Gå til innhold
Arkivverket

[#32694] Bolette Ommundsdatter, 'ugift pige' ved sønnens fødsel?

Gjest Gine Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gine Olsen

Min ane Simon Garbrielsen ble født i Kristiansand 17.12.1822 jf . FamilySearch [url="http://www.familysearch.org/eng/Search/vr/individual_record.asp?recid=28300381&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=5&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Norway&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke. Denne datoen hadde også min onkel kommet frem til via direkte bruk av relevant kirkebok. Men min onkel tilføyde ved morens navn 'ugift pige' og jeg kan ikke lokalisere denne Bolette Osmundsdatter eller hennes familie. Har noen tilgang til kirkebøkene for Kristiansand så det er mulig fx å få vite fadderne ved dåpen?Jeg har funnet en Bolette Gurine Ommundsdtr. på FamilySearch Lenke men hun er født i Mandal i 1809 og må anses for å være for ung til å være mor til Simon. En Ane Bolette som var 1 år i FT 1801 kan være en kandidat Lenke - desverre kan jeg ikke finne henne på FamilySearch.Om Simon vokset opp hos moren eller om foreldrene senere giftet seg har jeg heller ingen viten om foreløpig. Som voksen bodde Simon hele sitt liv i Kristiansand, så derfor går jeg ut fra at han antakelig også vokset opp her. Det finns en Bolette Marie Ommundsdtr. i FT 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Glemte at FamilySearch-lenker ikke vises, så her er den nokså usannsynlige Bolette Gurine OMUNDSDATTERChristening: 10 Dec 1809 Place: Mandal, Vest-Agder, NorwayParents: Father: Omund SORENSENMother: Siri SIMONSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Dersom Bollete fra Mandal skal være Simons mor, må hun ha vært 13-år da fødselen fant sted. I så fall er rettsprotokoller mulig kilde. Det ser ut til at Mandal-Bolette gifter seg i 1831 med Ommund Pedersen. (Bollete Gurine på marririage FS og Bollete Marie fra lenken i innlegg må være identiske.) Men alt dette stemmer sikkert veldig dårlig med at hun også skal være Simons mor.Men Simons far, det er vel Gabriel Simonsen. Han har vi kanskje her (Dersom han er fra Kristiansandsområdet): Lenke (9 år i 1801), men iflg FS er han født i 1790 med samme far som på FS, i nabo-prestegjeldet til Christiansand, Oddernes.Har du heller ingen peiling på om Simon Gabrielsen er identisk med mannen med samme navn som inngikk ekteskap i Kristiansand med Anne Gurine Hansdatter i 1849 ??? (Siden Simon er din ane, så vet du muligens om event. etterkommere ?)Dersom vi litt mer om Simon, så kan kanskje være lettere å spore opp moren. IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Takk for svar! Skulle ha tenkt på det med å gi litt fler opplysninger om personene rundt Bolette.Ja, Simon er han som inngikk ekteskap med Anne Gurine Hansdtr. i 1849. Simon og kona er registrert i Kristiansand i FT1865 Lenke sammen med barna.Såvidt jeg vet fra min onkels undersøkelser skal far til Gabriel Simonsen være Simon Pedersen fra Berge på Flekkerøya, altså den samme som du har funnet i folketellingen 1801 for Oddernes. Gabriels mor var Maren Gundersdtr. som var enke på Andaas da Simon Pedersen giftet seg med henne, men som altså var død ved FT1801 hvor Simon Pedersen står som enkemann på Andøy. (Simon var født på Berge jf. R.M. Rudolfsen, Flekkerøya i eldre og nyere tid, Kristiansand 1947).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Dette var jo bra. Kanskje noen av Simons barn er oppkalt.Det er ei Ane Bolette Osmundsdatter (ikke Ommundsdatter) i FT 1801 som du ikke fant på FS. Men hun finnes, og navnet er gjengitt som Anna Boletta Osmundsen døpt 23/11 1800 med samme foreldre som vi finner igjen på FT 1801.Hun er fra en barnrik familie i Spind (obs: muligens Herad) i Vanse prestegjeld. Hennes 4 søsken ved FT 1801 heter: Jacob(14), Barbro(12), Karen(10), Rasmus (5). Etter 1801, da Ane Bolette er 7 år kom de tre barna : Christian Tobias (1806), Johanne Maria (1803)og Thonethe.(1812)I likhet med flere av sine søsken, inngår Ane Bolette ekteskap i Spind/Herad. Dette skjer 13/7 1828, og brudgommen er den jevnaldrende Ole Andreas Abrahamsen.Det er meget mulig at disse opplysningen kan diskvalifisere også denne Bolette fra å være Simons mor.(Selv har jeg liten tro på at dette kan være rett person, både p.g.a. dette med OMMUNDSEN/OSMUNDSEN og det faktum at Ane/Anna Bolette er i hjembygda, da kristiansanderen Simon/Simund er barn.)PS: Oppramsingen av søsknene kan eventuelt avsløre om noen av de eldste kan gjenfinnes som faddere i Simons dåp.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Tusen takk - nå skulle det da vært spennende å ha hatt tilgang til Simons dåpsnotat i kirkeboka for Kristiansand 1822. Desverre vet jeg ikke mer om min onkels sjekk av innførslen enn det jeg nevnte i 1. innlegg, han har m.a.o. ikke omtalt faddere. Så har noen mulighet for å sjekke Simons dåpsinnførsel i Kristiansand ville det kanskje kunne gi nye spor.Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Gine Olsen

Hei!Her i en sen nattetime tar jeg opp igjen Bolette-mysteriet og håper på at noen nå kan komme nærmere Bolette, Gabriel og sønnen Simon.Simons dåp er interessant [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9575&idx_id=9575&uid=ny&idx_side=-26>Lenke Her står det under notatene sist i innførselen (nr. 32) noe om at det har vært lyst til ekteskap tredje gang. Noen som kan tyde denne notisen?Hvis lysningen henfører til Simons foreldre, Bolette Ommundsdtr. og Gabriel Simonsen, så ble de av en eller annen grunn aldri gift (noen som kan finne ut hvorfor?), Torleif Oddland fandt nemlig Bolettes begravelsesinnførsel (fortsatt Kristiansand, nr. 74) Lenke og Bolette er da fortsatt 'Pige', angitt som 65 år og født i Kristiansand. Hun er m.a.o. fortsatt ikke gift, men hun burde være å finne som født i Kristiansand rundt 1781 et sted. Men hverken der eller i FT1801 er det lykkes å spore henne.I 1838 ble sønnen Simon konfirmert Lenke Her står faren Gabriel som Arbm. (leser jeg riktig?) og ikke som ungkar og sjømann, så det er ikke en direkte avskrift fra Simons dåp, hvilket kanskje tyder på at det har vært kontakt til Gabriel selv om han og Bolette ikke ser ut til å ha vært gift.Simons vielse har ikke brakt meg videre - kausjonistene sier meg ikke noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Ser jeg har uteglemt sønnen Simons yngste barn, jf. FT1865 i innlegg 4.Sophie ble døpt 13.3.1864 og fadderne var ??, Hanne Jacobsdtr., Martin Bentsen og Ole Olsen LenkeMen det hjelper visst ikke noe.Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Det mest mystiske hidtil utover at Bolette ikke kan finnes i folketellinger eller kirkebøker er dette som jeg sakser fra innlegg 9 ovenfor:Ved sønnen Simons dåp [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9575&idx_id=9575&uid=ny&idx_side=-26>Lenke står det i notatene sist i innførselen (nr. 32) noe om at det har vært lyst til ekteskap tredje gang. Noen som kan tyde denne notisen? Man blir vel altid gift i den kirken som det lyses i?Hvis lysningen henfører til Simons foreldre, Bolette Ommundsdtr. og Gabriel Simonsen, så ble de antakelig av en eller annen grunn aldri gift (noen som kan finne ut hvorfor?), Torleif Oddland fandt nemlig Bolettes begravelsesinnførsel (fortsatt Kristiansand, nr. 74)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Takk, Astrid!En må vel gå ut fra at dette dreier seg om at Simons foreldre hadde til hensikt å gifte seg - og i Kristiansand?Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Det går litt fort i svingene til sine tider, jeg spør om din, å glemmer min egen. torl-o@online.noTorleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei Torleif!Adressen er gine.olsen'krøllalfa'.hotmail.com, hvor 'krøllalfa'-delen erstattes med @ Den gamle mailadressen virker også fortsatt om du enda sitter inne med den.Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Ifølge FS/VRI er det disse som er døpt m navnet Bolette i Kristiansand i den relevante kirkeboka:Vital Records Index / Norway1. Bollete Elizabeth OLESDATTER WALLESVAR - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 26 Dec 1792 Kristiansand, Vest-Agder, Norway 2. Bolette Elisabeth OLESDATTER WALLESSVAER - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 15 Jan 1789 Kristiansand, Vest-Agder, Norway 3. Bolette GUNUFSDATTER SANRIB - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 15 Feb 1793 Kristiansand, Vest-Agder, Norway 4. Bolette Charlotte OTTOSDATTER SAKILD - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 18 Nov 1791 Kristiansand, Vest-Agder, Norway 5. Bolette Christine CONRADSDATTER - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 08 Feb 1792 Kristiansand, Vest-Agder, Norway 6. Bolette Elisabeth OLESDATTER WALLESSVAER - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 01 Aug 1785 Kristiansand, Vest-Agder, Norway 7. Bolette Marie CASPARSDATTER - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 28 Mar 1783 Kristiansand, Vest-Agder, Norway 8. Bolette Marie REINERTSDATTER - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 24 Jul 1796 Kristiansand, Vest-Agder, Norway 9. Bolette THORKILDSDATTER - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 03 Sep 1798 Kristiansand, Vest-Agder, Norway 10. Bolette Dorothea HANSDATTER - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 14 Aug 1815 Kristiansand, Vest-Agder, Norway 11. Bolette JOHNSDATTER ESPELAND - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 23 Dec 1815 Kristiansand, Vest-Agder, Norway 12. Bolette Marie FRIDERICHSDATTER - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 15 Nov 1801 Kristiansand, Vest-Agder, NorwayUmiddelbart ser ingen av disse ut til å være 'min' Bolette, bla. jf. patronymet.Jeg har også hatt kikk på en Bertte Ommundsdtr. i FT1801 i Kristiansand, som er 8 år. Kan dette være henne med galt stavet navn? [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f11001&gardpostnr=101&personpostnr=893&merk=893#ovre>LenkeHun finnes som døpt 16.2.1893 i Kristiansand jf FS/VRI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Ikke helt riktig ovenfor, såvidt jeg vet finns det ingen måte å søke på det andre av to fornavn på FS/VRI, dvs i listen i innlegget over er ikke de med som måtte hete Bolette som andre navn.Noen som vet en metode til å søke på andre fornavn på FamilySearch?Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Den er ikke lett å knekke denne nøtten, trolig er Bolette Osmundsdatter, den Bodil(Boel) Osmundsdatter som nevnes i FT av 1801 i 16 de Qvarter og gård 543 i Kristiansand, etter et tips fra Jarl Berge.Hun er skredder, og bor sammen med sin mor Gjetlaug Pedersdatter. Hennes mor dør i 1818, da står der enke etter Osmund Børresen Lindjord i kirkeboken. Osmund dør 23 desember 1793. Navnet Lindjord forrvirrer endel i denne saken. Jeg kan ikke se at Osmund har noe med Lindjord å gjøre, men hans hustru Gjetlaug Pedersdatter kommer fra Lindjord i Åseral, der dukker også navnet Bodil opp. En finner ikke vielsen til Osmund og Gjetlaug i Kristiansand, ei heller Bolette(Bodil) dåp, men der finnes døpt en sønn Nils 11.november 1787 i Kristiansand. Da jeg ved en ren tilfeldighet oppdaget denne saken,har jeg klart å løse en nøtt i egne aner i Åseral via Gjetlaug forfedre. Men hvem er Osmund Børresen(Børrusen) tro? Og er Bolette og Bodil den samme kvinnen?Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Torleif Odland

Hvem var så Bolette (Bodel ) fader? Jarl Berge gav meg et tips om at det kunne være Osmund Bjørgulfsen fra Øyolfstad i Åseral fødd ca.1745.At presten har skrevet han inn i kirkeboken som Osmund Børusen,henger nok mere sammen med at disse to etternavnene er meget like. Men det jeg egentlig stusset over, var hvorfor denne Osmund brukte etternavnet Lindjord ved sin død, hans kone kom jo fra Lindjord i Åseral. Om en leser skiftet etter Bjørgulf Torsteinsen i 1758, da er Osmund 13 år. Og hans verge er da Ole Torgiussen fra Omland i Åseral. Går en så grundigere til verks i de gamle dokument, så har egentlig Omland (Åmland) og Lindjord noe tidligere vært samme bruk, og jeg antar at der er sterke slektsband mellom disse to gårdene, det samme kan en tildels si om slektskap til Kylland også.Gjetlau Persdatter Linjord far, Per Torgiusen kjøpte nemmelig Lindjord av ei Astrid Torgiusdatter i 1733,som var hennes arvelodd, jeg kan ei bevise det, men jeg tror denne kvinner stammer fra Omland. Ser en litt på familiegrenene bakover, ja så vil en finne at Gjetlaug sin morfar kom nemmelig fra Kylland. Skal en våge å trekke en konklusjon Gine, så tror jeg bestemt at dette er riktige Osmund, trolig har han etter faren sin død, har blitt tatt hånd om på Lindjord/Omland. Således kommer navnet Osmund Børusen Lindjord inn.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.