Gå til innhold
Arkivverket

[#32686] Hvem var Mathilde Olsen Mosby f. 1873 reg. i FT for 1900?

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Hvem var Masthilde Olsen Mosby? f. 1873. Hun er reg. i FT for 1900 i Kristiansand sammen med mann og barn. Er det noen som vet hva hennes jentenavn var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
Gjest Terje Aarland

Hvem var denne Mathilde [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f01001&gardpostnr=834&personpostnr=9290&merk=9290#ovre>LenkeI min søken etter Mathilde må hver sten snus, både en og to ganger ja, kanskje enda flere ganger.Jeg har hatt flere etterlysinger etter denne dama uten å finne ut av hvor det ble av henne.For å gjøre en veldig lang historie kortere kan jeg fortelle kort det jeg vet om den jeg søker etter:Mathilde var datter av Mons Andreas Larsen f. 1846 og hustru Ingeborg f. 1844. Mathilde ble født den 20. april 1873 i Bergen og blir døpt 2. juni 1873 i Korskirken i Bergen. Da får hun navnet Mathilde Heleen eller Helene Larsen. Familien flytter til Kristiansand en gang før 1875 hvor faren Mons Andreas blir byens første gasmester ved Gasverket. I 1878 dør mor til Mathilde og rundt st hanstider gifter faren seg opp igjen med Signe Sofie Sæbjørnsdatter. I 1881 dør Mons Andreas Larsen og etterlater seg kone og en datter fra første ekteskap. Pga dårlig økonomi flytter Mathilde inn på Christiansand Børnehjem og der bor hun også da hun ble konfirmert den 28. april 1889. Her slutter alle spor.Det er omtrent umulig å finne ut hvor det ble av Mathilde Larsen. Kanskje drog hun til Amerika, men ingen av utvandrerne fra Kristiansand passer helt med Mathilde. Riktignok drar det en pike fra Kristiansand i 1893 som ble født i 1875. Reisemålet hennes var Chicago. I ft for 1900 er det ei dame i Cook County omkring Chicago som oppgir at hun ble født i Norge i april 1874. Det kan være den jeg leter etter for jeg vet at det finst mange feil i de amerikanske folketellingene, men jeg bare antar at dette kan være et av sporene som kan være av interesse å se nærmere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Her er dåpen til Bjarne f.1897: LenkeSom du ser heitte mora Mathilde Karoline f. Aasen, og det er vel ikkje noko som stemmer med 'di' Mathilde?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Nei, det har nok ikkje noko med mi Mathilde å gjere. Mathilde hadde mange tanter og onklar i Sunnhordland. Mor hennar var frå Vikedal i Rogaland. Truleg hadde ho også ein onkel og ei tante på Stord som var barnlause, kanskje det kan vere at ho har reist til nokon av dei? Mor hennar var Ingeborg f. 1844, ho vaks opp på ein husmannsplass i Vikedal, som vart kalla Hallingstad e.l. Det kan vere at Mathilde visste lite om slekta si i og med at ho var knapt 8 år gamal då ho kom på barnehjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.