Gå til innhold
Arkivverket

[#32697] Anne Hansdtr ca 1790 Gjerstad


Gjest Vigdis Kverndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Kverndal

Anne Hansdtr Gjerstad, står det, døde 1871 i Brevik i Telemark. Hun var enke etter Hans Hansen f ca 1796. Jeg finner hverken Anne eller Hans født i Brevik, og jeg finner dem heller ikke gift der. Derimot har de fått 7 barn alle født og døpt i Brevik. Jeg har lett etter dem, men vet ikke foreldrenes navn, derfor trenger jeg litt hjelp.Mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bare et skudd i blinde her. Jeg finner en Hans Hansen g. med Anne Hansdatter i Larvik.LenkeGårder med Gjerstad - navn finner jeg i 1801 kun i Hedmark, men det finnes liknende navn i Vestfold, Tjølling og Sandar tror jeg.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har ikke funnet noe direkte spor til Anne Hansdatter f. ca 1790.Det finnes en Hans hansen som er bruker på Gjerstad Nordre 1783-1821. Han har vært g. to ganger 1.g. 1780 m. Anne Andesdatter og 2.g. 1811 m. Anne Kristensdatter, Vik Store.Hans døde i 1821:LenkeHan var en tid selveier på Rødbøl i Hedrum.Navnene Hans og Anne går igjen i generasjoner på Gjerstad, men har ikke funnet en passende datter f. ca 1890. ( Vestfoldslekt)Skal lete bedre.Dette kan jo lett være et blindspor.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Kverndal

Det første barnet Halvor er født 2 feb 1817, så jeg regner med at giftet er i 1816-17. Jeg regner med at det er stedet Gjerstad som ligger i Austagder ved fylkesgrensa til Telemark det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Ser at jeg har skrevet feil alder på en antatt Anne Hansdatter i mitt siste innlegg. Det skulle være f. ca 1790.Men Telemark er vel kan hende et bedre alternativ enn Tjølling, Gierstad.Lykke til med letingen i alle fall.Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tror ikke det her er snakk om Gjerstad i Aust-Agder, men ville ha lett nærmere Brevik. Hva med Gierestad (som navnet skrives i ft-1801) i Bamble?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kan dette være en aktuell Hans Hansen: Lenke ? Moras gårdsnavn *Garstad* kan jo være en forvrengning av Gierestad (eller selvsagt Garestad). Hvilken kilde er det forresten som kaller Anne Hansdtr. for Gjerstad i 1871? Kirkeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her har vi en yngre Hans Hansen på Gjerrestad (gårdsnavnet skrives Gjerstad i 1900): Lenke. Det ser altså i det minste ut til at navnet Hans Hansen 'tilhører' gården (også sønnen i lenken heter Hans Hansen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Kverndal

Takk til dere som prøver å hjelpe meg. Jeg tror Oddbjørn kan være inne på det rette. Jeg har dødsfallene fra Breviks kirkebøker. Jeg sjekket det opp igjen, og får det ikke til å bli annet enn Gjærstad.Jeg har Bambles kirkebøker på hjemlån, og vil sjekke opp i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Kverndal

I 1865-tellingen finner jeg Anne i Brevik. Hun er da enke, og bor hos sin sønn Anders. Han er født 26 jan 1832 (kirkeboka),og gift med Ingebør Kistine Andersdtr 32 år fra Bamble. Jeg har i dag lett etter vielsen til Anne og Hans, men finner den ikke hverken i Brevik eller Bamble. Men jeg finner en Hans født 10 apr 1796 i Brevik, foreldre Hans Isaksen og Anne Maria Michelsdtr, det kan jo være rette Hans. De kan kansje ha giftet seg i Eidanger?MVH Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Kverndal

Takk for svar. Ja jeg må sjekke Kirkeb. for Eidanger etter hvert, men uten vielsen svever det litt det meste. Jeg må nok få lånt meg KB for Gjerstad i Aust Agder også, om ikke annet for å avkrefte at Anne er derifra.- Hvis ikke noen har mulighet for et oppslag da? MVH Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kersti Sorter

Hei VigdisKirkebøker for Gjerstad er kjøpt inn for Grenland Ættehistorielag og kommer straks i arkivet. Holder på med registreringen.Hilsen Kersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.