Gå til innhold
Arkivverket

[#32708] Hans Gulbrandsen Habberstad (Eidsvoll) / Randby (Ullensaker) - hans foreldre?

Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila N: Christiansen

Hvilken kirke Ola?Jeg skjønner at du har erfaring :)Men - her må nok sterkere lut til enn folketellingene.For eksempel skiftene etter disse på Ås!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FaddereJohan - Ullensaker MINI 16, f144v nr39 f26.12.1871 dp17.3.1872 Foreldre Hans Gulbrandsen Ramby og Inga Laurenze HansdatterFaddere: Ole Kogstad Ramby og Hustru Ole Hansen - sted uleselig men ikke Ås Alette ? Larsdatter Halvor Hansen Jødal............ Dorthea Ullensaker Mini 16 f107v nr 9 f. 9.11.1869 dp 2.1.1870 Faddere: Engebret Lars. Randby, DOrthea Larsd. ib. Ole Mikkels. Løken, Alethe Larsdatter ib. Lars Hertzenberg Oppen. -----Kirkeboken er så ødelagt i nedkant på datteren Kristines dåp, at jeg ikke greier å lese alle fadderne, men der er en Gulbrand Larsen!Jeg skal be om å få se originalen , skal på RA i morra! Kan være et spor! Men - av det jeg ser, ingen fra Aas. Synes det er innmari rart.Vil du jeg skal se om jeg får sett skifte etter Gulbrand Torgersen/evt.f rua? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Laila - du kan gjerne se på skiftebrevet, om ikke annet enn for å kunne bekrefte eller avkrefte om sønnen H.G. er boende i Eidsvoll. Sier bygdebøkene for Ullensaker noe om hvor Gulbrands barn ble av, tro? Jeg er ikke kjent i Ullensaker, men heter ikke kirken i nærheten av Randby FROGNER da? Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole, kan du finne ut hvilken kirke denne Hans skulle være begravet? Ullensaker er nærmest Ranby - Frogner er i Sørum Kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Ola! Mona har skrevet i sitt innlegg av det som sto i bygdeboken om familien (innlegg 13) Her står det hvor de fleste barna ble av.jeg skal på RIksarkivet i dag - skal se om jeg finner noe på Ås eller Randby!Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. Dette vet dere nok Laila og Ole men i Ullensaker Bygdebok bind ll side 427 under Ramby står det at Hans kommer fra Eidsvoll f. ca 1823, han ble gårdens eier etter Vang. Han bygget flere kirker. Gift med som før nevnt Inge Laurentse Hansdatter også fra Eidsvoll. Hans døde i slutten av 1870 - årene, enken hadde gården lenge inntil sønnen Johan tok over. Johan gift med Anna Brustad. I Hans sitt ekteskap var det 6 barn, 4 sønner og 2 døtre. Av sønnene så utvandret de 3 eldste til Amerika, den yngste Johan Randby overtok gården. Den eldste av døtrene Kristine ranby, blev gift med Martin løken og den yngste med verkseier B Refsum Drammen. mvh. MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ola - de er nevnt! det er bare Hans som ikke er nevnt, dette står i MOnas innlegg nr. 13 Gulbrand Torgersen var gift med Mari Engebretsdatter Frøshaug Nes, og hadde 6 barn som nådde voksen alder. 1 Marte f 1810 gift m Hans P Habbarstad. 2 Inger Marie gift med Iver Vårum. 3 Engebret til Ullern. 4 Torger, får bruk 8 her. 5 Ole overtok gården her. 6 Anne gift med Lars Støvre.der står det at 6 barn nådde voksen alder, og hvilke barn dette var. Ingen HANS!jeg fant ikke noe svar på ditt problem i dag - tiden rant ut i sanden for meg.Fant at Gulbrand T. døde i 1876 - kanskje noen andre har bedre tid og bedre lykke? Jeg fant ikke noe ordentlig skifte etter ham ved en kjapp mys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Min erfaring er at det langt mellom gode og informative skiftebrev så sent som 1876. Siden Hans ikke er nevnt i bygdeboken, kan vi nok med stor grad av sikkerhet fastslå at han ikke var sønn av Gulbrand T., med mindre han var en 'uekte' sønn som skulle være 'ikke-eksisterende' i familien. Innspill med tanke på gravstenen som sier at Hans G. var fra Berger i Eidsvoll: På Berger Nordre har jeg i ft. 1801 funnet Niels Johnsen og Kari Gulbrandsdatter med sønnen GULBRAND(19). Ingen av disse har jeg funnet blant døde i E. 1815.... Takk til Laila som virkelig har stått på. Hva med Ruth Brumer - har Du noe nytt å berette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enda flere spørsmål om denne gravstenenstår det Berger i Eidsvoll? Berger finnes og i Skedsmo.men, hva har vi: 1. ft 1865 sier Eidsvoll 2. ft 1875 sier Eidsvoll 3. Bygdebøkene sier Eidsvoll 4. Innføring ved død sier EidsvollHar ikke Trond Lunde noe lurt innspill tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Brumer Bratvold

Jeg har sittet litt på sidelinja og fulgt debatten. Han Gulbrandsen Ås, sønn av Gulbrand Torgersen og Mari Engebretsdtr Frøshaug, er en gåte. Jeg finner han ikke død i kirkebøkene, men heller ikke konfirmert.... Kan han ha blitt fostret opp i f eks Eidsvoll?Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Jeg har ikke sjekket sjøl, finnes det noen utflytter-liste i kirkebøkene for Ullensaker?Rart om han ble fostret opp vekk fra gården, det virker jo som om familien hadde det de trengte? Da ville jeg heller trodd at han ble fostret opp på Nes, siden morens familie kommer derfra. Men, det skjedde jo så mye rart i de beste familier, at man kan jo aldri være for sikker.Jeg sjekket om det sto noe om de du fant i 1801 i bygdeboken, Ola, men det gjorde det ikke (jeg skummet bare)Da står f.eks. fadderne igjen på Hans barn. Jeg har tatt en kjapp mys på dem - ingen av dem har faddere fra Ås. DET synes jeg er rart, for det er ikke langt fra Ramby til Ås, og det er sprøtt om ingen fra familien ble brukt som faddere.Jeg foreslår en siste prøvelse, sjekke fadderne på ungene til de som ble voksne på Ås, ungene til Gulbrand og Mari, og se om Hans og Inga var faddere der. Dersom det og er negativt, da vil jeg i hvertfall sette enda ett ? ved Hans Gulbrandsen f. i Ullensaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Navnet Berger finnes i de fleste (?) norske bygder. Feiring var dessuten ikke i Eidsvoll den gang det er snakk om her.Hans og Laurentse giftet seg sannsynligvis i 1858 eller 1859, ettersom første barnet er født 20.11.1859, og denne innførselen er nok gjort i Eidsvoll kirkebok (Langseth sogn). Men tredje barn er født etter flyttingen til Ullensaker (Christian, 2.10.1864) - det skal vel allikevel mye til om noen av Hans' foreldre levde da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Gulbrand Torgersen døde ikke før i 1876 - som jeg skrev tidligere. Dette står også i Bygdeboka.Det behøver dessuten ikke være foreldrene som er faddere, men søsken av Hans - som han jo evt. skulle ha hatt 6 stykker av?! OG - da bør også Hans evt. søsken i Ullensaker også sjekkes for barnefødsler, om Hans og Inga var faddere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg familien innflyttet til Ullensaker, datert 29. des 1866. (Siden datteren Kristine er født på Ullensaker i september, regner jeg med at de hadde flyttet noe før.) (MINI 16 1863-1875, kort 10/12.)Uansett, det står at Hans Gudbrandsen flyttet fra Habberstad, men at han er født på Berger. Han har kjøpt en gårdspart på nedre Ramby. Han er 43 år. Med han flytter kona Inge Lauretze 31 år, født på Ljødal i Eidsvoll, sønnen Gustav f 20.11.1859 på Ljødal, døpt 26.12.1859, sønnen Halvor f 30.11.1861 på Ljødal, døpt 1.1.1862, sønnen Christian f på Habberstad i Eidsvoll 15.08.1864, døpt 2.10.1864.Utflyttingsattest for hele familien av Prost Vogt i Eidsvold.Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Nå kan det ihvertfall slås fast at Hans var fra Berger i Eidsvoll. Kanskje er faren den Gulbrand jeg har nevnt i et tidligere innlegg (nr 36)?Til Ruth: Hvilken tilknytning har du evt. til Hans Gulbrandsen Randby?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

I tilknytning til mitt siste innlegg, kan det være verdt å merke seg at Gulbrands far er nevnt som 'saagmester og huusmand med jord' i ft. av 1801. Dette kan jo tyde på at familien har hatt fast og varig tilholdssted på Berger. Dermed er sannsynligheten for at Gulbrand har fortsatt å bo der, har stiftet familie og avlet Hans Gulbrandsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har kommet fram er ikke egentlig noe grensesprengende,heldigvis stilte jeg et lite spørsmålstegn. Synes egentlig det er skremmende at man tar alt for god fisk.Jeg lurer på hvor kom ideen fra om at Hans var sønnen til Gulbrand på Ås!!????Og jeg lurer også på hvor beviset er om at Hans på Randby er født samme dato som Hans på Ås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. var visst litt sent for meg i går. Du har jo sagt at fødselsdatoen til Hans Ramby står på gravstenen. Må ta en tur og se denne støtten tror jeg.Men - dette er et mysterium, som vanskelig kan løses tror jeg. Hvis ikke noen har en lur løsning i jakke-ermet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Ola: Vi er i slekt på to forskjellige måter, begge langt uti. Felles forfedre er Torger Olafsen Lund og Gulbrand Torersen Berg.Til Laila: Jeg føler ikke at 'jeg tar alt for god fisk', men er den første til å innrømme at jeg ikke er noen profesjonell slektsforsker. Selvfølgelig gjør jeg feil av og til (er det noen som ikke gjør det?), men når det gjelder disse to, hadde de samme navn, var født på samme dato og år, kunne ikke finne at han på Ås var død og er kjent med at det finnes feil i Ullensaker bygdebok (selv om jeg faktisk synes den er langt bedre enn sitt rykte). Så jeg er ikke enig i at dette var 'skremmende' selv om det til sist viser seg at det var feil. Uansett kan jeg ikke annet enn å beklage, hvilket jeg tidligere har gjort. Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Mitt 'skremmende' var ikke noe personlig til deg, Ruth, jeg vet hvor lett det er å ta feil. Jeg er heller ikke noen profesjonell slektsforsker, og du har nok holdt på mye lenger enn meg! :) Du er også en utrolig hjelpsom sjel! jeg skal slutte å skrive noe når klokken tikker over 00:00, for da er dømmekraften noe sliten! :)Det kan jo også være at det ER riktig, at Hans virkelig er fra Ullensaker. Men - det kan ikke bevises utfra de kildene vi har tilgjengelig. Synd men sant! Hvis da ikke Trond kommer på banen snart med noen av sine eminente synspunkter da....Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.