Gå til innhold
Arkivverket

[#32644] John J. Olsen f. Næsna og Ingeborg Kristiansdatter f. Alstahaug


Gjest Ailin Benjaminsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ailin Benjaminsen

Etter tidligere forsøk med hell, håper jeg at det er noen der ute som kan hjelpe meg denne gangen også. Hvem var foreldrene til John J. Olsen f. 1821/22 Nesna og Ingeborg Kristiansdatter f. 1847 Alstahaug? Deres bosted var Lien i Nesna i 1865-tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan dette være kandidater til John J.Olsens foreldre? LenkeFinner ingen som kan passe på Fam.search i Mormonerdatabasen.Håper du hjelp til å slå opp i kirkebøker fra stedet.Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er et par i passende alder til å kunne ha en datter Ingeborg 19 år i 1865-tellingen, men det blir ren gjetting. Finner ikke så mange Kristian eller Christian som kan passe på Alstadhaug, men foreldre kan ha flyttet bort, eller være døde på dette tidspunkt.LenkeKirkebokoppslag, eller bygdebøker må nok til er jeg redd, og der kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ailin Benjaminsen

Angående foreldrene til John J. Olsen må i såfall, slik jeg ser det, Ole Olsen og John J. Olsen være brødre. For John J. Olsen er jo født i 1821/22, og skulle vel da være på samme alder som 'broren'. Så for å finne ut om det er faren til John J. Olsen som står registrert her i 1865-tellinga, må jeg vel finne ut om han har en bror ved navn Ole Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ailin Benjaminsen

Hei Gunn!I 1865-tellinga som du har funnet ang. Ingeborgs foreldre, er det flere ting som kan tyde på at du har funnet rett familie. Ingeborg er gift når tellinga finner sted, og bor i Nesna. Det interessante er her at hennes foreldre, om de er de rette, bor på Leines i Leirfjorden, en plass som hennes etterkommere bor el. bor i nærheten av. Om dette stemmer, har Ingeborg en bror ved navn Jørgen, et navn som ofte er brukt av hennes etterkommere. Det siste som jeg har lakt merke til er at om dette er den rette familien, så er jo moren til Ingeborg født i Brønø Prestegjeld. På gården der Ingeborg og John J. Olsen bor, har de en tjenestepike som kommer i fra Brønø Pr.gjeld, kanskje er det en link her? Men, det blir uansett som du sier, rein gjetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser jeg tråkker i spor som allerede er gått opp, men jeg legger det inn likevel:For ordens skyld, her er huslyden i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61828&gardpostnr=187&personpostnr=1290&merk=1290#ovre>Lenke. I 1875 bor John og Ingeborg på Sandveien i Nesna Lenke og og familien er utvidet med barna Josefine, f. 1866, Ole f. 1871 og Anna, f. 1874.I 1875 står det at Ingeborg er født i Stamnes sogn, Alstahaug prestegjeld. I 1865-tellingen for Alstahaug, Stamnes hovedsogn, på gården Leines ytre, finner jeg husmannen Christian Pedersen. Han er gift med Berit Nilsdatter og har fem barn. Eldste sønn er Anders, så følger sønnen Christian på 16. Kanskje det er mulig at det kan være en Ingeborg på 19 år mellom disse to? Lenke. Dette kan selvsagt være et blindspor, men denne husstanden synes å være den som kommer nærmest.Etter hva jeg kan se, heter husfaren John J. Olsen. I FS/VRI har jeg funnet en Johan Jacob Olesen, f. 8.3.1820 i Nesna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jeg har kirkeboka for Alstahaug opp til 1854. Ingeborg Anna Hendricha f. 10 juni 1847, dtr.av Christian Nilsen Luroy og pike Maren M. Danielsdtr. Reines. De var ugift. Kanskje maa du finne giftermaalet til Ingeborg aa ble sikkert dette er den riktige. Hun ble dopt 11 juli 1847 Stamnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Maren Maria Danielsdtr. dopt 6 mai 1825 dtr. av Daniel Jonsen og h. Maren Ch. Jensdtr. Reines. Den andre Maren Danielsdtr. du ser i 1865 gm Manasse var Maren Johanna. Maren Maria gm Nils 'Agensen' og var paa Reines i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ailin Benjaminsen

Hei Margareth!Tusen takk for hjelpen med å slå opp i kirkeboka. Jeg har problemer med datamaskinen min, men skal sjekke opp de opplysningene jeg har fått i fra deg så langt det lar seg gjøre.Mvh Ailin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Ja verden er ikke stor, sa vi det?.Jeg kjenner til en del av etterkommerne til denne John Jørgen Olsen. Han var nemlig oldefar til noen av mine lekekamerater under krigen. Det var fem av dem og en av dem ble faktisk gift med en av mine søskenbarn.Denne John Jørgen Olsen var sønn av Ole Eliasen og Maren Dorthea Johnsdatter og de ble gift i 1816 ref. Stamnes kirkebok 830a8. I 1817 fikk de en datter Elen Dorthea Ref. Nesna Kirkebok 838a4. At det her skiftes veldig på prestegjeldet skal jeg forklare. Lien ligger mitt i mellom Nesna (nærmere bestemt Fagervik). Dette stedet sorterte den gangen under Dønna, men var like nært til Stamnes Kirke. Jeg har vært der og enda nærmere bestemt ligger det mellom Fagervika og Reines.Sønnen John Jørgen tok over plassen Sørli, han var født på Sørli, men døpt i Stamnes Kirke i 1822, og ble gift i Stamnes Kirke 15/10-1865 med Ingeborg Kristiansdatter som den gang var bare 18 år. Ref. Stamnes Kirkebok. De fikk b.annet sønnen Ole Edvin Mørk Olsen som flyttet til Reines. Det pussige her er at på Sørli bodde de på en plass som heter Sandvejen. På Reines da de flyttet dit oppkaldte de plassen sin for Sandvejen eller Sandvigen som vi kaldte det, men det gikk under dagligtale for Steina. Så når vi ommtalte folket der sa vi Ole i Steina. Denne Ole Edvin ble gift på Reines og fikk 5 barn, den ene Ottar var altså far til mine venner på Reines.Det jeg undres på i hvilken forbindelse du har interesse av disse navnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ailin Benjaminsen

Hei Svein!Det er veldig vanskelig å orientere seg i de ulike stedsnavn når man ikke er så veldig kjent, så takk for mye interessant stoff! Du skjønner, det har seg nemlig slik at Ottar var min oldefar, og jeg har mye slekt på Steina. Det har vært ganske vanskelig å finne ut noe om denne greinen, faktisk mye vanskeligere enn noen av mine andre aner. Synest det var artig at du nevnte Ottar, fikk ikke treffe han så mange ganger før han døde.Mvh Ailin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.