Gå til innhold
Arkivverket

[#32674] Bente Larsdtr. f. ca 1738, d. 1807 Fossane Hedrum


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Hun var en av mine tipp-tipp-tipp-oldemødre , gift med Nils Mikkelssøn f. ca 1732 muligens fra Siljan , bror av Erik Mikkelsønn, Kvelde.Barn i ekteskapet : 1. Lars Nilssøn ( Var krøpling død på gården 1805) 2. Mikkel Nilssøn ( gardbruker på V. Sundby, senere Skogtvedt, Brunlanes. Druknet i Farris 1813.)3. Sølve Nilssøn ( dpt 24 jan 1772)4. Erik Nilssøn ( treffes visst på Lauvaas?)5. Anne Nilsdatter ( g.m. Lars Svensøn Skogtvedt)6. Ingeborg Nilsdatter ( Min tipp-tipp-oldemor)Opplysninger fra L.Bergs Bygdebok for Hedrum s. 191. I folketellingen 1801 bor enke, Bente Larsdatter hos sønnen i Hedrum:LenkeHar prøvd å finne ut hvor Bente Larsdatter kommer fra og navn på foreldre og søsken.Har ikke greid å finne Nils Mikkelsens og Bente Larsdatters vielse . ( Ikke i Hedrum i digitale kilder som er tilgjengelige)Lurer på om noen har muligheter for oppslag i Bygdebøker for Slemdal. Det kan jo være at det er derfa Bente Larsdatter kommer fra siden det er nevnt at Nils Mikkelsen skulle være herfra?Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nils Mikkelsen var fra Øvrebø i Siljan. Berte (ikke Bente!) Larsdatter var fra Høgset i Siljan. Paret ble trolovet 21. juni 1761 i Siljan.Siljan bygdebok av Asbjørn Bakken har opplysninger om en del forfedre. Du finner den sikkert på biblioteket i Sandefjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da fant jeg ekteskap i Eidanger mellom Nils Mikkelsen og Berthe Larsdatter, om denne dato er rett da? LenkeJeg skal i alle fall rette opp fornavnet hennes til Berthe ( Berte) Der har jeg en feil opplysning før.( Bente)Ser at navnet er skrevet Berte i folketellingen.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her lurer jeg på om jeg kan ha funnet foreldrene til Berte Larsdatter?Her er i så fall en dåp : LenkeNavnet på gården litt forvansket, men det er vel ikke uvanlig på Fam.Search. Håper jeg får tak i bygdebøker fra området som anbefalt.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

På denne lenken finner du også Nils Mikkelsen og Berte Larsdatters gifte: LenkeVille bare tipse deg om at på websidene til Gamle Gjerpen kan det finnes mer.Mvh. Solveig S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha, Solveig!Hadde helt glemt de fine sidene. Skal lete gjennom det som ligger her nøye.Jeg må nok låne bygdeboka for Siljan på fjernlån, for jeg fant den ikke på vårt lokale bibliotek ved søk der. De er heldigvis svært behjelpelige med å låne inn fra andre steder. Tipper at Larvik har bøkene i sine hyller.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei, fint at Solveig henviste til Gard Strøms sider for Gjerpen og tilstøtende områder.Vielsesdatoen på FS er ifølge Gard Strøm trolovelsesdatoen. Jeg stoler mer på Strøm enn på FS.Dåpen du har funnet er i Holla, ikke Siljan.Dette er mine aner også; jeg referer raskt (flere detlajer finner du i bygdeboka):1. Berte Larsdatter, f. 1741, d. 1807 på Fossene i Hedrum, begravet 15. juli 1807.2. Lars Pedersen, f. 1679. Bonde på Høgset i Siljan - se Siljan bygdebok s. 468ff.3. Ingeborg Gunleiksdatter, iflg Siljan bygdebok fra Engelstad i Siljan, men der finner jeg ikke verken henne eller hennes foreldre.4. Peder Engebretsen, f. ca. 1647, d. 1717 på Høgset, begravet 27. desember 1717.5. Ingeborg Toresdatter, f. 1659, d. 1723.8. Engebret Vetlesen, f. ca. 1614, d. 1685. På Høgset.***1. Nils Mikkelsen, f. 1732 på Øvrebø i Siljan, døpt 27. april 1732, d. 1789.2. Mikkel Solvesen, f. 1686, d. 1748. På Øvrebø.3. Anne Eriksdatter, f. 1694, d. 1770.4. Solve Engebretsen, f. ca. 1641, d. 1722 på Øvrebø, begravet 29. januar 1722. På Øvrebø.5. Karen Jacobsdatter6. Erik Paulsen på Torsholt i Siljan.7. Lisbet Engebretsdatter, f. 1660.8. Engebret Vetlesen på Høgset (se over).12. Paul Nilsen på Torsholt.13. Maren Larsdatter14. Engebret Vetlesen på Høgset (se over).***Som du ser, går Engebret Vetlesen igjen her! Siljan bygdebok er dessverre heller svak. Som du skjønner, mangler mange årstall, og de årstall som er angitt, er nok ofte omtrentlige. Jeg stoler for så vidt ikke mer på Siljan bygdebok enn at en del av dette burde kontrolleres nærmere (og det skal jeg forhåpentlig få tid til en gang!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for alle disse opplysningene. Sandefjord Bibliotek har ikke den bygdeboken du anbefalte, men kan sikkert skaffe den på fjernlån.Som du sier må alle opplysningene sjekkes både fra F.S. og fra bygdebøker.Derfor er det flott at Gjerpen-sidene har fått ut så mye digitale kilder.Takk igjen for dine oppslag. Du har sendt meg noe om våre fellesaner før, og dette satte jeg stor pris på.Har hatt svært stor glede av dine hjemmesider og alt du har fått registrert.Lykke til med dine nye registreringer, flott at noen tar på seg så store oppgaver.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da ser jeg på denne vielseslista fra Gjerpensidene en rekke kjente navn fra Kristians opplysninger: LenkeSkal se hva jeg ellers finner. Det er en spennende jakt.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På denne vielseslisten finner jeg Ekteakapet mellom Enkemand Lars Pedersen og Ingeborg Gunleiksdatter fra Kristians liste.Muligens også Lars Pedersens første ekteskap? før på listen.LenkeKan det være rette foreldrepar til Berte Larsdatter som gifter seg i 1735?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Sikkert rette par i 1735. Siljanboka har kanskje feil når den kaller kona for Ingeborg Gunleiksdatter og ikke Gulliksdatter.Ifølge Siljan bygdebok var Lars Pedersen Høgset første gang gift med ei Berte Gundersdatter (1685-1727).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen til deg, Kristian!Som du sier kan det være en del unøyaktigheter i bygdebøker og ikke minst på F.S.Det første ekteskapet til Lars har jeg nok ikke funnet her på denne listen da.Riktignok står det ekteskap til en Laers Pedersen, men hustrus navn passer ikke med Berte Gundersdatter. ( Det er vel logisk at datter av Lars og Ingeborg ble kalt opp etter første hustru Berte?)Fant ikke navnet hans på den første av listene om jeg går tilbake til 1685. Det år er det ført opp få giftemål. ( Kan vel muligens bero på mangler eller utydelige kirkebokføringer? )Kan hende det blir lettere å lete etter Ingeborg Gulliksdatter ( Ikke Gunleiksdatter?) Henne hadde du jo ikke funnet opplysninger om bakover forstod jeg?Jeg er svært glad for at du har hjulpet meg med dette. Det er ventetid på fjernlånsbøker fra andre bibliotek.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det kan nok virke litt forvirrende. Sida med vielser 1683-1715 starter åpenbart med vielser i Gjerpen kirkebok som har med Siljan å gjøre, og det er derfor det er tilsynelatende få registreringer. Kirkebøker for Siljan (dvs Eidanger) starter ikke før 1695. Muligens kan du finne flere Siljan-ekteskap på Gard Strøms oversikt over viede i Eidanger.Det andre ekteskapet (fra 1727) der en Lars Pedersen er brudgom, kan umulig ha noe med saken å gjøre, for der er jo faktisk 'Laers Pederssøn Høysæt' kausjonist.Jeg har ikke funnet opplysninger bakover om flere av disse personene, men så har jeg heller ikke lett andre steder enn i Siljan bygdebok, med de begrensninger det innebærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen for gode råd og oppklaringer. Skal se om jeg finner flere opplysninger på Gard Strøms oversikter.Alltid godt med ekspertråd!Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er faktisk noe som ikke rimer i Siljan bygdeboks framstilling av Nils Mikkelsens aner, jfr innlegg 10.Ved vielsen mellom Nils' foreldre, Mikkel Solvesen og Anne Eriksdatter, opplyses det at de hadde kongelig bevilling da de var beslektet i tredje ledd (=tremenninger). Men slik det er satt opp i Siljan bygdebok, blir de søskenbarn, i det Engebret Vetlesen er hhv farfar og morfar til ekteparet. Her trengs det en ny gjennomgang av kildene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for denne forklaringen, Kristian. Håper noen har tilgang til disse kildene så vi kan få hjelp til å løse denne saken.Jeg har ikke fått tak i bygdebøkene hittil, men da hjelper det vel heller ikke, om opplysningene der ikke er helt til å stole på.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I forhold til opplysningene ved vielsen, er det noe som skurrer, men forfatteren (Asbjørn Bakken) kan jo også ha hatt andre kilder som kan ha fått ham til å se bort fra opplysningene ved vielsen (eller alternativt: han har ikke innsett hva det vil si å være beslektet i tredje ledd). Bruk derfor gjerne bøkene, men ikke ukritisk.Alle som en har tilgang til disse kildene. Originalmaterialet ligger dels på Riksarkivet, dels på Statsarkivet på Kongsberg. Det springende punktet er snarere om noen har tid og vilje til å gå løs på det. Siljan (Slemdal) er ei relativt lita bygd, så innimellom andre undersøkelser på Riksarkivet har jeg hatt tid til å skrive av skattelister fra 1620, 1640 og 1645, samt manntallene fra 1664. Foreløpig har ikke dette bragt noe nytt, men det kan være et greit utgangspunkt for senere undersøkelser.Angående Engebret Vetlesen (eller 'Wettlefsen' som han heter i manntallene fra 1664), har jeg ikke funnet ut annet enn at han nevnes på Høyset i 1645 (men ikke i 1640), og at han da var gift. I de to manntallene som ble satt opp i 1664, oppgis han å være hhv 40 og 50 år gml, så Siljan bygdeboks utsagn om at han må være født 1614, er selvsagt tvilsomt. Jeg hadde håpet å finne en farskandidat blant bøndene i 1620, men det året var det ingen Vetle blant de bøndene som betalte skatt i Slemdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott med dine kildestudier og opplysninger , Kristian. Flott at dere unge har så stor interesse av å skrive av originalkildene og deler kunnskap med oss.For oss gamle amatører er dette gull vedt. Takk igjen til deg for god informasjon og glødende interesse.Lykke til med din forsatte slektsforskning! Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Skarsjø

Litt om Ingeborg Gulliksdatter: Ingeborg er født i Rollag. Hun er datter av Gullik Knutsen og Ambor Nilsdatter som bodde på Risteigen i Rollag og siden flyttet til Engelstad i Siljan. Det står mye om Ingeborgs forfedre i bygdebøkene for Rollag og Flesberg.Hilsen Ragnhild Skarsjø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.