Gå til innhold
Arkivverket

[#32648] Hvem var Maren Olsdtr. g.m. Even Ambjørnsen på Hagtvet i Hedrum, Vestfold

Gjest Laila S. Hynne
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila S. Hynne

HeiSom overskriften sier lurer jeg på hvem som kan ha vært hennes foreldre.Maren giftet seg i Hedrum med Even Ambjørnsen i 1764. Forlovere var: Ole Eskedal og Hans Hagtvet. Vitnene var: Iver Hagtvet og Michel Eftedal.Disse to fikk bare sønnen Ambjørn f. 1764. Faddere for ham var: Giøran Kasted (g.m. en bror av Even), Karen Fiære, Iver Hagtvet, Niels Hagtvet, Just Olsen Vitsteen.Denne Just Olsen fra Hvitsten i Kodal Andebu, syntes jeg var spennende. Kan han ha vært en bror av Maren?B.b. for Andebu skriver at han var sønn av Ole Fransen og Karen Justdatter som først bodde på Hvitsten og siden på Kvelde i Hedrum. Jeg mener dette må være feil. Jeg tror han var sønn av Ole Nilsen og Gunhild Olsdatter på Bonnegolt i Hedrum. Gunhild er datter til Ole Fransen og hustruen.På Hedrum genealogiske sider er det lagt ut skifter fra Hedrum. Der fant jeg følgende:Skifte etter Ole Nilsen og Gunhild Olsdatter på Bonnegolt datert 28/6 1736 [url="http://folk.uio.no/khunskaa/slekt/Skifte'>http://folk.uio.no/khunskaa/slekt/>http://folk.uio.no/khunskaa/slekt/Skifte etter Karen Justdatter (mulig mormor til Maren) på Kvelde datert 9/3 1741 http://folk.uio.no/khunskaa/slekt/Skifte etter Ole Fransen (mulig morfar til Maren) på Kvelde datert 20/5 1744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Iflg. Lorens Bergs Hedrumbok ble Ambjørn Evensen bruker på Øvre Bergan, og her er han i 1801, og hans mor Maren har flyttet med, se lenke LenkeAmbjørn ble ikke gammel, iflg. avskrifter på Hedrum Historielag døde han i 1802 bare 36 år gammel. Hans mor døde også samme år, 72 år gammel.1802 Bergan Ambiørn Evensen 38 år1802 Bergan Maren Olsdatter 72 årHåper kanskje noe av dette kan hjelpe deg videre.Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nettopp dette skrev jeg om i en artikkel i Gjallarhorn for noen år siden:-Litt om Hvitstein i Kodal, Gjallarhorn, tidsskrift for Vestfold slektshistorielag og Buskerud slektshistorielag, nr. 29 (2002), s. 373-374.Det er riktig at Just Olsen ikke var sønn av Ole Fransen og Karen Justsdatter, men sønn av deres datter Gunhild Olsdatter og Ole Nilsen på Bonnegolt.Jeg konkluderte også med at den Maren Olsdatter som giftet seg med Even Ambjørnsen, er identisk med Maren Olsdatter fra Bonnegolt. Om jeg ikke husker feil, finner du Even Ambjørnsen som fadder for en eller flere av Just Olsen Hvitsteins barn, og det kan ikke være noen annen årsak til det enn at han var gift med Justs søster.Nevnte artikkel viser også at Ivar el. Iver Hvitstein, nevnt 1591-94, var en Finnsson. Jeg tror også at den Frans som er nevnt på Hvitstein 1604 ikke var sønn av Iver, men gift med hans enke Karen. Dermed skulle essensen av artikkelen være gjengitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei Kolbjørn og KristianTusen takk skal dere ha begge to. Nå får jeg noen fler navn å føre inn:-)Kristian: Jeg burde jo ha tenkt på å sjekke opp faddere for Just's sine barn også. Men noen ganger så har man for mange ting opp i hodet samtidig:-)Jeg skal prøve å få sett på din artikkel i Gjallarhorn nr 29. Vet at dette nummeret er vanskelig å få tak på. Kan hende de har det på biblioteket.Igjen takk for hjelpen.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei! Maren Olsdatter f. 1734 datter av Ole Nilsen og Gunhild Olsdatter på Bonnegolt er gift med Simon Jakobsen på Kveldsvik (gifte 29.09.1763). Ole og Gunhild har også ei datter Karen f. 1831. Kan det være henne som var gift med Even Ambjørnsen?Hilsen Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gaarder

Hei Laila!Nå må du ta deg en tur til slektssenteret på Nauen. Vi skal jo ha alle Gjallarhorn som er utgitt.Åpningstidene er onsdag og torsdag kl. 12.00-21.00, og lørdag kl. 12.00-17.00. Gode vafler har vi også.Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei på dereTakk skal du ha Einar for et spennende innlegg:-) En Karen kan fort bli til en Maren. Karen født ca 1731 stemmer jo også mer med alder oppgitt i Ft 1801 og ved død, men min erfaring er at det ofte er feil alder både ved folketellinger og ved dødsinnførsler. Og i dette tilfellet kan vi jo ikke få det bekreftet med en eventuell dåp.Jeg ble veldig nyskjerrig på dette, og du virker så sikker. Kan du utdype dette mer?Hei til deg også Berit. Ja på Nauen har de nok nr 29 av Gjallarhorn. Var der på torsdag, men skal se om det ikke åpner seg en mulihet for en tur på lørdag. Og ja vaflene de er knallgode de:-)mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei Laila! Faktum er at jeg har tre barn på Ole Nilsen og Gunhild Olsdatter på Bonnegolt. Karen Olsdatter f. 1731, Maren Olsdatter f. 1734 og Just Olsen f. 1728Just har jeg som gift med Marte Nilsdatter f. 1733 på Gjønnes. Karen f. 1731 har jeg ingen ektefelle til, Maren f. 1834 har jeg gift med Simon Jakobsen på Kveldsvik. Jeg er enig at Karen og Maren kan blandes, men hvem giftet seg med hvem? Kanskje Kristian kan hjelpe oss med dette?HilsenEinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjen EinarJeg har idag sett på faddere for barna til din Simon Jacobsen og Maren Olsdatter.Klarer ikke å finne noen forbindelse til Ole Nilsen og Gunhild Olsdatters barn.Det nærmeste jeg kan komme er Anders Torgersen Bonnegolt (som er brorsønn til Ole Nilsen, og dermed fetter til Ole Nilsens barn). I tillegg finner jeg ei Marte Andersdatter Bonnegolt som var gift med Torger Nilsen (bror til Ole)Jeg kan ha oversett noe, da det var tre-fire stykker som jeg ikke klarte å finne igjen i bygdeboken.Har du noe annet som knytter din Maren til Ole Nilsen og Gunhild Olsdatter?Jeg har stor tro på at Even Ambjørnsens kone het Maren. Dette fordi hun står som Maren ved vielsen, i FT 1801 og ved dødsinnførselen. Men helt sikker kan man vel ikke være.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei;ja nå ble jeg litt i tvil. Jeg kan jo ha tatt feil tidligere, så denne saken skal jeg sjekke opp en gang til, bare jeg får sett på notatene mine.Vi har altså to stk Maren Olsdatter som gifter seg 1763:-Jeg har påstått at den Maren Olsdatter som ble trolovet til Even Ambjørnsen Eftedal 16. juli 1763 og gift 19. januar 1764 er jenta fra Bonnegolt. Det begrunner jeg med gjensidig fadderskap (Just Olsen er fadder på Eftedal og Even Ambjørnsen er fadder på Hvitstein).-Einar påstår at den Maren Olsdatter som 29. september 1763 ble viet til Simen Jacobsen Kveldsvik er jenta fra Bonnegolt.Jeg skal kommentere dette i morgen, når jeg har studert notatene mine grundig.Enn så lenge ser det ut til at den Maren Olsdatter som ble gift med Even Ambjørnsen (hvem det nå var) i 1762 var tjenestepike hos Evens bror Jacob Ambjørnsen på Kastet under Hagtvet: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=hedr1762&gardpostnr=322&merk=322#ovre>LenkeKaren Olsdatter fra Bonnegolt tror jeg muligens kan være denne tjenesepiken på Kvelde i 1762:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Notatene er sjekket. De ga ikke så mye mer. Som dere kanskje har lagt merke til, finnes ikke trolovelsen mellom Simen Jacobsen og Maren Olsdatter i Hedrum kirkebok. Iflg. tilgangs- og avgangslister for ekstraskatten ble de imidlertid trolovet i juni 1763. Samme kilde viser at den Maren Olsdatter som giftet seg med Simen Jacobsen var tjenestejente på Bjerke: LenkeUansett koker det hele ned til, at siden Just Olsen Hvitstein var fadder for barnet til Even Ambjørnsen og Maren Olsdatter Eftedal, og siden Even Ambjørnsen var fadder for et av Just Olsens barn, mener jeg at Maren Olsdatter Eftedal er Just Olsens søster.Jeg vil dermed stå fast ved min konklusjon, om da ikke Einar Løsnæs kan fremme argumenter for sitt syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Einar skriver jo at han har Maren Olsdatter fra Bonnegolt gift med Simen Jacobsen Kveldsvik (innlegg 5 og 9), men han har ikke argumentert for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei KristianTusen takk for at du tok deg tid til dette.Jeg har en god følelse på at Maren gift med Even er datteren fra Bonnegolt. Skal se om jeg ikke kan klare å spore opp søsteren Karen. Sjekke om hun fikk barn osv. Det er vel kanskje også en mulighet for at vi ikke får svar på hvor det ble av henne.Til Einar: Det er fint hvis du kan skrive det her, om du har noe annet enn hva Kristian og jeg har kommet fram til.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei! Jeg er enig i at det passer veldig bra at Even Ambjørnsen var gift med datter til Ole Nilsen og Gunhild Olsdatter på Bonnegolt. Det er godt mulig at den Maren Olsdatter som er gift med Simon Jakobsen i Kveldsvik ikke er fra Bonnegolt. Jeg har sjekket med kirkebøkene for den aktuelle perioden og finner begge giftemålene. I det sistnevnte er bare de viedes navn nevnt, det er ingen opplysninger om hvor de kom fra eller om hvem som var deres fedre. Det er imidlertid veldig lenge siden jeg jobbet med dette, så det er godt mulig at jeg har tatt feil der. Jeg skal se om jeg kan finne ut noe mer om dette.Med vennlig hilsenEinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.