Gå til innhold
Arkivverket

[#32674] Bente Larsdtr. f. ca 1738, d. 1807 Fossane Hedrum


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Takk til dere som har hjuplet meg så bra med opplysninger om slekta fra Siljan:Til Kristian ! Deg må jeg rette en ekstra takk til, både for alle faktaopplysninger, og for rådet om bygdeboka.( bøkene) Nå har jeg endelig fått låne et par på fjernlån fra Larvik bibliotek. Her var svært mye av interesse, og særlig den kulturhistoriske delen.Du nevnte Ingebret Vetlesen, her er sitat fra boka:B.2 s. 468 under Høgset. I 1611 er det to brukere, Erik og Knut, de skatter av hver sin halvdel til slutten av 1620-årene. Da er det Solve og Paul.Etter dem kommer INGEBRET VETLESEN . Han er lagrettemann og må være f. 1614 og død 1685.Hans barn : SØLVE, f. 1641 kom til Øverbø.Peder f. 1646 ble på gårdenLisbet f. 1660 g. på Torsholt.Fra 1677 deler Ingbret gården med Peder. Så til ditt spørsmål om Ingeborg Gulliksdatter som kom fra gården Engelstad. s. 270 I B.Her fant jeg på s. 270 i bOk B, hennes foreldre: Sitat: I 1722 selger byborger Nils Jørgensen Lollich hele Engelstad , 4 hud 6 skinn til GULLIK KNUDSEN. for 190 Rd.Den nye eier var en innflytter fra Numedal. f. 1677 , d. 1749. g.m. AMBOR NILSDATTER f. 1676, d. 1741. Barn: Aaste f. 1704,Knud f. 1709, d. 1734Arve f. 1713 ( kom til Austad)Nils f. 1716. g. 1738 m. enken Aaste Olsdatter, Øvrebø.INGEBORG g.m. LARS PEDERSEN HØGSET.Gulliks mor , Helje Olsdatter f. Numedal 1636, d. 1725, på Engelstad, fulgte også med til Slemdal.Så forsetter Gård og slektsdhistorien med Nils G. og etterslekt. s. 271 , B. ( Med forbehold om rett avskrift.) Om vi skal følge denne grenen må vi vel låne bygdebøker for Numedal. Som vi også har fått opplysninger om i foregående innlegg.Nå skal jeg sammenholde opplysninger fra bygdebøkene med det dere hjelpere har funnet før.For meg er Siljan nytt slektsområde, så dette skal bli spennende.Mvh. Gunn-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Fint at du har fått mulighet til å kikke i bøkene. Jeg må enten ha oversett opplysningene om Ingeborg Gulliksdatter under Engelstad, eller ha blitt forvirret over at hun også er nevnt som Gunleiksdatter (det er flere år siden jeg registrerte disse i anetavla mi).Da er vel bygdebøkene for Rollag og Flesberg neste stopp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Enig om at andre bygdebøker må studeres.Som du sa er det nok sneket seg inn noen unøyaktigheter i denne bygdebka, som i de fleste andre.På s. 468, bok B. Under Høgset finner jeg noe som vel må være feil: ca. midt på siden. Lars Pedersen var først g.m Birte Gundersdatter ( 1685-1727.) Her er barna ramset opp.( Dorte , Pernille og Peder) Så kommer feilen: Annen gang gifter PEDER seg m. Ingeborg Gunleiksdatter fra Engelstad. Her skal det være LARS og ikke PEDER. Hustrus navn skal være Gulliksdatter.Så står det etterpå at Peder overtok gården i 1767 og var g.m. Ingeborg Aslaksdatter.( Her her det nok gått litt i tull med far og sønn og to Ingeborger?)Litt vanskelig å holde oversikten da, og jeg prøver å sette opp riktig bakover bygget på funn i kirkebøker.Finner sikkert flere rariteter underveis.Så får vi se hva Bygdebøkene for Rollag og Flesberg bringer av slektsopplysninger bakover.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.