Gå til innhold
Arkivverket

[#32691] Anne Margrete Tollefsdatter født rundt 1767 Bærums Jernverk, Akershus


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Takk for innsatsen, Rune. Slektsforskning kan være en utfordring til tider. Setter veldig pris på hjelpen. Har skrevet ut 'Sørkedalens bosetningshistorie' og 'tråler' den for øyeblikket. Finner mye der, takket være deg. Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Det har du rett i, Berit. Min konklusjon hittil på bakgrunn av det du og Rune har skrevet, er: Det eneste barnet som er sikkert, er Mari døpt 20 sep 1801 i Asker. Hvis Carine er datter, er hun født før ekteskapet ble inngått 3 nov 1800. Jeg synes det virker usannsynlig at hun er datter her - og føler at Mari er det første barnet (Andreas mor het Marie/Mari). Videre er sannsynlighetene store for at Jacob er sønn (farfars navn), men siden du ikke har funnet ham i kirkebøkene for Asker og heller ikke Andreas og Anne Margrete døde her, får jeg begynne å lete andre steder. Som Gunn skriver i innlegg 3 var det mye flytting mellom jernverkene - kanskje Anne Margrete var fra f.eks. Bamle og familien flyttet dit? Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den Anne Margrete Tollefsdatter som jeg nevnte var født i Bamle i passe alder, har flere søsken født i Bamle. Foreldre Tellef Thorsen og Mari Davidsdatter:LenkeLister opp resten av barna:1770 ser det ut til å være født tvilleiner: Margrethe Tollefsen og Anne Tollevsen dpt. 2 des 177oThor tollefsen dpt. 10 apr. 1774David Tollefsen dpt. 15 sep 1776Alle dpt i Bamle:Litt pussig her med tvillinger født året etter Anne Margrethe Tollefsdatter, skulle nesten tro de var oppkalt etter den eldre søster.Hun kan jo være død tidlig, og da ikke være den damen du søker.Skal se om jeg finner noen digitale kirkebøker for dette området. På Grenlands hjemmesider blir det stadig langt ut nye kirkebøker.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå har jo Rune funnet 3 ting. Se (9-10-11) Det rareste er vel at de ikke fikk noen barn i Asker etter 1801, og det tyder jo på at de kan ha flyttet eller kanskje ikke kunne få flere.Kan jeg spørre deg om navnet og fødselen til det barnet som ledet deg tilbake til Andreas og Anne Margrete ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om det er mulighet for at Anne Margrethe Tollefsdatter er rett dame, finner jeg her faren på gården Omborsnes i 1782 telling Bamle. Dessverre er ikke annet enn husfarens navn nevnt. Han bor sammen med hustru og 5 barn.LenkeSkal se om jeg kan finne flere opplysninger om familien til denne Anne Margrethe.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk for at dere følger opp, Gunn og Berit. Det er Mari, født i 1801 som er den anen jeg jobber med. Hun var gift med Anders Jørgensen fra Tangen i Sørkedalen og bodde på Jar i Bærum. Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg fant to av de dåpshandlingene Gunn nevner i innlegg 29 (mikrokort 7/9, Bamble MINI 1). Kanskje noen av faddernavnene kan hjelpe?* 17/12 1769: Tellef Thorsen Ombornæs og Mari Davidsdatters Barn kaldet ANNE MARGRETHE. Spons: Karl (?) Flaattens Kone Marit Olsdatter, Marie Danielsdatter, Niels Nielsen, Petter (?) Olsen, Tron Larsen , alle i Ombornæs.(Kvaliteten på deler av dette mikrokortet er ikke så god, så jeg kan ikke garantere at ovenstående er fritt for enkelte feillesninger).* 2/12 1770: Tellev Thorsen i Omborness og Mari Davidsdatters tvende Pigebarn. Det ene kaldet ANNE. Faddere: Hans Pedersens Kone Margrethe Trondsdatt., Ingeborg Andersdatter Findahl, Kittil Olsen i Omborness, Ole Gundersen ibid., Hans Andersen Findahl. Det andet kaldet MARGRETHE. Fadderne: Ole Gunuldsen Omborness Kone Berthe Amundsdatter, Anne Gundersdatter Rugtved, Lars Torbiørnsen i Omborness, Gulbrand Amundsen ibid. og Ole Torbiørnsen Flaatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, nå oppdaget jeg nettopp i samme kilde at 'Tellev Thorsen Ombosnæss og Mari Danielsdatters Barn Anne Margrethe' ble begravet i Bamble 7/1 1770, 14 dager gammel. Egentlig var hun vel rundt fire uker gammel (dersom hun var født ca en uke før dåpen). Uansett: Hun er jo da i hvert fall ikke lenger noen aktuell kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg vet ikke om Andreas Jacobsens opphav er interessant, Guro? Kanskje har du allerede informasjon om ham, siden det er kona du etterlyser. Jeg slenger nå likevel på noen opplysninger fra boka 'Jernverksfolk under elve konger. En slekts- og kulturhistorisk studie omkring slekten Davidsens forfedre ved Bærums Jernverk' av Øyvin Davidsen (Oslo, 1944). Han nevner ikke Andreas Jacobsen eksplisitt, men han omtaler et par steder en kar som utvilsomt må være Andreas Jacobsens far: Finsmed ved Bærums Verk Jakob Andreasssøn (nevnt som forlover to ganger i begynnelsen av 1780-årene). Han var igjen sønn til finsmed Andreas Haagensøn. Om sistnevnte skriver Davidsen (s. 34): 'I kirkebøkene kalles han ofte 'Andreas Smed'. Og han synes å ha vært en av verkets gode spesialister og en kjent mann i bygden'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Oddbjørn, det var fint å få bekreftet at Andreas Jacobsens far var Jacob Andreassen. Jeg visste ikke at han var nevnt i boken du referer til. Videre kan jeg eliminere Bamble-teorien når det gjelder Anne Margrethe iom at denne piken døde 14 dager gammel. Jeg blir så imponer over all den kunnskap folk som deg sitter inne med. Tusen takk. Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du har fått hjelp av Oddbjørn med dette.Da var min antagelse rett i at tvillingene nok var oppkalt etter den Anne Margrethe Tollefsdatter som døde før tvillingene ble født.Håper du får hjelp til å finne hennes opphav. Det var pussig med navnlikheten her i alle fall.Lykke til med søkingen.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.