Gå til innhold
Arkivverket

[#32670] Har dere plass til kirkebøkene mine?

Gjest Espen Grønna Brataker
 Del

Recommended Posts

Gjest Anette Skogseth Clausen

Såvidt jeg vet er Lars Nygård bortreist, men tilbake på jobb mot slutten av uken. Da kommer han nok på banen med noen svar.Ellers kan jeg informere om hvordan Digitalarkivet ønsker materialet for at vi skal kunne legge det ut:Digitalarkivet er snart ferdig med Kyrre - standard for registrering av kyrkjebøker. Standarden retter seg både til dem som vil lage registreringsprogram og for de som skal registrere kirkebøker. Siste versjon av utkastet til Kyrre finner dere her: http://digitalarkivet.no/kyrre.pdfHvis det likevel er slik at dataene må omstruktureres, ser vi at de blir strukturert i henhold til de anbefalinger som ligger i Kyrre. Augustus er et flott registreringsprogram, men foreløpig ligger det en mal der som ikke er anvendbar i Digitalarkivet. Vi har en avtale med DIS om at de kan sende oss registreringer etter malen i Augustus, men dette skyldes at de bruker Augustus som registreringsprogram. I dette tilfellet er det ikke nødvendig med en import i Augustus for å strukturere dataene, det kan like gjerne gjøres i Word eller Excel, så da vil vi svært gjerne at dette gjøres etter Kyrre-standarden.Som Jan Oldervoll tidligere har nevnt, kan vi ta imot de fleste filformat. Det må samtidig nevnes at vi kun har Windows-maskiner og ingen Mac'er, så en evt. konvertering til Windows-filformat ville vært det beste.Hvordan dere vil gjennomføre korrekturlesingen får være opp til dere selv. Vi har ikke krav om korrekturlesing på data som skal ut i Digitalpensjonatet, men vi ser gjerne at dataene er kontrollert. Vi pleier også å foreta en rask gjennomgang av materialet for å eliminere grove feil og sjekke antall doble spørsmålstegn. Materiale som vi mener ikke holder god nok kvalitet, legger vi ikke ut.Digitalarkivet har ikke tilgang til originalt materiale og kan derfor ikke sende dere kopier, hverken på post eller e-post. Det er Statsarkivet i Kongsberg som har de originale kirkebøkene og ved Riksarkivet finner dere mikrofilmene. I den grad dere ønsker å kontrollere materialet mot de originale kirkebøkene, vil det kanskje være mulig å få tilgang til en digitalisert versjon av kirkebøkene, men dette må Riksarkivet ta stilling til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Takk for fine svar fra alle sammen.Først til Leif Kåre sine punkt:1) Helt enig Leif, jeg går ut fra at det er den som utfører OCR-jobben som kommer til å ta seg av denne biten.2) Helt enig her også, og håpet mitt er at denne jobben også kan bli utført av den som omgjør pdf-filene til excel.3) Også helt enig. Ingen grunn til å lage seg mer arbeid med å taste inn de ferdig korrekturleste (fra avskriften) dataene inn i et annet program når de lett kan importeres dersom de skal inn i Augustus. Dette blir spart arbeid, tid og muligheten til feiltasting er borte. Dette skal tross alt være en korrekturlesingsjobb og ikke en registreringsjobb.4) Hjertens enig her også. At der ligger ved en fil som viser hva slags ting som er uklare, feil eller mangler som er oppdaget under behandlingen av dataene fra pdf til excel vil gjøre korrekturlesingen mot kirkeboken mye enklere.Jeg har fått døde 1775-1803 i Ål fra Espen og det som er notert på hver hendelse er år, dato, navn, alder og kirke. Ut i fra normal begravelsesregistrering i kirkebøkene så mangler her litt informasjon, som jeg synes det kunne vært fint å fått med. Derfor kunne jeg tenke meg å legge til de ekstra opplysningene jeg finner underveis som jeg korrekturleser registreringen mot kirkeboken.Jeg regner med at det skal gå greit å få dette til så tilnærmet standarden i Kyrre som mulig.Jeg kan godt tenke meg å gjøre denne korrekturlesings-jobben utover høsten, men har som sagt ikke program for å konvertere pdf til word/excel. Det jeg ønsker er at f.eks Magne og Leif Kåre får pdf-filene fra Espen og konverterer dem til excel med tanke på de punkt som Leif Kåre nevner i innlegg 25. Hadde også vært en fordel for meg dersom standarden på konverteringene var nokså like slik at forskjellene på excel-filene fra dere to ikke er så stor.Deretter kan jeg ta med excel-filene bort til Statsarkivet i Kongsberg og sitte der å korrekturlese direkte opp mot kirkebøkene.Kan dette høres ut som en plan?Mailadreseen min er: remi.pedersen at broadpark.noHilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei Remi.Jeg sitter for øyeblikket med korrekturlesing av døpte 1771-1825 (filer mottatt fra Magne Polden). Slik jeg tolker de siste innleggene skal jeg fortsette denne jobben, så vil den korrekturleste Excel-fila bli sjekket mot kirkebøkene av deg (og/eller andre)?:-) Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Takk til Anette Skogseth Clausen for siste utkast til ny registreringsstandard, Kyrre. Den ser både fornuftig og grei ut, og jeg håper at alt korrekturlest materiale fra Ål-avskriften kan leveres etter denne.Etter å ha gått gjennom siste versjon ser jeg bare problemer ved en detalj – datoformatet (ddmm eller dd.mm). Dette formatet forutsetter at alle datoer er fullstendige. I for eksempel Ål-materialet er datoene delvis mangelfulle slik at en ofte bare kan registrere måned. De fleste standard baseprogrammer og også regneark som Excel har problemer med å håndtere dette. Fordi det også er innebygget en automatikk for gjenkjennelse av datatyper ved import (for eksempel kopiering av ufullstendige datoer fra Word til Excel) vil fullstendige datoer i de første records lett føre til at hele kolonnen blir klassifisert som datofelt, med påfølgende feilmeldinger eller automatiske omgjøringer for de korrekte, men ufullstendige datoene. Også større enn- og mindre enn-søk i i DA vanskeliggjøres med en slik struktur. Jeg vil derfor anbefale at det fortsatt gis adgang til fortsatt å registrere dato og måned i to atskilte felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Det er fint at Remi og jeg nå ser ut til å ha ryddet misforståelser av veien. Ambisjonsnivået var i utgangspunktet begrenset til å korrekturlese og tilrettelegge en eksisterende kirkebokavskrift for basehåndtering, eventuelt direkte i DA.Du ønsker, og har åpenbart også ressurser for, å høyne dette ambisjonsnivået. Når det tilrettelagte materialet foreligger, ønsker du med dette som utgangspunkt både å korrekturlese det og legge til opplysninger som ikke er tatt med i avskriften, for eksempel faddere og forlovere. (Jeg regner ikke med at du mente det bokstavelig da du skrev at du tok sikte på å registrerer ”alt” som måtte stå i kirkeboken, jfr. Kyrre 3.1.) Derimot regner jeg med at du påfører kirkebokreferanser mv. i samsvar med Kyrre, jfr. 4.1. Hvis først ressursene foreligger, er dette en ambisjon som jeg bare kan slutte meg til.Rent praktisk er jeg også glad for at du påtar deg punkt 4 (sjekk mot kirkebøkene på utvalgte punkter hvor avskriften indikerer tvil).Når det gjelder den praktiske tilretteleggingen, punktene 1 og 2, samt dokumentasjonen i punkt 4 forutsetter du at den som påtar seg OCR-jobben, også påtar seg den videre praktiske tilretteleggingen. Der tror jeg at du har vært litt for rask og gjort opp regning uten vert. Magne har påtatt seg og gjør en stor jobb med OCR-jobben som innbefatter en første strukturering til Excel, basert på det optiske uttrykk i avskriften. I praksis har han også påtatt seg et betydelig arbeid med å koordinere flere personer ”underleverandører” som utfører korrekturlesning mot resultatet av OCR-jobben, samt at ”underleverandørene” også foretar en viderestrukturering til et normalt format for DA – dette kan vi nå presisere til Kyrre-standarden. Så langt har oppgaven vært å skaffe nok ”underleverandører” til denne jobben.Samtidig som du påtar deg gjennomgang av hele Ål-materialet mot kirkeboken ser jeg at du også tar OCR-korrekturen for døde 1775-1803. Når du er ferdig med denne fasen og også har kontrollert mot kirkeboken skal det bli interessant å høre om i hvilken grad det finnes relevant tilleggsinformasjon som ikke er med på avskriften.Mailadressen min finner du i innlegg (15).Mvh. Leif Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

HeiEg har brukt mesteparten av ettermiddagen til å lesa om Kyrre, so no er eit par ting litt meir klart for meg og.Remi, du skriv at du har fått ei fil, døde 1775 - 1803. Hiv den over, so skal eg skjøta den inn i Døde 1803 - 1816, og senda det heile tilbake i excel.Og, Espen, eg skulle gjerne hatt ein oversikt over alt du har, som du vil leggja ut, og om du kan få greie på kven som har skrive denne avskrifta, og kva tid den er skriven ville det vera flott. Det er jo faktisk ein kjempejobb som der er gjort!Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei!Ja, det er riktig, Cathrine, du forholder deg til Magne slik som planlagt også overfører han filene til meg når han synes at de er klare for korrekturlesing mot kirkeboken.Jo, jeg mente det bokstavelig når jeg sa at jeg ville registrere alt som sto i kirkeboka, men begrensningen vil være hendelsene. Det jeg mente var at dersom presten har skrevet en kommentar på en hendelse så vil jeg få med kommentarerene også. Så alt som gjelder en og samme hendelse vil komme med.Dete vil også så klart inkludere sidetall i kirkeboka hendelsen står på, og alle mulige andre ting som gjelder hendelsene slik Kyrre legger opp til. Jeg skal følge Kyrre så godt det lar seg gjøre. Det er på denne måten vi holder på og registrerer kirkeboken 1721-1743 i Kongsberg nå.Når det gjelder de excel-filene jeg vil motta så tar jeg dem slik de kommer til meg, ingen krav om hvordan de skal se ut eller være. Men jeg er ikke noen kløpper når det gjelder excel og strukturering i det programmet, så jeg håper at andre kan gjøre den jobben for meg. Du kan si det på den måten at når vedkommende som har korrekturlest databasen mot pdf-filen synes at den er klar for oversending til DA, så kan jeg ta over og få den korrekturlest mot kirkeboken. Dette er ihvertfall mitt håp. Mulig jeg håper for mye, men jeg vet hvor jeg har mine begrensninger datamessig sett.PDF-filen om døde fra Ål 1775-1803 er oversendt til Magne og han innlemmer den i 1803-1816.Dersom det blir mulig så vil jeg gjerne lage filene som blir oversendt til DA slik at de dekker periodene de forskjellige kirkebøkene gjelder for, men dette tror jeg ikke skal bli noe problem å få til.Dersom jeg finner en del tilleggsinformasjon i kirkeboken i forholdt til materialet som er i PDF-filene så skal dere få beskjed.Jeg ser for meg at det kommer til å ta litt tid å korrekturlese dette materialet, så ikke vent at jeg blir ferdig tidligst rundt juletider. Dersom dette er for sakte, så for dere si ifra. Jeg vet jo heller ennå ikke hvor stort materialet er.Dette er det Espen svarte da jeg spurte han om hvem som hadde laget det: 'Jeg vet ikke hvem som har skrevet av dette, men tror kanskje det kan være Hermann Opheim, som arbeidet med Ål Bygdebok i mange år. Jeg skal høre med andre som vet det sikkert.'Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.