Gå til innhold
Arkivverket

[#32658] En vanskelig nøtt Franz Olson og kona Marit Andersdatter Jordalen/straumsnes MR


Gjest Bjørn Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Eide

Hei! Håper noen kan hjelpe meg med denne nøtta. I følge Gards og Ættesoge for Straumsnes bind 1 s. 477 var disse to inderstar i Jordalen først på 1800 tallet.Det er ikke kjent hvor de kommer fra. De hadde ei datter Guri f. 1795. Ho hadde tvillinger med Jakob Guldbrandson Vatn. Tvillingene het Lars og Johan( Bjønna Johan). Johan er min tippoldefar. Han døde ugift på Nordbø i 1905. (barna hans er omtalt i bind 2 s.135) Franz Olson døde den 1.febr. 1832 og Marit Andersdatter noen dager tidligere den 25.jan 1832. Deres datter Guri døde ugift i 1843. Så langt Gards/ættesoga.Jeg har søkt på FT 1801 etter Franz og Marit, men finner ingen. Har søkt på IGI etter deres dåp, vielse og begravelse uten resultat. Finner heller ikke dattera Guri der. Håper derfor noen har opplysninger om familien. Opphav/hvor de kom fra. Det hadde også vært kjekt om noen som har tilgang på kirkebøkene kan sjekke opplysningene som kommer fram i Gards og Ættesoga mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei.Nei, desverre. Jeg har kun hatt tilgang på Ættesoga, og den oppgir kun de datoene som er nevnt. Håper derfor at noen har tilgang på kirkebøkene for å se om det kan stå noen alder der. Tvillingsønnene til datterea Guri ( Lars og Johan) fant jeg døpt på IGI. De er født 6. april 1826 og døpt 23.april 1826 i Halsa. Foreldre: Jacob Guldbrandsen og Guri Frantzen. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Jonny Lyngstad

Denne var ikke enkel.I kirkebøkene står følgende: Konfirmert 6. søndag etter trefoldighet i 1812 i Halsa kirke: Nr. 13 - Giørri Frantzdtr. Nordboe - 17 år gammel. Nordboe må være Nordbø i Torjulvågen, Tingvoll.I Halsa kirkebok: Nr. 6 Fattiglem Marit Andersdtr. Jordal døde den 25/1-1832, begr. 12/2-1832 - 84 år gl. dvs født ca. 1748.Nr. 7 Inderst - Fattiglem Frants Olsen Jordal døde den 1/2-1832, begr. 12/2-1832 - 70 år gl. dvs født ca. 1762.s. 136 nr. 5 Lars Jacobsen Nordboe, født 6/4-1826, døpt i Frei kirke 23/4-1826.Nr. 6. Johan Jacobsen NordboeForeldre Dreng Jacob Guldbrandsen Rochstang og pige Guri Frantzdtr. Nordboe. Dette var Jakob Guldbrandsens annet leiermål. Han må derfor ha vært far til et uekte barn tidligere.Dette skulle tyde på at mora i 1826 bodde på Nordbø både da hun ble konfirmert og da tvillingene ble født. Tvillingen Johan bodde på Nordbøhaugen i 1900 og døde der i 1905 ifølge bygdeboka for Straumsnes.Dette skulle tyde på at familien først bodde på en plass under Nordbøen før de flytta til Jordalen.Dersom alderen på Marit Andersdtr. er rett oppgitt i 1832, dvs f. ca. 1748, er det ikke sikkert at hun var mor til Guri Frantsdtr. f. ca. 1795. Marit var da 47 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei Jonny! Tusen takk nok en gang for flott hjelp! Kjempemessig! Jeg har lånt kopi av kirkebøkene for Halsa. Men fikk foreløpig bare første delen dvs fram til ca. 1830. Fant dåpen til Johan ( Bjønna Johan , min tippoldefar) og tvillingen Lars. Ser at Johan var hjemmedøpt av Fredrik Eriksen Quisvig ? Samme som er fadder på Lars. Kopien er dårlig så det er vanskelig å tyde skikkelig hvem de andre fadderene på tvillingene var. Fint hvis du kan hjelpe å tyde hvem det var. Kanskje de er i slekt med mora Guri? Det er riktig at Jakob Guldbrandsen hadde et barn tidligere. Med Anne Larsdtr. Vatten hadde han sønnen Anders f 17/11 1823. Iflg Ættesoga bind 2 s. 220. Jeg har prøvd å finne Frants og fam. i folketelling 1801, men finner dem ikke. De er antagelig innvandrere/ innflyttere, eller uteglemt på ett eller annet vis. Veien videre med å oppspore hvor de kom ifra osv blir antagelig ei skikkelig nøtt. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.