Gå til innhold
Arkivverket

[#32689] Rejse til Christiania fra København 1780 - 1800

Gjest Svenn Chr. Trønning
 Del

Recommended Posts

I dag sejler Oslobåden fra København hver dag kl. 17.00.Mit spørsmål er gik der en tilsvarende sejlbåd til Christiania og fra København i 1780 - 1800 og blev ankommende passager nævnt i den lokale avis?I bekræftende da vilken avis og hvor kan man læse denne?På forhånd takSvenn Chr. Trønning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Er du interessert i registreringen av ankomne personer i Christiania selv om de ikke er registrert i noen lokalavis (noe jeg ikke har kjennskap til) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Til Tore H. VigerustJa tak.Jeg søger en person der kom 1789 1801 til Christiania selv om de ikke er registrert i noen lokalavis.Svenn Chr. Trønning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I Statsarkivet i Oslo, Akershus stiftamt, er det under 'Fremmede i Norge' noen fortegnelser over fremmede som besøker kjøpstedene i Akershus stiftamt omkring 1689-90.I Riksarkivet (Oslo), Danske kanselli, ligger det kildemateriale vedrørende fremmede som besøker Norge i 1790-årene. (Ifølge en av katalogene. Jeg har ikke gjennomgått dette materialet selv. Katalogene er meg bekjent ikke lagt ut på internett, men må brukes i Riksarkivet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Tore H VigerustMange tak for denne oplysning.Nu må jeg så se at finde ud af hvordan jeg finder ud af at finde hvornår Sebylle Wittrog som blev gift med Nikolai Seidelin Bøgh 5/8 1791 i Domkirken Oslo kom til Christiania fra København.Med venlig hilsenSvenn Chr. Trønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Det er da ikke noe feilaktig ved å bruke dagens navn, hvis man er klar over hva man gjør. Det er ingen grei definisjon for hva som er galt eller rett i dette tilfelle, å kalle et sted ved det navn det hadde ved nøyaktig den tid da hendelsen fant sted, eller bruke navnet det har i dag. Kirken het i 1791 Vår Frelsers Kirke, og heter i dag Oslo Domkirke. Det er helt entydig hva som menes med et ekteskap i Oslo Domkirke i 1791. Selvfølgelig bør man være klar over at 'Oslo kirke' derimot er noe annet i 1791, nemlig det som i dag heter Gamlebyen kirke, se f. eks. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ja, det er riktig (forøvrig kanskje et dårlig eksempel). Men en nordmann født i nåværende Sverige i 1630 vil da få fødeland ???? Og Paulus kirke i 1880 blir Sofienberg kirke, Paulus menighet forblir Paulus menighet mens Petrus menighet blir Sofienberg menighet ??? Jeg skal ikke blande meg opp i hva andre gjør, men synes unektelig at dette høres ganske rart ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Enig i at det er lett å velge eksempler der man bør holde tunga rett i munnen når navn har endret seg gjennom tiden. Men jeg refererte egentelig kun til den konkrete saken der en har mottatt sterk kjeft for å ha snakket om en vielse i 'Oslo Domkirke' i 1791. Jeg mener det i dette tilfellet ikke er noen grunn til kjeft, da det ikke i dette tilfellet er noen mulighet til å misforstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle angående Domkirken i Oslo.Jeg har nu rettet min fejl. Jeg er glad for at blivet rettet, da jeg mener at det er vigtigt at tingene er i orden.Med venlig hilsenSvenn Chr. Trønning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Om jeg forstår deg rett, ønsker du det tidsriktige navnet på kirken. Vor Frelsers Kirke het den fra innvielsen (07.11.1697) til et stykke ut på 1900-tallet, deretter Vår Frelsers kirke og så Oslo Domkirke fra 1950.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.