Gå til innhold
Arkivverket

[#32703] Forfedre til Anne Hansd, f 1818 i Gran på Hadeland

Gjest Morten Ringdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Ringdal

Anne Hansd var min tippoldemor, og jeg prøver å finne hennes forfedre. Er det noen som kan hjelpe meg med dette ? Lenke til familien FT1865: Lenke(Når det gjelder hennes mann Torsten Mikkels, så har jeg jeg funnet 2 generasjoner bakover).Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Morten, har ikke noen svar til deg, men hvis du går til FT 1865 for Gran ( den du hadde her) så går du til 'samme område' (øverst på den blå linja) da kan du sikkert finne noe om henne / dem der. lykke til hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Anne og Torsten gift 27/7-1841. Han far:Mikel Andersen, hennes far:Hans Erichsen. Vel, det er 2 aktuelle Anne Hansdatter med Hans Erichsen som far men det er en som skiller seg ut som den riktige. Anne Hansdatter f. 2/2-1819 dpt. 7/2-1819 Granshagen. Foreldre:Hans Erichsen g Dorthe Andersdatter. Mrk: Torsten og Anne's første barn het Dorthea. De neste het: Mikkel, Christiana, Hans, Erik, Marthe, Torsten, Andrea og Randi. Her er ingen Anne og mor til den Anne Hansdatter f. 1820 het Anne så det må være den i 1819 som er riktig, de har barn på Granseiet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Morten !Anne Hansdtr. Delimarken og Torsten Mikkelsen Ringdalen ble altså viet 27.07.1841. Jeg kan bekrefte at den aktuelle Anne Hansdtr. er f. 02.02.1819, og datter av Hans Erichsen og Dorthe Andersdtr. Granshagen; forøvrig dette parets eneste barn. Granshgen (nåv. g.nr. 167/48 i Gran) var i opprinnelsen en av (på det meste)30 husmannsplasser under prestegården hvis navn er GRAN. (Denne har gitt sitt navn til herredet) Granshagen ble 'frikjøpt' så sent som 1925.Husmann Hans Erichsen døde i Granshagen 11.07.1862. Enken Dorthe giftet seg på nytt 27.11.1863 med enkemann Halvor Andersen Lyngstad i Gran. (Halvor var opprinnelig f. på Sogn i Jevnaker i 1815) Dette Dorthes annet ekteskap var barnløst.Dorthe og Halvor ble husmannsfolk i Delimarken; (nåv. g.nr. 167/8 i Gran) også en opprinnelig plass uneder prestegården.Dorthe - var f. 1796, dpt. 26.06. Hennes foreldre var husmann Anders Gulbransen Granseiet og hustru Anne Pedersdtr. Som en følge av 'tidsklemme' har jeg ikke hatt anledning til å følge denne del av slekten (Dorthes) lenger tilbake.Hans - var f. 1791, dpt. 20.03. Foreldrene var husmann Erich Bentsen og hustru og Anne Gulbrandsdtr. Granseiet. De gjenfinnes forøvrig i folketelling 1801 som husmannsfolk under prestegården. (Mest sannsynlig Delimarken)Soldat Erich Bentsen Delimarken og Anne Gulbrandsdtr. Melbostad ble viet 15.01.1783. Paret hadde forøvrig fem barn i tillegg til Hans, (Bent, 1783 Anne, 1787 Gulbrand, 1788 Anders, 1793 Christopher, 1798) De tre eldste av disse ble f. på Lyngstad, de øverige i Granseiet.Erich (over) var f. i Granseiet 1759, dpt. 7. Søndag et. Trin. - sønn av Bent Erichsen og Helvig Erichsdtr. Dette paret ble viet 18.04.1754, og var på dette tidspunkt begge bosatt i prestegården. Foruten Erich, som var eldste sønn, hadde Bent og Helvig forøvrig også barna Erich, f. 1755 (åpenbart død som barn) Berthe, f.1757 og Kari, f. 1764. Samtlige var født i Granseiet.Bent døde i Granseiet 1792, titulert ''huusmand'' og opppgitt å være 68 år, og altså f. ca. 1724. Dette synes ikke urealistisk; hans foreldre Erich Hansen og Kari Halvorsdtr. var viet 1722.Helvig må nødvendigvis ha vært noen år yngre enn Bent; hennes foreldre Erich Olsen og Berthe Evensdtr. ble viet 1727.Hadde tiden tillatt det, skulle jeg gått grundigere til verks enn det jeg nå har hatt mulighet for. Det får imidlertid bli ved en noe senere anledning ! Mvh. K. Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.