Gå til innhold
Arkivverket

[#32632] Marthe Olsdatter, f. 1821 i Sverige - men hvor i Sverige og hvilke foreldre ?


Gjest Rolf E Gulbrandsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf E Gulbrandsen

Snippen under Aurstad - På den sørvestre plassen, som tilhørte Georg Smidt på Aurstad, bodde i Henrik Johannnesen,f.13 FEB 1831 i Ringebu, døde 1885. Hans kone var svensk, og het Marte Olsdatter, f. 1821. De hadde barna Karen, f. 1858, Johannes f 1860, gift med Alette Gulbrandsdatter fra Grinkelsrud, Ole f. 1865, Anne Charlotte Henriksdatter f 3. mar 1868, Nes, Akershus, var gift med Alfred Oskar Gulbrandsen fra Nittedal. Henrik Johannesen døde som legdslem i 1885. Marte bodde på en plass under Oppåker da de giftet seg (tror jeg). I FT av 1900 bodde Marthe Olsdatter på plassen Snippen sammen med sin sønn Ole Henriksen og hans kone Karen Andrea Hansdatter, f. 1835. Henrik hadde ført en omflakkende tilværelse. Han var som nevnt født i Ringebu, og da han giftet seg bodde han visstnok på Sandåker. Senere kom han til Finnstadteiet og senere igjen til Setra. Er takknemelig for alle opplysninger - på forhånd takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Når Marte giftet seg, bør jo farens navn ha stått? Vet du hvor hun giftet seg? evt. hvor/når barna ble døpt? Det kan stå ting i dåpsinnførslene til barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf E Gulbrandsen

Hei - tusen takk for svaret - jeg vet ikke hvor/når Henrik og Marthe giftet seg. Vet bare at Anna eller Anne Charlotte Henriksdatter ble født 3.MAR 1868 Nes, Akershus, Norway - dette i følge IGI. Har ikke funnet ut hvor eller når hun ble døpt. Har heller ikke funnet søsken. - og da blir det vel problemer å fine fram :-(rolf e g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf E Gulbrandsen

Tusen takk Magne - Glad - kan dette være et soldatnavn e.l. ?? Mener å ha hørt det en plass ? Flott da har jeg fått bekreftet at hun var på Oppåker da hun ble gift - men - hvor har du funnet dette da Magne ??mvh rolf e. g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Her har du vel Marte i 1900 tellingen. Hun bor sammen med sin sønn (det er riktig at hans kone er 30 år eldre enn han)LenkeKanskje lete etter dødsfallet hennes, der vil vel kanskje fødested og år/dato stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf E Gulbrandsen

Takk for tipset - fant denne et eller annet sted:Ole Henriksen, f 1865, fortsatte å bo på Snippen. Han ble gift med Karen Andrea Hansdatter Vormnes-eie, f. 1834(!). Hun var altså vel 30 år eldre enn mannen. Hun hadde en sønn fra før, da hun giftet seg med Ole, og han var et år eldre enn stefaren. Da han lå på eksersis på Gardermoen, brukte han å si ' til neste år skal han far på mo’n”Rolf e. g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei I Gunnarskog i vermland finnes Anders Olsson Glad f. 1825. Ellers er jo Glad navnet brukt masse. Men Olsson Glad var det bare 4 av. Og denne var eneste som passet med årstall, nok et råtips. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Det er jo 'bare' å få lånt inn kirkebøkene, for å få sjekket ekteskapet her, så får du farens navn, og kanskje også hvor hun ble født i Sverige. Hvorfor gå over bekken etter vann? :) :)Alle ungene er født i Nes, slik at du bør få lånt deg kirkebøkene herfra, for å få sjekka dåpene til ungene.Familysearch-recorden til datteren Anne Charlotta fr a IGI er uttrekk av kirkeboken, så det vil si at hun vil finnes i kirkebok for Nes i Akershus.Stikk på biblioteket ditt (vet at de er snille og greie på Hønefoss) og be dem låne inn for deg. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf E Gulbrandsen

Har tenkt å gjøre det - men biblioteket er p t på flyttefot og åpner ikke før i oktober i nye lokaler . takk for tipset likevel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Lillian Kristiansen

Hei. Under finner du en kopi fra EMIBAS cd fra Sveriges Slektsforskerforbund: Kan detter være din Marthe/Marte?Olsdotter, Märtha Piga (ogift kvinna)f. 21/4 1821 i Järnskog, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 14/9 1838 från Strömmer, Östervallskog, Värmlands län (Värmland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 110Emibas emigrationsakt: Östervallskog S 1838 005Hilsen Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Foreldrene til den Märtha Olsdotter som Lillian fant var: afsked:sold: Olof Andersson Fjäll (f. 21..04.1786 i Järnskog) og hustru Dordi Jacobsdr (f. 02.01.1791 i Eda). De flyttet med 4 barn fra Fjäll i Järnskog til Strömmer i Östervallskog i 1823 (all info fra Genline).Jeg tillater meg å sette et spørsmålstegn ved hennes kandidatur ettersom jeg finner det underlig at hun skulle kalle seg Glad da farens navn var Fjäll (brukt flere steder). Hun kan heller ikke ha Glad fra sin morfar; hvis jeg tolker kirkeboka rett, hette han Jacob Lilja.Minst tre av Märthas søsken flyttet til Norge (iflg Hfl): Karin f. 06.06.1815 (flyttet: ser ut som det står ”Norige Romskog Trosterud” 22.03.1833), Olof f. 04.09.1818 (fl. 1838) og Cajsa f. 02.10.1824 (fl. 1838).Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei.FT1865 her: Lenke. Karl Olaf f. 26/12 1855, dpt: 3/2 1856 Hovind kirke, uægte....Lyst for foreldrene.Det forøvrig farens 2det leiermaal og morens første. Nes Mini I 7 1846 - 1858 Vielse nr.9, s.274 Kort 9/15. Vielse 24/3 1856 F.K. - Fenstad kirke. Ungkarl Henrik Johannesen, f.Ringebu Præstegj., Ophold: Sandaker, Næs,24 aar far: Johannes Jensen og pige Marthe Olafsd., f.Gunnarskog, Sverige, 30 1/2 aar, far: Olaf Glad...resten senere om du vil... Da vet du ihvertfall hvor i Værmland hun er født og farens navn. Mvh Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Data fra Genline:Piga Märta Olsdr f. 13.06.1825 Gskog registrert utflyttet fra Gunnarskog til ”??erstad Näs Sn Norrige” i begynnelsen av 1855. Før dette var hun piga i Norra Backa; her står utflyttet 1854. (Hun kan være registrert blant innflyttede i Nes.)Under Døpte 1825 står Märta f. 13.06 på Tobolsägor døpt 14.06 foreldre Olof Gladen og Karin Jansdr. I Husförhörlängden 1820-1826 for Nysätra u/Tobol finnes Märta med foreldrene Olof Gladen f. 1780 ”Arvi” (=Arvika?) og Karin Jansdr f. 1780 Emten (u/Bortan, Gunnarskog) og søsken: Pär f. 1805, Anna f. 1808, Maria f. 1811, Olof f. 1815, Kerstin f. 1819.Under Vigde 1805 står lysning 15.09 for Artilleristen af Kongl. Göta Artilleri Regimente Dr. Olof Hindrichsson Glad och häftade piga Karin Jansdr i Tobol; vigdes 6. Dec.Under Fødte/døpte 1780 for Gunnarskog står Karin f. 08.09.1780 i Östr. Emtetorp døpt 10.09 foreldre Jean (=Jan/Johan) Skåresson og Malin Matthesdr. Disse er det noen som har forsket på tidligere; se FamilySearch/IGI: Lenke Ved vigselen 12.12.1773 står det at Jan (står Jon) bodde u/Bortan og at Malin var fra Axland (også i Gunnarskog).Håper dette kan hjelpe deg noe videre. Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

En liten kommentar (korreksjon?) i tillegg. Selv om Olof Henrikssons tilnavn i Hfl godt kan leses som Gladen, kan det hende det skal være Glader, gammel svensk hanskjønnsform av glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Det ble interessant å se om jeg kunne finne ut noe mer. Derfor følger litt til.Hfl 1800-1806 for Gunnarskog viser at Karin Jansdr er født 1780 i Träskog (i Gunnarskog). Östra Emtetorp er plassert under Träskog så dette bekrefter vel at det er hun som er født 08.09.1780 (se innslag 17) (men ettersom jeg ikke har funnet foreldrene/familien i Hfl, kan jeg ikke anse det som 100% dokumentert).Samme Hfl viser at Olof Hindriksson Glad var født i Arvika 1778. Fødte/Døpte Arvika 1749-1785 viser at Olof ble født til Mon i Arvika 27.04.1778, døpt 28.04, foreldre: Hindrik Ersson og h. Anna Månsdr. De bodde senere på Södra Gateskogen i Arvika.Iflg Hfl for Arvika ble Hindrik født 1735 (se nedenfor). Han døde 18.11.1787 på Gateskogen 52 år (utdrag fra anm.: foreldre Erik Ersson og h. Elin Henricsdr, gift 1.g. med Anna Månsdr i 25 år, 7 barn, 2.g. med Karin Andersdr, uten barn. ”Fattig, men arbetssam och beskjedlig”. Begr. 25.11.1787).I Hfl 1760-1767 for Arvika finner jeg under Brotorp: Erik Ersson f. 1698, h. Elin Hindriksdr f. 1700, s. Hindrik Ersson f. 1735, h. Anna Månsdr f. 1738, d. Britta f. 1759. Dette er de tidligste Hfl for Arvika i Genline.I Fødte/Døpte Arvika 1735 finner jeg Hendrik Ersson født 06.12.1735 til Wik, døpt 07.12.1735, foreldre: Erich (uten patronymikon) og Eli Hendriksdotter. Vigde 1722: den 9. sept sammanvigdes D. Erick Ersson på Wiik med P. Elin Hindricksdotter ibid. Iflg FamilySearch/IGI bodde de på Högvalta i Arvika, men det må være senere.Iflg Hfl for Arvika ble Anna Månsdr født 1738 (uklart hvor). Hun døde 11.01.1785 på Gateskogen 46 år (utdrag fra anm.: foreldre Måns Persson og h. Ingrid Olsdr., gift med efterl. Henrich Ersson i 25 år, 7 barn, begr. 23.01.1785). Jeg så gjennom Fødte i Arvika 1736-1739, men fant henne ikke så hun kan være innflyttet.Håper du kan gjøre deg nytte av dette. Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Rolf E Gulbrandsen

Tusen takk Rolf A - dette var imponerende ! Beklager at jeg ikke har svart på innlegget ditt tidligere - har bare ikke hatt tidmvhrolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.