsette letingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg kan ikke finne ham blant de konfirmerte i Sund 1767-95.Der er kun en person med tilsvarende navn, men han ble konfirmert i 1773 fra Indre Rabben.Så enten må alderen til Jon være feil, eller så tyder det på at han ikke var fra Sund. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T Eide

Om dette er riktig Jon, hvordan da få han til å komme til Syltøen (for å si det sånn)...:o) Det passer liksom ikke helt med tellingene å finne ut mer heller, men er det andre plasser som kan gi meg noen ledetråder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Der er to veier å gå, begge innkluderer kirkebøkene.Det ene er å finne ut hvem som var forloverne ved ekteskapet, det andre blir å sjekke fadderne ved eventuelle barnedåper.Kanskje du skulle tatt deg en tur på Statsarkivet, der er det god hjelp å få. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Eg finn litt i bygdeboka, side 337, frå Syltøy, bruksnr. 7: Guri Nilsdotter f. 1781, d. 1870 frå Syltøyna, dette bruksnr, gift 1801 med Jon Jonsson, f. ca 1767 - 68, d. 1817. Jon bygsla alt i 1799 bruket, og i bygselbrevet stod det at han skulle gifta seg med Guri. Han skulle yta kår til svigermor si, Kari Olsdotter. Guri kjøpte bruket i 1836. Jon omkom på havet.Dette at han bygsla bruket sopass lenge før han gifta seg, er ei god forklaring på at han *tilsynelatande* var frå Syltøy, for det var ikkje kor folk var frå, som var skrive, men bustaden i øyeblikket.Eg har og lest i kyrkjeboka (MF Sund MINI A10) om dette, og der står at ungkar Jon Jonsen Syltøen og pigen Guri Nilsdatter ibid (frå same stad) forlova seg 28 juni 1801 og gifta seg 12 juli. Caut: (Cautionist - forlover)Johanes Erichsen og Anders Andersen Syltøen.Ingenting her fortel om Jon sine aner, men det fortel at dei er ikkje lett å finna.m v h Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.