Gå til innhold
Arkivverket

[#32691] Anne Margrete Tollefsdatter født rundt 1767 Bærums Jernverk, Akershus


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Anne Margete giftet seg rundt 1791 med Andreas Jacobsen, smed under Bærums Jernverk. Finner noe informasjon under FS og FT. Vet noen hvem hun var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner en dame med samme navn og alder døpt i Bamle.LenkeDet var mye flytting mellom jernverkene, så er det mulig din Anne M. Tollefsdatter var født her og ikke i Bærum?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FS: Anne Margrete Tollefsen f. 21/8 1767 V-Bærum, og ingen foreldre ???På Woyen/Wøyen i Asker bor det en Tollof Hansen (68) og kone Mari Hansdt. (63). Jeg har desverre ikke Askerboka, men kanskje noen andre har den og kan se etter om det står noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da er det vel denne Anne margrethe du mener som bare er ført opp med ektemann, ingen foreldre?LenkeHar dessverre ikke bygdebøker for Wøyen, men håper noen kan gjøre oppslag for deg der.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til Tollef Hansen og hustru i 1801 også:LenkeDet er vel dette paret du har en teori om kan være hennes foreldre?Du trenger nok kirkebokoppslag herfra.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det jeg har nevnt før er bare teorier.Ekteskapet LenkeDe fikk bare 1 barn i Asker, Mari f.14/9 dpt. 20/9 1801. De er heller ikke døde i Asker.Jeg ser FS har 6 barn fra 1791 - 1803. Det eneste jeg kan si er at de 2 siste barna Karine f. 1800 og Jacob 1803 står i kirkeboka for Asker. Jeg kan heller ikke finne enkelte av dem i Asker i 1801.Her er virker det som om det er noe veldig rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Andreas Jacobsen dør her: Lenke Datteren Mari, som er nevnt i Berits innlegg, døpes for øvrig i Haslum kirke. Ingen av fadderne har noen entydig tilknytning til Anne M (f eks far eller bror/søster).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Beklager at jeg maser. Jeg har tydeligvis problemer med å finne samme informasjon som dere i FS. Ikke finner jeg de barna Berit nevner, og dessuten finner jeg Anne M og Andreas som gift i 1800 i kirkeboka for Asker: LenkeHvis dette er det rette ekteparet, forklarer det vel hvorfor de ikke er oppført med barn i 1801-tellingen (- da er i tilfelle datteren Mari på vei).Er det noe jeg ikke har skjønt her? :-]Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Rune - bare mas i vei - jeg setter veldig pris på hjelpen! I FS - går du inn på 'Advanced search' - setter kun inn foreldrenes navn - du fyller ikke inn noe i de andre feltene, ikke navn på land en gang. Da får du opp en liste med alle barna. Det er opplagt noe som ikke stemmer her, som du vil se er det registrert 5 barn fra 1791 til 1800 - og datteren Mari født 14 sep 1801 er ikke med. Jeg må komme meg til kirkebøkene og sjekke hva som står ved disse barnas dåp. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

God morgen GuroJoda, jeg fant barna på FS/IGI i går, etter at jeg skjønte at jeg hadde lett etter dem bare på FS/VR.Jeg har også noen kirkebøker for Asker (Bærum) hjemme (bl.a. 1767-1807), og kan prøve å få tatt en titt i kveld.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg lister opp her de barna som dere har funnet ved foreldresøk på Fam.search.Legger lenke til den første: LenkeDe andre som er listet opp f. i V.Bærum er følgende.Karine Andreasen Jacobsen f. 29 ock 1800.Hans Andreasen Jacobsen f. 27 jul 1793.Marthe Andreasen Jacobsen f. 23 apr 1796.Thore Andreasen Jacobsen f. 27 jun 1796Jacob Andreasen Jacobsen f. 12 may 1803.og Ole Andreasen f. 29 aug 1791 ( se lenken)Flott at Rune har miligheter til oppslag i kirkebøker, det virker som barn er glemt i listen her.Artig å følge denne debatten. Har selv bodd på Jar i mange år.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Gunn og Rune - takk igjen, som jeg skrev til Rune i innlegg 32690 er jeg oppvokst på Eiksmarka, og synes også dette er kjempe-artig! Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Håper det går greit at jeg blander meg inn i debatten med en lignende sak:Jeg søker nemlig opplysninger om Helge Tollofsen fra Asker/Bærum, født en gang rundt år 1779.Jeg har kun to sikre opplysninger om ham: For det første er han registrert som 36 år gammel husmann på Fleskum i folketellingen fra 1815. Jeg har ikke funnet ham i folketellingen fra 1801.For det andre er han i 1816 registrert som far til Thore Helgesen her: [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=2490>LenkeMuligens kan det også være han som blir viet her i 1814:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Håkon - det er helt greit. Det har kommet så mye informasjon nå, så jeg trenger litt tid på å 'fordøye' det. Skal holde øyne og ører åpne! Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei igjen Håkon. Siden FT 1801 for Wøyen viser Tollef Hansen med kone, og Helges oppholdsted ved giftemålet er Wøyen er det sannsynlig at det er en forbindelse her... Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Ja, det er også min teori. Imidlertid vet jeg ikke sikkert at det er min Helge Tollofsen som står oppført ved giftemålet.Helge Tollofsens kone ved sønnen Thores fødsel i 1816 er oppført som Christine Olsdatter, mens det i 1814 er en Helge Tollofsen som blir viet med Christine Halvorsdatter. Kanskje er dette samme kvinne grunnet skrivefeil i kirkeboka? Kanskje er det samme Helge men gift med to ulike Christiner? Eller kanskje er det ikke samme Helge Tollofsen i 1814 og 1816.Imidlertid ser alderen ut til å passe bra med at det er samme person i 1814 og 1816.Hadde vært spennende å komme videre i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Håkon og GuroTollef Hansens bosted i 1801 er Wøyen i Asker sogn, mens Helge Tollofsens bosted i 1814 er Wøyen i Bærum sogn. Dette gårdsnavnet finnes i begge bygdene, og vil kunne være et sammentreff. Uten at jeg skal si at Helge ikke er Tollef Hansens sønn av den grunn.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

HåkonHvis du søker på Helge Tollofsens ulike barnedåper, finner du et barn med Christine H i 1814 (på Dønski), et barn med Christine O i 1816 på Fleskum og et barn med Christine H igjen i 1824 på Holen (under Øverland).Jeg ville nok gjette på at patronymet i 1816 er en feilskrift, men det må selvsagt dokumenteres ut fra kirkeboka eller andre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Tusen takk for oppklaring om Wøyen, Rune.Hvis noen hadde hatt mulighet for å sjekke om kirkeboka har blitt feil avskrevet hadde jeg vært kjempetakknemlig. Hvis det derimot evt er presten som har skrevet feil kan vel dette bli vanskelig å dokumentere..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Jeg har hatt en runde i kirkebøkene for Asker (1767-1807). I 1767 finner jeg bare én Anne Margrete, og hun er en Bredesdatter hvis jeg leser det riktig (i alle fall ikke Tollefsdatter). Under vielsen til Anne M og Andreas finner ligger ingen ytterligere opplysninger enn navn på forlovere.Jeg finner ikke spor etter den barneflokken som er funnet på FS. Da har jeg sjekket de aktuelle fødselsårene for barna som er oppgitt født i 1796, 1800 og 1803. Mulig at jeg leter for dårlig, hvis Berit har kirkeboka som kilde til sine funn iht (7).Fant ikke noen Helge/Helle Tollefsen i årene 1778-1780 heller, men det er kanskje nødvendig å utvide søket.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.