Gå til innhold
Arkivverket

[#32679] glassblåserslekta Hagen (Wentzel)

Gjest Inger M. Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger M. Hanssen

Er det noen som aner noe om denne glassblåserslekta Hagen ? Det er jo ei stor slekt og Christian Mathis Wentzels første kone var Catarine Hagen (I Sverige kalla Anna Christina Hagen.)Christian Mathis sin 2dre kone var Elisabeth Christine Christensdatter f. ca. 1756. Er også interessert i opplysninger om henne.Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Hei Inger, jeg har noen opplysninger om glassblåserne Hagen. Mye av dette har du kanskje fra før. I ekstraskattemanntallet for Sandsvær 1762 er det under glassverket registrert hele fem personer med etternavn Hagen: Lorentz Hagen, Johan Hendr. Hagen, Frantz Hagen, Hendrik Hagen og Simon Hagen. Den sistnevnte, Simon Hagen, har jeg ikke støtt på i andre kilder, men de fire øvrige arbeidet seinere på Hadelands og Biri glassverk.Jeg antar at disse fem kom til Aas grønne glasshytte ca 1760 da driften ble gjenopptatt etter noen års driftsstans. Slektskapsforholdet mellom dem er uavklart. Etter de aldersopplysningene vi har (fødselsår ca 1725 – 1735), kan de ha vært brødre.Vi har én liten nøkkel til hvor de kan ha kommet fra. I en husförhörslängd fra Liljedahls glasbruk (Ed i Värmland) 1782-1793 er Anne Christina Hagens fødested oppgitt som ”Bremerferd”. Jeg antar at det må dreie seg om Bremervörde (eller Bremerförde) i Niedersachsen, se kart Lenke Her ble det i 1750 startet opp en glasshytte kalt Fahrenberger Hütte. I en oversikt over yrkesbetegnelser i Bremervörde som jeg fant på nettet, var det flere glassblåsere ved navn Hagen, men ingen fornavn som passer på noen av dem som kom til Norge.Både Lorentz, Frantz og Henrich Hagen giftet seg i Norge. Johan Hendrich Hagen må ha giftet seg før han kom til Norge. I skiftet etter ham (Jevnaker 1795) er hans kone kalt Anna Magdalena Hagen. Det er opplyst at det var barn i ekteskapet, men barnas navn er ikke oppgitt da det ikke var noe å arve. I ekstraskattemanntalet fra 1762 er Johan Hendrich Hagen oppført alene uten kone. Resten av familien må altså ha kommet til Norge noen år seinere, trolig rundt 1764. I det året finner vi ”Johan Hendrich Hagens Qv.” som fadder i Sandsvær. I den yngre generasjonen Hagen er det tre personer som etter de aldersopplysningene vi har, må være født i Tyskland. Jeg synes det er rimelig å anta at disse tre er barn av Johan Hendrich og Anna Magdalena Hagen. En av dem – Johan Jørgen Hagen er også kalt ”Johansen Hagen” i folketellinga 1801.Aldersopplysningene i kildene spriker en del. I oppstillingen nedenfor har jeg brukt aldersopplysningene som er gitt ved konfirmasjonene.1. Johan Christian Hagen, konfirmert i Jevnaker 1772, 16 år, altså f. ca 1757. Hvittglassblåser i Hurdal 2. Johan Jørgen Hagen, konfirmert i Jevnaker 1774, 16 år, altså født ca 1759. Glassblåser på Hadeland og i Hurum. 3. Anna Catharina Elisabeth, konfirmert i Jevnaker 1776, 16 år, altså født ca 1761. Gift med glassblåseren Christian Mathis Wentzel.Disse tre barna tror jeg at det skulle være gode muligheter for å finne døpt i Bremervörde. Men ettersom glassverket der ikke startet opp før i 1750, kan vi neppe få noen avklaring på slektskapsforholdet mellom glassverksarbeiderne i den eldste Hagen-generasjonen i Norge og heller ikke finne opplysninger om tidligere generasjoner.Tre av Johan Jørgen Hagens sønner flyttet til glassverk i Danmark. Det er etterkommere der som driver med slektsgranskning. Vår felles kjente, Ulrik Wentzel, har kontakt med dem. Det er mulig de har funnet ut noe mer angående Bremervörde.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Hei Anne. Takk skal du ha, jeg hadde svært lite om disse Hagen fra før. Utrulig hva du kan om glasspusterslekter. Hilsen fra et regnfullt Trøndelag. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.