Gå til innhold
Arkivverket

[#32669] Maren Christiansdatter, f. 1843, trolig i Hole


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg tvillingene Alfred og Bernhnard født 1870 på Tyristrand: LenkeHar ikke funnet dem til nå på emigrantlister. Fortsetter letingen.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Det er svært hyggelig at du engasjerer deg i denne saken, Gunn. Det setter jeg stor pris på. Dette er jo faktisk ganske nære slektninger av meg og mine nærmeste, og som ingen i familien har ant eksistensen av inntil ganske nylig, så du ser sikkert hvor morsomt det ville være om det kunne lykkes å finne frem til eventuell nålevende etterslekt, kanskje i Amerika. Vennlig hilsen Hans (som er fra din hjemby Sandefjord opprinnelig, men bosatt i Porsgrunn siden 1961).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg søkte etter de gårdene som du nevnte, Skamarken og Ertelien i Hole. I 1865 prøvde jeg om det kunne være noen spor her:Lenke Jeg kunne ikke se noen slektforbindelse på det tidspunktet men det kan jo være en av sønnene flyttet hit senere?Har sjekket emigrantlistene for Kristiania, og ikke funnet noen som passer i navn og alder.De kan jo ha reist fra Drammen, eller Fredrikstad,men har ikke fått undersøkt disse listene som ligger i digitalarkivene til nå.Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn lenke til Skamarken husmannsplass i 1900, har også søkt på Ertelien, så du kan se der. LenkeHeller ingen spor som jeg kunne se der.Kan også se hva om jeg finner de andre gårdene der slkta skulle komme fra.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du muligens Marens far fortsatt på Jota i 1900? Lenke Får fortsette leting i morgen kveld, for i morgen skal jeg reise bort.Ha en god kveld!Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Gunn, innlegg 30: jeg er rimelig sikker på at Maren Christiansdatter er fra Berggaarden og at hennes far het Christian Hansen. Han er død før 1865, idet vi da finner hans kone Berte Marie Andersdatter, 56 år, som enke hos sønnen Andreas på Kjensli i Tyristrand.Vedr. innlegg 31: Jo, jeg tror også at Austrud kan være identisk med både Østerud (som jeg støtte på i kirkeboka) og med Aasterud, men sikker er jeg ikke på akkurat dette.MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Detpussige er at jeg finner en maren Kristiansdatter som passer i alder på gården Jota hos foreldre i 1865.LenkeDet er vel dette paret som lever i 1900 og som da ikke er foreldre til din Maren?Det finnes en dame til i samme folketelling født i 1844 med samme navn i Hole, skal se om jeg finner igjen henne.Mvh. Gunn.H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg trodde også en stund at Maren på Jota kunne være aktuell. Men ved dåpen av hennes og Oles første barn, Kristian, nevnes hun som Maren Christiansdatter Berggaarden, og ved vielsen mellom Maren og Ole fremgår at Marens far het Kristian Hansen Berggaarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er også en Maren Kristiansen f.i Hole Hun passer også i alder, men om det er den rette er det vanskleig å bedømme. Kan hun bo hos en slektning? LenkeHar du funnet henne i 1865-tellingen? Synd det ikke er digitale folketellinger i arkivene for de aktuelle områdene i 1875. Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om dette kan være OLe Christiansen (Kristiansen)f. på Modeum , Her i 1865 hos foreldre? LenkeLeter fortsatt i emigrantlister, men det ser ikke ut til å være enkelt å finne denne familiens emigrasjon, nei! De er vel reist før 1892 og da finnes de ikke notert på Ellis i. Det vi har muligheter til å søke på må bli emigrantarkivene som ligger digitalisert i Norge.Mvh. Gunn H. Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg kom på at det kan være en mulighet å ta kontakt med Modum slektshistorielag om utvandring fra området.Jeg fant denne oversikten over årbøker. Her er i alle fall skrevet artikler om utvandring av Eigil Elmsrud. ( Vår 1995, høst 1994, høst 1991) Disse heftene kan det vel være mulig å få noen til å gjøre oppslag i?Kan hende de fortsatt er i salg også ? LenkeLykke til med leting i kirkebøkene fra området.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at jeg kom i skade for å skrive forfatter av artiklens etternavn feil i farten. Du finner heftene listet opp i årganger i lenken.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Gunn: takk for din fortsatte interesse for denne saken!Innlegg 40: Ja, Ole Severin Olsen, f. i Botne 1866, er min morfar.Innlegg 41: Jo, det stemmer.Jeg har idag skrevet til Ringerike Historielag, siden Ole, min oldefar, bodde i Tyristrand sist jeg finner noe som helst om ham og hans familie. Håper det er noen i historielaget som kan ha noe interessant å bidra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hans. Hvis du er ute etter opplysninger fra den nære fortid på Tyristrand, kanhende linken vil være til hjelp.http://www.tyristrand.com/historielaget.htmLinken peker direkte til Nakkerud og Tyristrand Historielag. De har en av de mange sidene under Tyristrandportalen. Kanskje eldre medlemmer i laget sitter inne med opplysninger du har interesse av. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

En stor takk til Ellef Ellefsen! Jeg har nettopp idag sendt deg et brev med anmodning om ytterligere hjelp. Jeg vil selvsagt også følge ditt råd og straks kontakte Nakkerud og Tyristrand Historielag.Vennlig hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (11): Går ut fra dette er samme paret som i IGI er registrerte som gifte på Modum i 1832. Kirkebok nr.3 for Modum, side 948 (Rullefilm HF 397) viser litt mer.Får datoen til å bli 20.Trinit. 1832. Mulig dette er trolovelsedatoen. Paranteser over hva jeg er usikker på: - Ungkarl Christian Hansen S(va?)rtem(trolig d, eller o med en skrekkelig lang strek opp og bakover), Berggaarden og Pige Berthe Maria Andersd Evjua (?) Aamodt. - Ikke at det har noen som helst betydning, men etter først å ha skrevet Marja har presten klusset og markert en kraftig bokstav i, da han nok mente rette navnet til Maria. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Heisan. Kirkebok (Klokkerbok) nr. 5 for Modum, side 425 (Rull HF 398), opplyser at 28.des. 1832, Søndag 4.de Juledag ble viet:-Ungkarl Christian Hansen 37 Aar, Berggaarden af Hole Sogn og Pige Berthe Marja Andersd. 20 Aar, Evjue (?): Aamodt eie. Forlovere Anders Flattum og Even Flattum.- Det var lyst til ekteskap i Heggen kirke 20, 21 og 22. S.e.Tr. Christian hadde sogneprestattest dat. 13.nov. s.å. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Arne Vik

Til innlegg (47) Uten å ha sjekket i noen kilder vil jeg tro at det står Christian Hansen Svarterud. Svarterud hører under Ton, gårdsnr. 109 i dagens matrikkel og ligger et par km i SV-retning fra gården Aamot. Svarterud er forresten like ved Holmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei! Du har nok rett i at det skal være Svarterud. Jeg var innom denne kirkeboka i full fart, men la merke til at bokstavene i og u ofte manglet prikker/streker over. Tyder på Svarterud er rett, da jeg nok har feiltolket *ru* til å være *m*. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.