Gå til innhold
Arkivverket

[#32669] Maren Christiansdatter, f. 1843, trolig i Hole


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Denne Maren gifter seg i Tyristrand kirke 15.09.1867 med Ole Krestiansen, f. 1842. De får 3 sønner: Kristian, f. 1867, og tvillingene Alfred og Bernhard, f. 1870. I 1874 flytter de fra Hole til Modum og får bopel på Thon. Ole kom opprinnelig fra plassen Holmen under Thon.Maren Christiansdatters opphav (i Hole?) er foreløpig ukjent for meg, så om noen har kjennskap til disse folkene eller eventuelt har tilgang til kirkebok for Hole og kan finne hennes dåp, ville det vært en god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei.Søk på batchnr for Hole: Maren Christiansdatter,f.14/8-1843,døpt 8/10-1843. Foreldre: Christian Hansen og Birthe Marie Andersdatter.Mvh Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk for innspill! Og unnskyld min uvitenhet, Anita, men hva betyr søk på batchnr., og hvordan gjør man det? Har dette med Family Search å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg håper inderlig du ikke oppfatter meg som annet enn svært takknemlig for din vilje til å hjelpe til. Men faktum er at jeg dessverre ikke får noe som helst ut av dine siste tips og lenke. Jeg er nok ingen dataekspert. Orker du prøve en mer detaljert forklaring på hva du egentlig gjør når du 'søker på batchnr.' og 'bruker denne siden' (som jeg antar er den du har gitt lenke til?)? Kunne jo være bra å kunne dette, også for senere problemer som måtte dukke opp, siden du lar meg forstå at du selv har funnet den nyttig. MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei igjen.Gå inn på lenken og trykk på batch-numre oppe til venstre. Da får du midt i bildet, opp rubrikken der du søker. Skift fra Danmark til Norge og velg fylke. Lenger ned på siden kan du gå rett på byen eller stedet du ønsker. Bare husk at det er amerikansk stavemåte, så æ og ø fungerer ikke.Fint om du gir en tilbakemelding på om du får det til. Hvis ikke så prøver vi igjen.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk igjen, Anita. Det du forklarer er presis hva jeg har gjort, (etter at jeg endelig fant på et brukernavn og en kode som systemet aksepterte), og det er nøyaktig hva jeg nå har prøvd igjen. Jeg fyller ut med Norge, Buskerud og Hole og trykker på den knappen som heter 'Send forespørgsel'. Men ingenting hender. Så finnes det en lenke man bes klikke på om intet skjer, og der opplyses det at i en del tilfeller får man dessverre intet resultat, visstnok p.g.a. visse sperrer eller lignende som kan være lagt inn på den enkelte maskin, muligens da også på min, uten at jeg vet det minste om dette. Så jeg får vel konsultere en av mine datakyndige sønner for å fjerne slike mulige sperrer, om da ikke du har løsningen?Det er ellers interessant å se at det finnes en annen Maren Kristiansdatter, født i Hole omkring 1843 (alder oppgis til 23 år) i FT 1865 enn den du har funnet. Hun er født i Hole og bor på gården Jota. Hennes foreldre er Kristian Olsen, husmann med jord, 54 år gammel, og hustru Elen Iversdatter, 51 år, og hun ser ut til å være den eneste med det navn og den alder i Hole i 1865.Hun dukker altså ikke opp ved ditt søk på batchnr.?Vennlig hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Til Hans.Når du er inne på batchnr-siden, må du først trykke på Send forespørgsel.Da skal det komme fram en linje aller øverst på siden.Klikk på den linjen, så kommer det fram en meny.Klikk så på Tillat popup-vinduer midlertidig.Da kan du begynne å fylle ut, først på land, så på amt (fylke) og så videre.Trykk på Send forespørgsel nå du har fylt ut alt.Da får du opp en liste med det som er i Familysearch.Velg den kirkeboka som du vil se i.Trykk på Refine Search øverst til høyre.Da kommer en søkeside opp.Hilsen Laila Kornstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei! Etter Hole kirkebok nr.5, pag.8b (rullefilm HF 406) er der født to Maren Christiansdøtre i 1843. Den ene var som innlegg (7) forteller - Maren Eline Christiansdtr Sørumseie f.26.mai.Den andre bør du også se nærmere på:Maren Christiansd. Berggarden f.14.aug.1843 dpt.8.okt. Foreldre Gf. Christian Hansen og Berte Marie Andersd. Berggaarden. Faddere: Siri Hansd Berggarden, Anne Ludvigsd Gravermoen, Ole Andersen ibid, Christian Hansen Berggaarden og Nils Hansen ibid.Temmelig sikkert denne Maren som ble gift på Tyristrand i 1867. Samme rullefilm, Hole kirkebok nr.6, side 84 (klokkerbok Tyristrand):Ægteviede Tyristrand 15.Sept 1867: Ungk. Jernbanearbeider Ole Krestiansen 25 aar (??on) Modum og Pg Maren Krestiansd 24 aar Berggaarden. Forlovere Andreas Krestiansen Haug og Petter Johannesen Klovaasen.Gjør merksam på at det var svak skrift ved ekteskapet, og gardsnavnet på Modum tok jeg ikke sjansen på å tyde. Derfor inn i parantesen. Berggaarden ligger jo på Tyristrand, derfor størst sjanse for at hun er den rette. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Kanskje dette er broren og forloveren til Maren?Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index NorwayAndreas CHRISTIANSEN Sex: MBirth: 27 Sep 1835 Place: Christening: 01 Nov 1835 Place: Hole, Buskerud, NorwayFather: Christian HANSSEN Mother: Marie ANDERSDRSource Information: Batch Number: C428613 Source Dates: 1833 - 1851 Film or Fiche Number: 278192 Collection Details: Hole; Den Norske KirkeLaila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

- og kanskje dette er foreldrenes vielse?IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 NorwayCHRISTIAN HANSEN MaleSpouse: BERTHE MARJA ANDERSDR FamilyMarriage: 28 DEC 1832 Modum, Buskerud, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg takker og bukker for massevis av gode innspill! Men din oppskrift, Laila, for dette med batchnr. etc., virker dessverre slett ikke slik hos meg du beskriver, hva det nå kan skyldes.Kommer tilbake senere idag, nå blir det først en tur i marka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Nå har jeg skrevet innlegg her 2 ganger, men det jeg har skrevet blir plutselig borte før jeg blir ferdig med det!? Hva skjer? Noe mystisk virker det unektelig, men jeg prøver igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Laila (innlegg 8): Når jeg gjør hva du beskriver jeg skal gjøre, skjer dessverre ikke hva du sier skal skje, så jeg er dessverre like langt. Noen linje øverst oppe med bl.a. det valg du beskriver ser jeg ikke.Til Ellef (innlegg 9): Jeg er enig i at den Maren du nevner, f. på Berggaarden og skrevet derfra ved vielsen, nok mest sannsynlig er den rette. Dessverre klarer jeg ikke å identifisere henne blant flere kandidater i Hole i FT 1865. På Berggaarden er hun ikke.Jeg har nylig fra en hjelpsom Modum-ekspert fått opplyst at Ole og Maren flyttet fra Hole til Thon, Modum, i 1874. Da hadde de 3 sønner, Kristian, f. 1867, og tvillingene Alfred og Bernhard, f. 1870. Dessverre finner jeg ingen av dem i FT 1900 og heller ikke, hittil, blant de emigrerte. Er de alle døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til Hans, innlegg (14):Disse folketellingene er fulle av feil og mangler. Iblandt er fornavnet feil, somme tider er patronymikonet riv ruskende galt, eller begge deler. Alderen er heller ikke å stole på. Og på toppen av dette hender det at personer ikke er registrert i det hele tatt. Men dette kjenner du sikket til.Tittet raskt i kirkeboka og fant følgende søskenflokk født på Berggaarden:1. - Hans f.24.nov.1833 dpt.29.des. , 2. - Andreas f.27.sep.1835 dpt.1.nov. , 3. - Karen Marie f.12.mai 1838 dpt.1.jul. , 4. - Johannes f.17.jan.1841 dpt.27.jun. , 5. - MAREN F.14.AUG.1843 DPT.8.OKT. , 6. - Mathea f.28.feb.1846 dpt.17.mai , 7. - Olaus f.3.okt.1848 dpt.12.nov. , 8. - Caroline f.12.apr.1851 dpt 22.juni.Ser Maren ble konfirmert på Tyristrand 2.okt.1859. Kirkebøkene er heller ikke feilfrie, hennes fødselsdato er her 4.sep.1844. Fødested og farens navn er rett, men mora er registrert som Berte M. Hansd.Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk igjen til Ellef. Finner du at Maren og hennes foreldre fortsatt bor på Berggaarden ved hennes konfirmasjon i 1859?Jeg finner i FT 1865 for Hole en enkemann Kresten Hansen, 77 år, husmann uten jord, som understøttes av fattigvesenet. Han bor på gården Nettop i Tyristrand sogn i Hole. Dette kan muligens være Marens far?Men det er også en annen enkemann Christian Hansen, 72 år, husmann med jord, på gården Grønvold i Hole sogn i Hole. Mindre sannsynlig?Endelig finner jeg også en Christian Hansen, 73 år, som føderådsmann hos sin sønn Hans F. på gården Fjeld i Hole sogn. Han anser jeg minst aktuell, siden det trolig er husmannsfolk vi ser etter her og fordi sønnen sies å hete Hans F.Men jeg glemmer naturligvis ikke at den Chrisian Hansen vi her taler om kan være død før 1865. Så jeg bestiller kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Mer søk i FT 1865 ga dette resultat:Marens eldre bror Andreas, f. 1835, 'Husmand med Jord', bor på gården Kjensli i Tyristrand sogn, 31 år, gift med Otilie Larsdatter, 24 år, og sammen med dem bor 'hans Moder' Berte M. Andersdatter, 56 år og enke, samt 'hendes Søn Værksarbeijder' Olaus, 18 år. Dermed vet vi altså at Marens far, Christian Hansen, er død før 1865-tellingen.Jeg mener også at jeg har funnet flere av Marens øvrige søsken i FT 1865 for Hole, men det lar jeg foreløpig ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Her er en annen link med oversikter over IGI Batch Numbers , riktignok manuell men til hjelp hvis ikke den andre metoden fungerer ,.. som forøvrig fungere fint for meg når jeg åpner for cookis ,.. bruker Opera ,.. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Ifl. Familysearch VRI hadde Maren følgende søsken født i Hole:Hans, født 24.11.1833 Hole, Buskerud, NorgeKaren Marie, født 12.03.1838 Hole, Buskerud, NorgeJohanne, født 24.01.1841 Hole, Buskerud, NorgeMathea, 28.02.1846 Hole, Buskerud, NorgeOlaus, født 03.10.1848 Hole, Buskerud, NorgeKaroline, født 12.04.1851 Hole, Buskerud, NorwayLaila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (16): I konfirmarsjonslistene fra Tyristrand på den tiden står det intet om hvor foreldrene bor. Kun konfirmantens fødested er registrert. Samme gjelder da søstera Karoline ble konfirmert 24.sep.1865.Gjør oppmerksom på at jeg har sett i klokkerboka fra Tyristrand 1859-1878. Denne finner du bakerst i rullefilm HF 406. Her er det haugevis av småfeil i konfirmantenes fødselsdatoer. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Igjen takk til alle dere som hjelper til her. Det er rent overveldende hvor hjelpsomme dere er.Jeg er også så heldig å motta, parallelt med diskusjonen i dette tema, mye hjelp pr. e-mail, bl.a. en hel del info om min oldefar Ole Christensens søsken, og jeg er selvsagt svært takknemlig også for dette.For å oppsummere litt: Ole Christensen, som ble far til min morfar Ole Olsen, f. i Botne 18.04.1866, giftet seg i Tyristrand 15.09.1867 med Maren, datter av Christian Hansen og Berte Marie Andersdatter på Berggaarden. Paret fikk sønnen Kristian kort før vielsen, nemlig 14.08.1867, og deretter tvillingene Alfred og Bernhard 08.03.1870. I 1874 flyttet familien til Modum med bopel på Thon, der Ole opprinnelig kom fra. Men allerede ved FT 1875 finnes ikke denne familien der eller noe annet sted i nærheten.En mulighet er naturligvis at de kan ha utvandret. Men hittil har jeg ikke klart å finne dem i emigrantprotokollene her på DA. Familien kan ha flyttet vekk fra Modum, uten å emigrere, men da er det jo frustrerende at jeg heller ikke finner noen av dem i FT 1900. Kanskje er jeg ikke flink nok til å lete, så om andre orker å prøve, er jeg glad for det.Når det gjelder emigrantprotokollene: er det nå, eller blir det senere, mulig å søke samtidig i protokollene fra alle havnene, eller må vi regne med fortsatt å lete i en havns protokoll ad gangen? Og hvilke havner var (mest) aktuelle for emigranter fra Modum eller Hole?Som alle dere interesserte hjelpere lett vil forstå, knytter min interesse seg først og fremst til muligheten for å finne hittil ukjente etterkommere etter min oldefars ekteskap med Maren.Kirkebok for Modum er bestilt, og imorgen bestiller jeg kirkebok for Hole også.I mellomtiden gleder det å se septembersola skinne fra nærmest skyfri himmel, og jeg får lyst til å ønske alle gode hjelpere en riktig fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Hans Mathisen

Har idag faktisk funnet et første 'livstegn' fra min Oldefar Ole Christensens og hustru Maren Christiansdatters eldste sønn Kristian Olsen, f. 24.08.1867 og døpt 20.10. samme år. Han ble nemlig konfirmert i Hole prestegjeld 08.10.1882, så han vokste altså opp, og har flyttet tilbake til Hole, uvisst når. Hans fødested blir i forb. med konfirmasjonen oppgitt til Skamarken, som vel er en gård i Tyristrand sogn i Hole prestegjeld(?), hans bopel er Ertelien, og foreldrene sies å være Veiarbeider Ole Kristensen og Maren Kristiansdatter. Alt stemmer, så dette er nok min morfars hittil ukjente halvbror.Det er fortsatt et mysterium hvor han, hans foreldre og hans to yngre brødre befant seg ved FT 1875. De er ikke funnet i Modum, til tross for at familien ifølge kirkeboken flyttet inn dit for å bo på Thon i 1874. Det har fortsatt heller ikke lykkes meg å gjenfinne tvillingene Alfred og Bernhard, f. 08.03.1870 i Hole. Ikke er de funnet konfirmert i Hole (som sin eldre bror Kristian) og ikke er de funnet i FT 1900 eller i emigrantprotokollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Fortsatt studium av kirkebøkene har avdekket at Ole Christensen og Maren Christiansdatter fikk flere barn enn de 3 guttene Kristian (1867)og tvillingene Bernhard og Alfred (1870). I 1879 kom Johan, født 11.03. på Haug i Hole (Tyristrand?) og døpt 02.06. Og i 1882 fikk de datteren Mathilde, f. 09.03. på Austrud (Tyristrand?) og døpt 29.05.Det er videre klarlagt at familien flyttet til Modum fra Hole allerede i 1868, ikke 1874. Det var imidlertid først i 1874 at innflyttingen ble registrert i kirkeboken. Tvillingene er således født på Thon, men likevel døpt i Tyristrand. En gang mellom 1870 og 1879 har så familien flyttet tilbake til Tyristrand, Hole, og bodde på ulike steder der i 1879 og 1882.Det ville vært å vente at familien fikk flere barn i årene mellom 1870 og 1879, men hittil er ingen slike funnet.Selv med de to 'nye' barna, Johan og Mathilde, å søke på, er fortsatt ingen i denne familien funnet i FT 1900. De er heller ikke funnet begravet eller emigrert. Og bare den eldste, Kristian, er funnet konfirmert. Alt i alt synes det derfor mest sannsynlig at hele familien kan ha utvandret en gang mellom 1882 og 1900, sannsynligst ganske kort etter 1882, siden tvillingenes konfirmasjon ellers burde ha funnet sted omkring 1885.Er det riktig oppfattet at det fortsatt finnes emigrantprotokoller som ikke er lagt ut på DA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har fulgt denne debatten med interesse . Prøvde også med søk på den oppgitte lenken uten hell. Også mine datakunnskaper mangler nokFant vielsen her på IGI. LenkeDet var den samme du oppga i første innlegg. Skal lete litt i emigrantlistene for å se om jeg kunne ha hell med meg der. Kommer tilbake om jeg finner noe.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.