Gå til innhold
Arkivverket

[#32683] Kfr Schrøder, fogd på Gjemnes 1754, hvem var han?

Gjest Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Gjest Niels Hegge

Jeg finner fogden på hjemmesiden http://home.online.no/~aaroenes/moldefolk/ under beskrivningen av Johannes Boldt.'Veø Kirkebg- 1754 16/4 var Johannes Boldt Fuldmægtig hos Fogden paa Gjermenes - Kfr. Schrøder.Kilde: Collin'Den eneste personen i NST Navneregister med navn som ligner tror jeg er 'Scroeter, Christopher 27:90'. Er det noen som kan slå opp og se om det kan være samme person? Ifølge samme side på Moldefolk så er trolovelsen mellom Boldt og stuepiken Christiana Sophia Schrøder den 7 des. 1754. Kan stuepiken her være fogd kfr Schrøders datter? Christiana var født 1733 om opplysningen i FT 1801 for 1531 Borgen er korrekte.Jeg har god oversikt over Christiana og Johannes Boldts datter Jacobine Elisabeth og slekten videre til meg, men savner foreldre til de begge.Christiana Sophie hadde en søster (hel eller halv) som het Barbara Henrikke født 1740.Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Fogden det er tale om her er Jacob Andreas Eeg, ikke Schreuder.Johannes Boldt var først på 1750-tallet fullmektig hos fogden Jacob Andreas Eeg og Christiana Sophia Schreuder var stuepike samme sted, nemlig Gjermundnes i Romsdal.Sidan ho dukker opp som søster til Barbara Henrikke ved folketelllingen 1801, er det mogleg at ho er datter til kontrollør i Bergen, Henrik Pedersen Schreuder(ca. 1710-1763).Christiana Sophia var født ca.1732, godt før Henrik gifta seg ca. 1742 med Mette Maria Heiberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.