Gå til innhold
Arkivverket

[#32664] Erland Hovde født i østre Gausdal på Hovde gård

Gjest Espen Midtenget
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Midtenget

Hei igjen!Det står skrevet i slekter og gårder av Hans Kraabøl. side 81. Erland Hovde avlede med sin kone 4 sønner: Paul, Hans sønstegaard, Gunder og Christen Sønstegaard.Erland Hovde var gift med Beret Gundersdtr. Mæhlum, og Erlands far skulle vist nok hete Lars Paulsen Forrestad født på gården Forrestad i Gausdal, kan dette stemme.? Er det mulig å finne event. forfedre til Erland Hovde/Lars Paulsen Forrestad?På forhånd Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Det spørs om han kom fra Ringebu, jeg mener Forrestad befinner seg der.Ellers så er det Forr på Sør-Fron,det kan jo være avledet derfra. Mvh. Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Midtenget

Hei det er ein gard i østre Gausdal også som heter Forrestad, men det er godt mulig at Lars Paulsen kom fra Forr på sør-Fron ellet forrestad i Ringebu/Fåvang. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Bjørn Solbrå

Hei, på familysearch finner jeg en registrering Erland Poulsen døpt 14 september 1721, faren heter Paal Forrestad. Berte Gundersdatter er registrert døpt 12 mars 1718, faren heter Gunder Mælum. Videre finner jeg en registrering av ekteskap mellom Beret og Erland 16 april 1744. Barn som kan vøre fra dette ekteskapet er Poul, født 1747, Gunder født 1749, Hans født 1751, Anne født 1752, Marit født 1756 og Christen født 1760. En sjekk mot kirkebøkene kan sikkert gi svar på om dette stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solbrå

Det burde ihvertfall være mulig å finne registreringen av ekteskapene til foreldrene til både Erland og Beret i kirkebøkene, hvis ekteskapene var inngått i Gausdal. Erland, Paul, Beret og Gunder var veldig vanlige navn i Gausdal på denne tida, så her kan det være lett å ta feil. Jeg ser at det også finnes en Kari Erlandsdatter født 1754, gift med Niels Olsen Østerlie, dette er vel da sannsynligvis også datter til Erland Poulsen og andre kona til Niels Olsen Nustad som ifølge Kraabøl s. 84 var gift tre ganger. Jeg ser også at det finnes en Lars Poulsen sønn av Poul Forrestad født 1726.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Midtenget

Dette var interessant, er det muligheter om du veit noe mer om event. forfedre av Paal Forrestad?Tusen takk for opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.