Gå til innhold
Arkivverket

[#32708] Hans Gulbrandsen Habberstad (Eidsvoll) / Randby (Ullensaker) - hans foreldre?

Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

Hans Gulbrandsen ( 10.1.1823-20.3.1878) var bruker av Habberstad Nordre av Nordgarn Habberstad i Eidsvoll, men flyttet i 1864 til Randby i Ullensaker. Etter sigende var han fra Søndre Berger i Eidsvoll. Kjenner noen til hans foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. Jeg har lest gjennom Eidsvoll gårdshistorie, Berger, men finner han ikke der. På Family Search finner jeg Hans Gudbrandsen født 10.01.1823 døpt 02.02.1823 Ullensaker foreldere Gulbrand Torgersen og Mari Engebretsdatter. Dette må selvfølgelig sjekkes ut med kirkebøkene, da FS er en kilde som ikke kan stoles på. MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Hallo, Mona Årnes. Jeg har heller ikke funnet noen Hans G. under Berger i Eidsvoll, og jeg antar at ditt funn er riktig. Det er sannsynlig at Hans var født i Ullensaker ettersom han flyttet dit etter at gården på Habberstad ble tatt fra ham ved odelsløsning. Fødselsdatoen stemmer jo også. Hans var kjent som kirkebygger - såvidt jeg husker, er både Langset -, Feiring - og Tangen kirker oppført av ham. Jeg er ukjent med 'Family Search' - hvordan kommer jeg inn på den basen? Takk for hjelpen! Hilsen Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. Det kan se ut til at dette er riktig familie. Det er ikke alt som står i historiebøkene som stemmer. Her har du adressen til Family Search Lenke Ser at han bygget Langseth kirke.Du finner Hans Gulbrandsen på DIStreff sin side også.Jeg er vokst opp bare noen få kilometer fra Randby.Lykke til. MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Kirkeboka er ført av en prest med hang til å spare å plass, og dessuten filmet negativ. Nesten håpløst å lese. Men jeg kan bekrefte funnet fra FS, både navn på foreldrene og datoer. Foreldrene bodde på Aas.I Ullensaker Bygdebok bind 2 side 653 finner jeg familien - men her står ikke Hans nevnt som en av barna som nådde voksen alder!Datter av Gulbrand og Mari ble gift med en Hans P. Habarstad, men det teller vel ikke.I bygdeboka (også bind II) - for Ramby - står det at Hans Gulbrandsen var født i Eidsvoll i ca 1823. Problemet nå er jo at kirkebøkene for Eidsvoll har brent.... Men - en titt i kirkebøkene for Ullensaker vil jo kunne fortelle om han døde - den unge Hans som ble født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Til Laila - som jeg skrev i mitt første innlegg, er Hans Gulbrandsens dødsdato kjent: 20.3.1878. Det var mye slurv i de gamle kirkebøkene. At du ikke finner Hans i bygdeboken, kan jo ha flere plausible årsaker. Det at han giftet seg med en jente fra Eidsvoll, kan kanskje tyde på at han flyttet til E. i ung alder som tjenestegutt e.l. Hilsen Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Brumer Bratvold

Jeg har ganske mye på Hans Gulbrandsens aner. Ta kontakt med meg på e-mail, så sender jeg deg det.Her er litt: 1. Hans Gulbrandsen Ås, f. 10 jan 1823 i Ås, Ullensaker, Akershus, dåp 2 feb 1823 i Ullensaker, Akershus. Han giftet seg med (1) NN. Han giftet seg med (2) Inge Laurentse Hansdtr, f. 1835 i Eidsvoll, Akershus.Foreldre2. Gulbrand Torgersen Lund, f. 1784 i Lund Øvre, Borgen, Ullensaker, Akershus, dåp 15 aug 1784 i Ullensaker krk, Kløfta, Ullensaker, Akershus, d. 1867 i Ås, Algarheim, Ullensaker, Akershus. Han giftet seg med Maren Engebretsdtr Frøyhov.3. Maren Engebretsdtr Frøyhov, f. 1770 i Frøyhov, Nes, Akershus.Besteforeldre4. Torger Olsen Lund, f. 1749 i Lund Øvre, Borgen, Ullensaker, Akershus, d. 1800 i Lund Øvre, Borgen, Ullensaker, Akershus. Han giftet seg med Mari Olsdtr Berg, gift 1778 i Ullensaker, Akershus.5. Mari Olsdtr Berg, f. 1758 i Berg Søndre, Algarheim, Ullensaker, Akershus, d. 1826 i Lund Øvre, Borgen, Ullensaker, Akershus. Hun giftet seg med (1) Torger Olsen Lund, gift 1778 i Ullensaker, Akershus, f. 1749 i Lund Øvre, Borgen, Ullensaker, Akershus, d. 1800 i Lund Øvre, Borgen, Ullensaker, Akershus. Hun giftet seg med (2) Erik Arnesen Kværner, gift 22 okt 1801 i Ullensaker, Akershus, f. 1772 i Kværner, Borgen, Ullensaker, Akershus, dåp 26 jul 1772 i Ullensaker, Akershus, d. 1 apr 1831 i Lund Øvre, Borgen, Ullensaker, Akershus.6. Engebret Larsen Strøm, f. 5 aug 1735 i Strøm, Nes, Akershus, dåp 14 aug 1735 i Nes, Akershus, d. 1786 i Fyri Søndre, Nes, Akershus. Han giftet seg med (1) Mari Kjellsdtr Frøyhov, gift 28 mai 1760 i Nes, Akershus, f. 1735 i Frøyhov, Nes, Akershus, dåp 17 apr 1735 i Nes, Akershus, d. 1775 i Fyri Søndre, Nes, Akershus. Han giftet seg med (2) Inge Iversdtr Munkerud, f. 1750 i Munkerud, Nes, Akershus, dåp 18 jan 1750 i Nes, Akershus, d. 1823 i Flindrum, Borgen, Ullensaker, Akershus.7. Mari Kjellsdtr Frøyhov, f. 1735 i Frøyhov, Nes, Akershus, dåp 17 apr 1735 i Nes, Akershus, d. 1775 i Fyri Søndre, Nes, Akershus.Oldeforeldre8. Ole Mikkelsen Lund, f. 1710 i Lund Øvre, Borgen, Ullensaker, Akershus, d. 29 mar 1806 i Lund Øvre, Borgen, Ullensaker, Akershus. Han giftet seg med Marte Larsdtr Rolstad, gift 2 jan 1748 i Ullensaker, Akershus.9. Marte Larsdtr Rolstad, f. 1708 i Rolstad Øvre, Borgen, Ullensaker, Akershus, d. 1782 i Lund, Borgen, Ullensaker, Akershus.10. Ole Andersen Onsrud, f. 1720 i Onsrud Østre, Algarheim, Ullensaker, Akershus, d. 1808 i Berg Søndre, Algarheim, Ullensaker, Akershus. Han giftet seg med Anne Olsdtr Berg, gift 1753 i Ullensaker, Akershus.11. Anne Olsdtr Berg, f. 1726 i Berg Søndre, Algarheim, Ullensaker, Akershus, d. 1806 i Berg Søndre, Algarheim, Ullensaker, Akershus.12. Lars Engebretsen Valstad, f. 1693 i Valstad Øvre, Nes, Akershus, d. 20 nov 1757 i Strøm Store, Udnes, Nes, Akershus. Han giftet seg med (1) Dorte Hellesdtr Strøm, gift 3 jun 1733 i Nes, Akershus, f. 1716 i Strøm Store, Nes, Akershus, dåp 15 mar 1716 i Nes, Akershus, d. 6 jan 1746 i Strøm Store, Nes, Akershus. Han giftet seg med (2) Marte Hannibalsdtr Vormnes, f. 1714 i Vormnes, Nes, Akershus, d. 1765 i Strøm Store, Nes, Akershus.13. Dorte Hellesdtr Strøm, f. 1716 i Strøm Store, Nes, Akershus, dåp 15 mar 1716 i Nes, Akershus, d. 6 jan 1746 i Strøm Store, Nes, Akershus.14. Kjell Olsen Frøyhov, f. 1696 i Frøyhov Nordre, Nes, Akershus, d. 1751 i Frøyhov Nordre, Nes, Akershus. Han giftet seg med Mari Andersdtr Funni, gift 1726 i Nes, Akershus.15. Mari Andersdtr Funni, f. 1708 i Funni, Nes, Akershus.Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Hallo Ruth - tusen takk! Du hadde mange nyheter! Bl.a. har ingen visst at Hans var gift 2 ganger. Hans hustru nr. 2, Inge Laurenze Hansdatter var fra Ljødal i Eidsvoll. Jeg skrev en bok om denne slekten, utgitt i 1995, og gjorde den gang mange forsøk på å finne Hans Gulbrandsens foreldre. Nå har vi dem altså, pluss, pluss! Jeg tenker min slektning Jon R. blir fornøyd. Du har ikke oppgitt e-post-adresse, men du kan jo sende meg en notis, så får jeg adressen din på kjøpet. Min adresse er oljodal (alfategn) bluezone.no Hilsen Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei igjen. I Ullensaker Bygdebok Bind II side 653 står det følgende. Gulbrand Torgersen som i 1814 fikk bygsel på det halve av Kristian Halvorsens bruk(1/4 part av hele Ås), var sønnen på Lund. ( Engebret Sørum på Lauten hadde først bygslet parten, men trakk seg tilbake). Denne halvdel av Kristian Halvorsens bruk opføres her foran hans gjenværende halvpart, som senere ble oppdelt i flere bruk, og blir omtalt siden. Gulbrand Torgersen var gift med Mari Engebretsdatter Frøshaug Nes, og hadde 6 barn som nådde voksen alder. 1 Marte f 1810 gift m Hans P Habbarstad. 2 Inger Marie gift med Iver Vårum. 3 Engebret til Ullern. 4 Torger, får bruk 8 her. 5 Ole overtok gården her. 6 Anne gift med Lars Støvre.I 1840 kjøpte Gulbrand gården av Staten, og i midten av 1850 - årene overdrog han gården til Ole. Siden levde Gulbrand til siste halvdel av 1860 årene og ble noe over 80 år.Ole Gulbrandsen som overtok farsgården ca 1855 var gift med Mari Hansdatter Ullern , de hadde ett barn sønnen Gunerius f 1854 død ung.mvh. MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Hjertelig takk til samtlige som iherdig har strevet med problemet Hans Gulbrandsen. Nå har jeg de viktigste opplysninger på plass! (Oppfinneren av debattforumet burde få en ærespris)!Hilsen Ola Ljødal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H. Mjønerud

Vedrørende innlegg (11): Du sier at mora til Hans Gulbrandsen Ås født 1823 er Maren(Mari) Engebretsdtr. Frøyhov født 1770. Er dette rett? Far til Hans, Engebret Larsen var gift 2 ganger ifølge Nes bygdebok 5 s.547. Først med Maren(Mari) Kjellsdatter Frøyhov som døde i 1775. Barn ifølge bygdaboka i dette ekteskap: Dorte, Anne, Kristen og Maren(Mari)født 1770. Andre gang med Inga(Inger) Iversdtr. Munkerud. Barn i dette ekteskap: Maren(Mari)født 1781 og Iver. Jeg mener at mora til Hans må være denne siste Maren. Hvis det er Mari i 1.ekteskap ville hun være 53 år i 1823 og det er vel i eldste laget til å bli mor. Mari født i 1770 døde trolig som lita før 1781. Inga Iversdtr. ble forøvrig gift annen gang med Gulbrand Eriksen Nesten i Ullensaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Siste innlegg var interessant forsåvidt som 'rykter' forteller at Hans Gulbrandsen var sønn av Gulbrand Eriksen (fra Nes!).Er Maren/Maris fødselsår 1770 helt å stole på?Ola Ljødal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Så det du sier, Ola, er at det ikke er brått sikkert at det er Gulbrand Torgersen, men Gulbrand Eriksen som er det faderlige opphav til Hans?Jeg synes det er litt rart at hans har oppgitt Eidsvoll som fødested, i både 1865 og i 1875-tellingene. Han hadde jo ikke noe å skjule, ingen ting å skamme seg over, når det gjaldt sitt evt. opphav på Aas i Ullensaker, og burde derfor med rett rygg og åpent blikk kunne si at han var fra Ullensaker? (jeg gjør i hvertfall det)Det skurrer også litt med denne moren som var såpass oppi årene når hun føder sine barn. Og - dersom denne moren er feil - hva annet er da feil i anerekken? Uten noen som helst kildebelegg hadde jeg ikke tatt dette for god fisk. (Nå kan det jo hende at du får masse fine kildehenvisninger i privat mail - det hadde vært fint om disse evt. og ble lagt her, i hvertfall det som 'beviser' Hans sitt opphav).En sjekk i kirkeboken for Ullensaker kunne i hvertfall be/avkrefte om Hans fra Ås i Ullensaker vokste opp og ble stor og sterk, eller om han døde i ung alder. Det ser jo ut til at familien holdt seg på Ås.Det bør jo være et skifte etter den første kona til Hans i Eidsvoll og, når han giftet seg på nytt?Jeg fant ikke Hans som pårørende her. (Om basen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=eidsvoll&visdok=vis>Lenke(selve basen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Både kirkebøker o folketellingsoppgaver kan virke forvirrende. For eksempel er Hans Gulbrandsens hustru nevnt som Inge Laut. i ft. 1865. Barna, Gustav, Halvor og Christian er anmerket som 'barn av nr. 1 og 2' (1 = Hans, 2 = Inge Laut). Folketellingen av 1875 nevner de to eldste, Gustav og Halvor, som Hans Gulbrandsens sønner, mens Kristian er nevnt som 'deres sønn', og nå er hustruen Inge Laurentse Hansdatter. Hun er begge steder født i 1835. EN eller TO hustruer? Er Gustav og Halvor av et første og ukjent ekteskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Brumer Bratvold

Det var dette i 1875-tellingen som gjorde at jeg trodde det var 2 hustruer. Nå har jeg sjekket konfirmasjonen til Halvor i Ullensaker (08.10.1876)og det er Laurense som står skrevet som mor. Jeg beklager at jeg ikke har gått dypere inn i det tidligere.Videre er jeg helt enig med Knut H Mjønerud (innlegg 16) i at det må være Mari fra annet ekteskap som er den riktige. En stor glipp fra min side.Og til sist, beklager at jeg ikke la ut dokumentasjon, jeg hadde en del private kilder der, men nå har jeg luket bort disse, så det skal være greit å legge ut. Som dere ser, har jeg ikke sjekket all info fra bygdebøkene med kirkebøkene, så det er selvfølgelig ingen garanti for at alt er like pålitelig. Håper likevel at det er til nytte for noen.1. Hans Gulbrandsen Ås, f. 10 jan 1823 i Ås, Ullensaker, Akershus, dåp 2 feb 1823 i Ullensaker, Akershus. Ullensaker bygdebok, bind II s 427, Ramby. Gardsbruk Nannestad-Ullensaker, s 255, Randby. Folketellingen 1875, Ramby nedre, Ullensaker. Kirkebøkene for Ullensaker, KLOK I 1, 1815-1835, fødte og døpte, kort 3/11, nr 15. Han giftet seg med Inge Laurentse Hansdtr, f. 1835 i Eidsvoll, Akershus. Ullensaker bygdebok, bind II s 427, Ramby.Foreldre2. Gulbrand Torgersen Lund, f. 1784 i Lund Øvre, Borgen, Ullensaker, Akershus, dåp 15 aug 1784 i Ullensaker krk, Kløfta, Ullensaker, Akershus, d. 1867 i Ås, Algarheim, Ullensaker, Akershus. Ullensaker Bygdebok bind II s 632 (Øvre Lund) Ullensaker kirkebøker, MINI 6, 1762-1785, fødte og døpte, kort 8/9. Ullensaker Bygdebok bind II s 653 (Ås) Folketellingen 1801 Ullensaker, Lund Folketellingen 1865 Ullensaker, Ås Ullensaker kirkebøker, MINI 11, 1777-1816, ektevidde, kort 3/5. Han giftet seg med Mari Engebretsdtr Frøyhov, gift 19 jul 1810 i Ullensaker, Akershus.3. Mari Engebretsdtr Frøyhov, f. 1781 i Frøyhov, Nes, Akershus, dåp 12 aug 1781 i Nes krk, Nes, Akershus. Nes i Romerike, gardshistorie, bind II, s 424, Søndre Fyri (gnr 229). Kirkebøkene for Nes, 1780-1781, døpte s 18. Ullensaker Bygdebok bind II s 653 (Ås) Ullensaker kirkebøker, MINI 11, 1777-1816, ektevidde, kort 3/5, men det står Mari Ingebrigtsdtr Flindrum. Naturlig siden moren var gift igjen med Gulbrand Eriksen Flindrum. Cautionister er Gudbrand Eriksen Flindrum og Erik Arnesen Lund.Besteforeldre4. Torger Olsen Lund, f. 1749 i Lund Øvre, Borgen, Ullensaker, Akershus, d. 1800 i Lund Øvre, Borgen, Ullensaker, Akershus. Ullensaker Bygdebok bind II s 632 (Øvre Lund) Han giftet seg med Mari Olsdtr Berg, gift 1778 i Ullensaker, Akershus.5. Mari Olsdtr Berg, f. 1758 i Berg Søndre, Algarheim, Ullensaker, Akershus, d. 1826 i Lund Øvre, Borgen, Ullensaker, Akershus. Ullensaker Bygdebok bind III s 84 (Søndre Berg) Folketellinge 1801 for Ullensaker, Lund. Ullensaker Bygdebok bind II s 632 (Øvre Lund). Hun giftet seg med (1) Torger Olsen Lund, gift 1778 i Ullensaker, Akershus, f. 1749 i Lund Øvre, Borgen, Ullensaker, Akershus, d. 1800 i Lund Øvre, Borgen, Ullensaker, Akershus. Hun giftet seg med (2) Erik Arnesen Kværner, gift 22 okt 1801 i Ullensaker, Akershus, f. 1772 i Kværner, Borgen, Ullensaker, Akershus, dåp 26 jul 1772 i Ullensaker, Akershus, d. 1 apr 1831 i Lund Øvre, Borgen, Ullensaker, Akershus.6. Engebret Larsen Strøm, f. 5 aug 1735 i Strøm, Nes, Akershus, dåp 14 aug 1735 i Nes, Akershus, d. 1786 i Fyri Søndre, Nes, Akershus. Nes i Romerike, gardshistorie, bind II, s 424, Søndre Fyri (gnr 229). Nes bygdebok, gardshistorie, bind V, s. 679, Store-Strøm g.nr.224. Nes i Romerike, gardshistorie, bind V, s 547, Søndre Frøyhov (gnr 214). Kirkebøkene for Nes, 1730-1739, døpte s 27. Kirkebøkene for Nes, 1760-1769, vigde s 1. Han giftet seg med (1) Mari Kjellsdtr Frøyhov, gift 28 mai 1760 i Nes, Akershus, f. 1735 i Frøyhov, Nes, Akershus, dåp 17 apr 1735 i Nes, Akershus, d. 1775 i Fyri Søndre, Nes, Akershus. Han giftet seg med (2) Inge Iversdtr Munkerud, f. 1750 i Munkerud, Nes, Akershus, dåp 18 jan 1750 i Nes, Akershus, d. 1823 i Flindrum, Borgen, Ullensaker, Akershus.7. Inge Iversdtr Munkerud, f. 1750 i Munkerud, Nes, Akershus, dåp 18 jan 1750 i Nes, Akershus, d. 1823 i Flindrum, Borgen, Ullensaker, Akershus. Kirkebøkene for Nes 1780-1789, ektevidde, s. 17, hun står som enke Inger Iversdtr Frøhaug. Ullensaker bind II, s 639 (Flindrum) Folketellingen 1801 Ullensaker Nes i Romerike, gardshistorie, bind II, s 424, Søndre Fyri (gnr 229). Nes i Romerike, gardshistorie, bind V, s 288, Munkerud. Kirkebøkene for Nes, 1750-1759, fødte, s 1. Hun giftet seg med (1) Engebret Larsen Strøm, f. 5 aug 1735 i Strøm, Nes, Akershus, dåp 14 aug 1735 i Nes, Akershus, d. 1786 i Fyri Søndre, Nes, Akershus. Hun giftet seg med (2) Gulbrand Eriksen Flindrum, gift 17 aug 1788 i Nes, Akershus, f. 1750 i Nesten Øvre, Algarheim, Ullensaker, Akershus, dåp 22 nov 1750 i Ullensaker, Akershus, d. 1817.Oldeforeldre8. Ole Mikkelsen Lund, f. 1710 i Lund Øvre, Borgen, Ullensaker, Akershus, d. 29 mar 1806 i Lund Øvre, Borgen, Ullensaker, Akershus. Ullensaker bygdebok, bind II, s. 632 (Øvre Lund) Han giftet seg med Marte Larsdtr Rolstad, gift 2 jan 1748 i Ullensaker, Akershus.9. Marte Larsdtr Rolstad, f. 1708 i Rolstad Øvre, Borgen, Ullensaker, Akershus, d. 1782 i Lund, Borgen, Ullensaker, Akershus. Ullensaker bygdebok, bind II, s. 606 (Øvre Rolstad) Ullensaker bygdebok, bind II, s. 632 (Øvre Lund) 10. Ole Andersen Onsrud, f. 1720 i Onsrud Østre, Algarheim, Ullensaker, Akershus, d. 1808 i Berg Søndre, Algarheim, Ullensaker, Akershus. Ullensaker Bygdebok, bind III, s. 27 (Østre Onsrud) Ullensaker Bygdebok bind III s 84 (Søndre Berg). Han giftet seg med Anne Olsdtr Berg, gift 1753 i Ullensaker, Akershus.11. Anne Olsdtr Berg, f. 1726 i Berg Søndre, Algarheim, Ullensaker, Akershus, d. 1806 i Berg Søndre, Algarheim, Ullensaker, Akershus. Digitalarkivet, konfirmerte i Ullensaker 1738-1757. Ullensaker Bygdebok bind III s 84 (Søndre Berg) 12. Lars Engebretsen Valstad, f. 1693 i Valstad Øvre, Nes, Akershus, d. 20 nov 1757 i Strøm Store, Udnes, Nes, Akershus. Nes bygdebok, bind V, s. 679, Store-Strøm g.nr.224. Nes på Romerike, gardshistorie, bind I, s 94, Øvre Valstad (gnr 7). Han giftet seg med (1) Dorte Hellesdtr Strøm, gift 3 jun 1733 i Nes, Akershus, f. 1716 i Strøm Store, Nes, Akershus, dåp 15 mar 1716 i Nes, Akershus, d. 6 jan 1746 i Strøm Store, Nes, Akershus. Han giftet seg med (2) Marte Hannibalsdtr Vormnes, f. 1714 i Vormnes, Nes, Akershus, d. 1765 i Strøm Store, Nes, Akershus.13. Dorte Hellesdtr Strøm, f. 1716 i Strøm Store, Nes, Akershus, dåp 15 mar 1716 i Nes, Akershus, d. 6 jan 1746 i Strøm Store, Nes, Akershus. Nes bygdebok, bind V, s. 679, Store-Strøm g.nr.224. Nes kirkebøker, 1710-1719, fødte og døpte s 19. 14. Iver Gudmundsen Thesen, f. 1716 i Tesen, Nes, Akershus, d. 1771. Nes på Romerike, gardshistorie, bind 2 s 151 (Tesen). Til Munkerud. Han giftet seg med Kari Eriksdtr Munkerud.15. Kari Eriksdtr Munkerud, f. 1718 i Munkerud, Nes, Akershus, dåp 16 mar 1718 i Nes, Akershus. Nes på Romerike, gardshistorie, bind IV, s 73, Funni, gnr 144. Født på Vormsund. (Sundet). Nes i Romerike, gardshistorie, bind V, s 288, Munkerud (gnr 195). Nes kirkebøker, 1710-1719, fødte og døpte s 26. Nes kirkebøker, 1730-1739, ekteviede s 4. Hun giftet seg med (1) Anders Andersen Funni, gift 8 okt 1832 i Nes, Akershus, f. 1702 i Funni, Nes, Akershus, dåp 8 jan 1702 i Nes, Akershus, d. 1743 i Frøyhov Søndre, Nes, Akershus. Hun giftet seg med (2) Iver Gudmundsen Thesen, f. 1716 i Tesen, Nes, Akershus, d. 1771.Tippoldeforeldre16. Mikkel Olsen Lund, f. 1670 i Lund Øvre, Borgen, Ullensaker, Akershus, d. 16 okt 1764 i Lund Øvre, Borgen, Ullensaker, Akershus. Ullensaker bygdebok, bind II, s. 630 (Øvre Lund) Han giftet seg med Anne Håkensdtr Kauserud, gift 18 jan 1700 i Ullensaker, Akershus.17. Anne Håkensdtr Kauserud, f. 1670 i Kauserud, Borgen, Ullensaker, Akershus, d. 1758 i Lund Øvre, Borgen, Ullensaker, Akershus. Ullensaker bygdebok, bind II, s. 630 (Øvre Lund) 18. Lars Håkensen Rolstad, f. 1673 i Rolstad Øvre, Borgen, Ullensaker, Akershus, d. 1763 i Rolstad Øvre, Borgen, Ullensaker, Akershus. Ullensaker bygdebok, bind II, s. 606 (Øvre Rolstad). Han giftet seg med Marte Jakobsdtr Vansum.19. Marte Jakobsdtr Vansum, f. 1674 i Vansum, Nes, Akershus, d. 1763 i Rolstad Øvre, Borgen, Ullensaker, Akershus. Ullensaker bygdebok, bind II, s. 606 (Øvre Rolstad) Nes på Romerike, gardshistorie, bind II s 372 , Vansum (gnr. 78).20. Anders Olsen Finnstad, f. 1679/1683 i Finnstad, Nes, Akershus. Ullensaker Bygdebok, bind III, s. 27 (Østre Onsrud) Nes på Romerike, gardshistorie, bind II s. 317 (Gulli). Han giftet seg med Mari Kristensdtr Gulli, gift 1713.21. Mari Kristensdtr Gulli, f. 1678 i Gulli, Nes, Akershus, d. 1748 i Onsrud Østre, Algarheim, Ullensaker, Akershus. Ullensaker Bygdebok, bind III, s. 27 (Østre Onsrud) Nes på Romerike, gardshistorie, bind II s. 317 (Gulli). Hun giftet seg med (1) Gulbrand Olsen Onsrud, gift 1699 i Ullensaker, Akershus, f. 1675 i Onsrud Østre, Algarheim, Ullensaker, Akershus, d. 1711 i Onsrud Østre, Algarheim, Ullensaker, Akershus. Hun giftet seg med (2) Anders Olsen Finnstad, gift 1713, f. 1679/1683 i Finnstad, Nes, Akershus.22. Ole Gulbrandsen Berg, f. 1680 i Berg Søndre, Algarheim, Ullensaker, Akershus, d. 1740 i Berg Søndre, Algarheim, Ullensaker, Akershus, gravlagt 29 apr 1740 i Ullensaker, Akershus. Ullensaker Bygdebok bind III s 84 (Søndre Berg) Han giftet seg med (1) Dorte Svendsdtr Kværner, f. 1687 i Kværner, Borgen, Ullensaker, Akershus, d. 1717 i Berg Søndre, Algarheim, Ullensaker, Akershus. Han giftet seg med (2) Anne Andersdtr Stanger, f. 1694 i Stanger Østre, Kløfta, Ullensaker, Akershus, d. 1772 i Berg Søndre, Algarheim, Ullensaker, Akershus.23. Anne Andersdtr Stanger, f. 1694 i Stanger Østre, Kløfta, Ullensaker, Akershus, d. 1772 i Berg Søndre, Algarheim, Ullensaker, Akershus. Ullensaker Bygdebok bind II s 175 (Østre Stanger) Ullensaker Bygdebok bind III s 84 (Søndre Berg) Hun giftet seg med (1) Ole Gulbrandsen Berg, f. 1680 i Berg Søndre, Algarheim, Ullensaker, Akershus, d. 1740 i Berg Søndre, Algarheim, Ullensaker, Akershus, gravlagt 29 apr 1740 i Ullensaker, Akershus. Hun giftet seg med (2) Kristoffer Kristensen Gjestad, f. 1709 i Gjestad, Jessheim, Ullensaker, Akershus, d. 1772 i Berg, Algarheim, Ullensaker, Akershus.24. Engebret Hansen Valstad, f. 1659 i Valstad Øvre, Nes, Akershus, d. 1747 i Valstad Øvre, Nes, Akershus. Nes på Romerike, gardshistorie, bind I, s 94, Øvre Valstad (gnr 7). Står født 1663. Han giftet seg med Marte Larsdtr Finnstad, gift 10 jul 1689 i Nes, Akershus.25. Marte Larsdtr Finnstad, f. 1669 i Nes, Akershus, d. 1747. Kirkebøkene for Nes, 1689-1699, ektevidde, s 1. Kirkebøkene for Nes, 1689-1699, trolovede, s 1.26. Helle Olsen Berg, f. 1682 i Berg, Udnes, Nes, Akershus, dåp 4 jul 1682 i Nes, Akershus, d. 15 apr 1742 i Strøm Vestre, Nes, Akershus. Nes bygdebok, bind V, s. 679, Store-Strøm g.nr.224. Han giftet seg med Mari Jonsdtr Strøm, gift 12 apr 1708 i Nes, Akershus.27. Mari Jonsdtr Strøm, f. 1688 i Strøm Store, Nes, Akershus, d. 16 jan 1758 i Strøm Vestre, Nes, Akershus. Nes bygdebok, bind V, s. 678, Store-Strøm g.nr.224. 28. Gudmund Kristensen Gulli, f. 1684 i Gulli, Nes, Akershus, d. 1770 i Tesen, Nes, Akershus. Nes på Romerike, gardshistorie, bind 2 s 151 (Tesen). Nes på Romerike, gardshistorie, bind II s. 317 (Gulli). Han giftet seg med Ingeborg Olsdtr.29. Ingeborg Olsdtr, f. 1688, d. 1749 i Tesen, Nes, Akershus.Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - jeg gir meg ikke helt. I Kirkebok for Hans døds-innføring - til og med der står det at han er født i Eidsvoll. Hans fødselsdato er ikke tatt med her, kun fødselsår 1823.(Ullensaker MINI 19, kort 4/6 f180v nr9)Hva er kilden for hans fødselsdato, Ole?Jeg fant ikke Hans konfirmert i Ullensaker (ved en kjapp mys), men heller ikke død før fyllte 11 år (nok en kjapp mys - grisepresten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok - gravstøtten bør jo være rimelig sikker.Men - jeg fatter og begriper ikke dette med at han ikke oppga Ullensaker - ikke en eneste gang! Ikke i folketellinger, ikke noen visste at han var f. i Ullensaker når bygdebøker ble laget, hverken i Eidsvoll eller i Ullensaker... synes det er merksnodig. Og altså også når han døde, hans kone burde da vite om han hadde familie osv i Ullensaker?Pussig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Jeg heller nå til den oppfatning at Laila må ha rett. Eidsvoll er nok fødestedet, selv om fødselsdatoen stemmer på en prikk med Ruths notat(med fødested Ullensaker). Jeg har idag hatt kontakt med et oldebarn som sier at det på gravstøtten står 'Hans Gulbrandsen f. Berger Eidsvoll'! Der står også den fødselsdato som tidligere er nevnt. Eidsvoll Bygdebok hevder også at han var fra Berger.En annen kilde har meddelt oldebarnet at H.G. var fra Bråtan under Vengerbakken i Eidsvoll.Som nevnt, bygget H.G. bl.a. Tangen kirke i Stange - forøvrig et særpreget og nydelig bygg. På en av veggene der står det at kirken er bygget av Hans Gulbrandsen Røise.I ft. 1801 er ingen Gulbrand oppført under Rødsie (Røisi) i Eidsvoll, men familien kan jo ha kommet dit etter 1801. I Hurdal under gården Rødsie (i Feiring) er nevnt en Ole Pedersen, f. 1767, og hustru Marte Olsdatter, f. 1762. De har sønnen GULBRAND, f 1795.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Finnes det ikke noen andre kilder enn de brente kirkebøkene for Eidsvoll da?Det bør jo og finnes skifte etter Gulbrand Torgersen /frua om barna?Du må nok nå i kildene, Ola og se nøyere.Jeg kjenner jo ikke familien det her er snakk om sjøl, men jeg synes dette spriker - og det finnes ikke et fnugg av bevis for at Hans er f. i Ullensaker. Over alt så står det jo Eidsvoll.Har du ved selvsyn sett at det står f.dato på gravstenen til Hans, eller er dette noe som noen 'tror'? Hvor er Hans gravlagt?Jeg skal se på fadderne for barna som er f. i Ullensaker i kveld, for å se om det kunne være noen fra Ås der i hvertfall - så har vi en liten tynn sytråd av en link å jobbe med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Laila - jeg har skrevet 3 slektsbøker (med tilsammen ca. 800 sider) der alle de første aner oppstår ca. 1550, så jeg har nok måttet bruke kilder! Hans Gulbrandsen er egentlig en perifer figur for meg, men da jeg vet at hans etterkommere er på leting, fant jeg at jeg ville prøve Digitalarkivets debattforum for å gjøre det riktig lettvint for meg selv! For Eidsvolls vedk. finnes det stort sett bare ft. fra 1801, 1865 og 1875 og etpar klokkerbøker å holde seg til. Mellom 1801 og 1865 kan det være stor hjelp i Nordheims lister over døde i E., men ellers er nok de viktigste kildene å finne særlig i skiftedokumenter. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg, har jeg snakket med et oldebarn tidligere idag. Han bekrefter innskriftene på gravstenen (han bor like ved kirken) og på Tangens kirkevegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.