Gå til innhold
Arkivverket

[#32690] Andreas Andersen Jahr født 1832 i Bærum/Asker, hans kone Olava Julie?


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Andreas Andersen Jahr giftet seg 11 jan 1859 i Asker med Olava Julie Jørgensdatter født rundt 1841 i Aker. Hennes far skal være Jørgen Jonsen -jeg finner dem både i FT og kib under Digitalarkivet - men, vet noen hvem hun var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg ekteskapet til Andreas A. Jahr i 1859.LenkeLurer litt på om denne familien har hatt etterslekt i Bærum. Rundt 1970 vet jeg det bodde en familie på Jar, der Andreas og Jørgen og etternavn Jahr forekom.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du er sikker på at Olava Julies far het Jørgen, så finnes det en del kandidater med det navnet i Asker i 1865.Legger en lenke til en av dem.LenkeEllers trenger du vel kirkebøker igjen.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

De opplysningene som ligger på RHD's database med kirkebøkene fra Asker, opplyser at Olava var bosatt på Ballerud ved vielsen i 1859 og at hun var født i Aker (som Guro også sier selv). Andreas og Olava er viet i Haslum kirke, og deres fedre er hhv Anders Jørgensen og Jørgen Johnsen. (Forlovere oppgitt i denne perioden i Asker er brudefolkenes fedre). [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=v&RR=2810>LenkeVi er her i Bærum kommune, som den gang hørte inn under Asker prestegjeld. Jahnsløkken, som Gunn lenker opp til i (5) ligger i Asker kommune. Magefølelsen min sier at Jørgen Johnsen på Høvig (som er naboen til Ballerud) er en mer sannsynlig kandidat. Se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Jeg går ut fra at du kjenner slektsforholdene til Andreas Jahr, siden det er Olava du fokuserer på. Likevel tar jeg med denne omtalen av Andreas fra 'Bærum - en bygds historie' (bind II s 348) under Fossum verks skole:'Andreas Jahr, 1854-72, født på gaarden Jahr i Østre Bærum 1832, ansat i 1854. 1872 blev han lærer ved Haug skole og kirkesanger ved Haslum kirke. Søkte avsked fra utgangen av aaret 1905 og døde 1924.'Andreas er også nevnt under gården Jar som sønn av Anders Jørgensen fra Sørkedalen.Når det gjelder Jørgen Johnsen, finner jeg dette i bind I av Bærumsboka s. 202 (Søndre Høvik):'Ingstad solgte først (1840) den del av gaarden , som laa vesten- og nordenfor den gamle Drammensvei, sammen med Ballerud til Jørgen Jonsen. [...] Helvikmyren blev utskilt fra gaarden 1862 og tilhørte først Jørgen Ballerud, senere forskjellige eiere.'Under Ballerud står det: 'Jørgen Jonsen bodde senere paa en del av Høvik, nede ved den nye Drammensvei (Helvikmyren). Denne del blev længe kaldt Lille Ballerud, fordi Jørgen Ballerud bodde der.'Så spørs det da, om denne Jørgen ER Olavas far. Dessverre har Bærumsboka ingen familieoversikt på ham verken under Høvik eller Ballerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk til Gunn og Rune. Dette er artig for meg, Rune. Jeg er oppvokst på Eiksmarka i Bærum, og kjenner disse stedene i Bærum godt. Ante ikke at det lå så mye inne på nettet. Tusen takk. Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

GuroHvis Jørgen Johnsen viser seg å være Olavas far (hvilket du trolig må til kirkebøkene for Aker for å finne ut), kan vel denne karen på FS/IGI være samme Jørgen:Jorgen Johansen Christening 07 Feb 1802 Father Joen Hansen Mother Olia JorgensdrRune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Guro, det går jo an å titte på dåpsinnføringene til barna til Olava og Andreas også. Der kan det ligge noen spor blant fadderne. På Bekkestua bibliotek (lokalsamlingen) har de kirkebøkene for Bærum på rull. Har ikke tid til å gå innom der denne uka, men kanskje neste uke.Har du oversikt over den barneflokken?Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

I så fall kan det kanskje være en forbindelse mellom denne familiens relasjon til Ballerud og personen Johan Jørgensen Ballerud som er på Drengsrud (i Asker) i 1865. Se LenkeRune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Gunn og Rune - tusen takk for den utrolige innsatsen for å hjelpe meg her. Jeg setter veldig pris på det - jeg er ganske bevegelseshemmet og må planlegge mine utflukter til kirkebøkene godt - det er derfor så fint med alt jeg kan finne på nettet!På bakgrunn av Runes 'magefølelse' i innlegg 6 vedrørende Jørgen og Ellen Marie på Høvik - samt Gunns lenke i innlegg 16, har jeg også fått en 'magefølelse' på at dette er Olavas foreldre. Jeg fant Olavas og Andreas giftemål i kib i går og så at hun hadde opphold på Ballerud.I Gunns lenke finner vi Johan Henrik Jørgensen (Olavas bror??) på 'Rikshospitalet og kvinneklinikken. Den Norske Kirke'. Regner derfor med at det er kirkebøker som heter dette? Jeg skal sjekke det og se om jeg finner Olava der også.Til Rune - jeg har følgende barn av Andreas og Olava - de kom som perler på en snor:Ragna døpt 25 nov 1860Einar 14 sep 1862Edle Marie 21 aug 1864Ambjørg 08 jul 1866Ågot Hedvig 19 jul 1868Gudrun 06 jun 1870Harald 07 apr 1872Sigrun 07 jun 1874Aslaug 05 jun 1876Trygve 18 aug 1878og til sist Gunnar som skal være født i 1884, men som jeg ikke har funnet døpt ennå.Hvis det stemmer at Carl og Johan er Olavas brødre - så finnes det sikkert etterslekt i USA -det ante jeg ikke!Tusen takk igjen til dere begge. Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Rune Bjerke

Guro,her kommer en oppdatering på Olava: Ifølge kirkebok for Asker prestegjeld ble hun konfirmert i Tanum kirke 7.10.1855. Hun kalles da Olava Julie Jørgensdtr Ballerud, og er født på Hellerud i Aker 19.7.1840. Foreldrene er Jørgen Johnsen og Elen Marie Hansdtr. Hennes flid i konfirmasjonsundervisningen oppgis som 'Meget god'. Disse opplysningene burde bekrefte noen av de antakelsene vi har gjort tidligere i debatten.Når Olava gifter seg med Andreas i 1859, oppgis Jørgen Johnsen som brudens far og Jens Vold som forlover.Tok en titt på dåpen til eldste datter Ragna (født 28.8.1860). Hennes faddere er Moderen, Jørgine Andreasd. Jahr, Ole Ellefsen Grini, Joh. Ballerud og C. Jørgensen fra Christiania.I 'Boken om Jar' (Jar Vel 75 år 1924-1999) står det endel om familien. Jeg siterer fra s. 16-17 om Jar gård: 'En av leilendingene, Anders Jørgensen fra Tangen i Sørkedalen, ble bruker på Jar i 1825 og tok navnet Jahr da han giftet seg med Mari Andreasdatter fra Smedhellen på Bærums Verk. Anders og Mari fikk syv barn, tre sønner og fire døtre. Anders var leilending under grev Wedel, landets mektigste mann. I tillegg til å drive gården kjørte Anders planker til Vækerø med hestene sine. Han hadde fire flotte hester, og det sies at han kjørte med en høy flosshatt på hodet. Han var også en modig og spenstig kar, og skal ha gått på hendene på rekkverket over Hammarbrua på Fossum med fossen durende under seg! Da Anders døde 'av alder', 66 år gammel i 1863, overtok den nest eldste sønnen, Martin, kontrakten. Bror til Martin, eldstesønnen Andreas, hadde ikke lyst til å oppgi lærergjerningen for å overta gården.(...) Andreas Jahr virket som lærer i mer enn 50 år og var også kirkesanger i Østre Bærum (Haslum). Etterkommere etter Andreas og hustruen Olava har bodd i Alfheimveien 3 helt frem til i dag.'Mari Andreasdatter Jahr er avbildet på side 17 i boka.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei Guro!Så flott at du fikk denne informasjonen. Da er det de rette etterkommere i Alfheimveien jeg kjente .Min svoger har tegnet mye fra gamle plasser i Bærumsmarka.Jeg kan gjene overføre en tegning av Jar gård om du gir meg sender meg din mail-adr.Min er ghug@frisurf.no Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Dere to er bare helt fantastiske - tusen, tusen takk, jeg er så takknemlig! Jeg vil fryktelig gjerne ha en tegning av Jar gård, Gunn - sender deg en e-post! Skal ta vare på den artige informasjonen du har sendt om disse menneskene, Rune. Tusen takk igjen - Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Hvis du ikke får tak i Jar-boka på biblioteket ditt, kan jeg skanne bildet av Mari. Men enda mer interessant hadde det vel vært å få vite hvem redaksjonen har lånt bildet av. Du kjenner kanskje etterkommerne godt nok til å vite det selv? Jeg tar med boka på jobb mandag og skanner bildet, og kan sende deg det på epost hvis du sender meg adressen din på rubje2(krøllalfa)online(punkt)no.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.