Gå til innhold
Arkivverket

[#32690] Andreas Andersen Jahr født 1832 i Bærum/Asker, hans kone Olava Julie?


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Hei Andreas.Jeg har tatt Andreas Andersen Jahr (læreren og kirkesangeren) fars slekt så lang bakover jeg kommer, tror jeg. Mye takket være Rune og Gunn.Når det gjelder Mari Andreasdatter fra Smedhellen (Andreas mors slekt) - Så står jeg fast på hennes mor Anne Margrethe Tollefsdatters opphav - ref mitt innlegg i Debatt om henne - samt hennes svigermor Marie Olsdatter født 1750.Videre mangler jeg linjene bakover for Andreas Jahrs kone Olava Julie Jørgensdatter født på Hellerud i Aker og kalt Ballerud ved vielsen. Jeg ser av folketellingen for 1801 at faren Jørgen Jonsen er født rundt 1802 i Norderhov i Buskerud, moren Elen Marie Hansdatter var fra Aker, hvor de eldste barna også er født. Hvis du har forsket på dem og kan hjelpe meg, ville jeg sette veldig pris på det. Min e-postadresse er guro-re@smartcall.no.Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Hei GuroVet ikke hva du kan ha fått fra Andreas d.y. som ikke står her i debatten, men et drypp fra meg igjen: En god slektsforsker fra Bærum, Inger Arneberg, har gitt ut heftet 'Ætten til Jørgen Jonsen Ballerud og Elen Maria Hansdatter Kolbjørnsrud'. Lånte det på biblioteket på Bekkestua i dag. Sikkert noe du bør se på...Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas J

som en morsom opplysning har jeg bildet av Mari Andreasdatter som er på trykk i div. bøker hengende på veggen. Fra gården norderhov i buskerud har jeg en gulvstående klokke. Jeg skal forsøke å innhente informasjonen du søker så fort som mulig. MVH Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei igjen Andreas - artig å høre at du har bildet av av Mari Andreasdatter på veggen - klokken fra Norderhov må være etter Jørgen Jonsen - din navnebrors svigerfar. Jeg har fått låne heftet som Inger Arneberg, en slektning av deg har skrevet 'Ætten til Jørgen Jonsen Ballerud og Elen Marie Hansdatter Kolbjørnsrud (Hellerud)'. Hun har gjort en fantastisk jobb og har tatt Andreas kone, Olava Julie Jørgensdatter slekt mange generasjoner bakover. Jeg har fremdeles ikke funnet ut hvor Anne Margrete Tollefsdatter (Andreas mormor) og hennes svigermor kom fra. Så hvis du vet noe om disse så kommer den informasjonen vel med! Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas J

Fra artikkel skrevet av Vivian Jahr: Til slutt kan nevnes følgende fra Andreas Jahrs beretning om maris mor, Anne Margrethe Tollefsdatter: Peder Anker kjente hennes far, skibsreder og kjøbmann Tollef Lie, fra hans bedrift med kjøbmannshandel og utskipning av jern og trelast i christiania. Tollef Lie eide 4 skip. 3 av dem ble kapret i den franske revolusjonskrig. Eneste sønn, som hadde skippereksamen fra navigasjonsskolen i amsterdam, ble borte med det fjerde skipet. Foreldrene døde, og Anne Margrethe, eneste datter, stod på bar bakke. Hun kom til en tante på Haslum. Anne Margrethe ble senere forlovet med Andreas Jacobsen, en hovsmedlærling. Peder Anker fikk kjennskap til dette og hjalp paret, så de kom til det ledige vertshuset på smedhellen ved broen med bryggeri og bageri m.m. De fikk kun et barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas J

Alt du måtte ha av konkrete spørsmål tar jeg gjerne til etterfølge. Vivan Jahr og Inger Arneberg har vært gode venner og naboer i mange år. Vivian skal ha all ære for den informasjon jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Dette var kjempefint, takk igjen! Her fikk jeg bekreftet det som står inne på www.ager.no om at Anne Margrethes far skulle være skipsreder Tollef Lie i Christiania - og som det har vært litt 'debatt' om riktigheten av. Du skulle vel ikke også vite hvor han eller Lie-navnet kommer fra, eller hans patronomykon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.