Gå til innhold
Arkivverket

[#32708] Hans Gulbrandsen Habberstad (Eidsvoll) / Randby (Ullensaker) - hans foreldre?

Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Ljødal

Er det noen som vet om det finnes såkalte 'klokkerbøker' fra Eidsvoll så langt tilbake som 1858 f.eks.? Hvis så er tilfelle, kan det kanskje finnes anførsler av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Brumer Bratvold

Da var onkelen hennes Amund Larsen som var gift med Ellen Klemmetsdtr Holter fra Nes som kom fra Frøyhov (Frøshaug)-slekten. Ikke at det beviser noe som helst, men det kan være en slags forbindelse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

nemlig, det er sånne bånd vi må finne.'noen' må sjekke kirkebøkene, og se på fadderne! det er et av de viktigste sporene.For de som lurer på kirkebøker, se her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthea Hansdatter f. 9.11.1869 dpt. 2.1.1870 i Ullensaker Kirke, foreldre Hans Gublrandsen Ramby og Inger Laurentse Hansdatter.Faddere: Engebrigt Larssen Landby, Dorthea Larsd. ib. Ole Mikkels. Løken, Alethe Larsd. ib. Lars Herzenberg Oppen.(Ullensaker MINI 16, kort 3/12 s107 nr9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Hansen f.26.12.1871 dpt. 17.3.1872 Foreldre grb. Hans Gulbrandsen Ranby og H. Inger Laurentse Hansdatter.Faddere: Ole Kogstad Randby og H. Ole Hansen Løken, Alethe Larsd. ib. Halvor Hansen Jødal.samme kirkebok, kort 4/12, s144 nr 39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje jeg skulle få modern (som følger med på debatten) til å stikke på kirkegården og finne gravstenen? Hadde vært moro å sett bilde av den, nå som vi har snakka så mye om den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Laila , du kan jo i første omgang ta en telefon til Jon Randby som bor på Randby, og som jeg har fått gravsteninnskriften fra. Telefon: 639 80 222. Jon er Hans Gulbrandsens oldebarn.Hilsen Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på noen av fadderne som du nevnte, Laila, og også på Kristines, og ser at de alle er noe i slekt med Hans Gulbrandsen Ås, men de nærmeste er faktisk bare firmenninger. Det gjelder Engebret, Dortea og Gulbrand Larsen Ramby. Ole Rogstad Ramby, Ole Mikkelsen Løken, Lars Hertzenberg Oppen og Alette Hetzenberg Oppen er 6-7menninger med Hans eller faren. Halvor Hansen Ljødal er Inge Laurentses bror. Så dessverre bringer ikke dette oss nærmere heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ola, Du lanserte en Gulbrand Eriksen fra Nes i Innlegg nr 16, og en Gulbrand Jensen fra Nes i Innlegg nr. 63. Kilder, er det muntlige, eller er det skriftlige kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg synes fremdeles at det er rart at vi har å gjøre med to Hans Gulbrandsen'er som er født 10.01.1823, og da tenker jeg han på Ås, Ullensaker og en på Berger, Eidsvoll. Det er jo nevnt flere steder at han var født der. Og da tenker jeg at det kanskje kunne være han Mona nevner fra 1801-tellinga, Gulbrand Nilsen.Men, du nevner en Gulbrand Jensen fra Nes. Er det en som kan være far til Hans G som er født på Berger eller snakker vi om en tredje Hans G?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Det er vel fortsatt den ene og samme Hans Gulbrandsen det er snakk om. En av mine kilder som nylig døde - bortimot 90 år gammel, antydet at Gulbrand Eriksen Ørbæk (bruker av Søstuen Ørbæk 1826-1833)kunne være Hans' far, og at han var fra Nes. Dette ble bare nevnt i forbifarten, og noen kildehenvisninger derfor ikke nevnt. En annen 'gammel' bekjent mente at etternavnet var JENSEN - også bare antydet med spørsmålstegn etter. Fra Stange Historielag har jeg fått opplyst at Tangen kirke ble bygget av Hans Røise i 1861. Men som før nevnt, skal det finnes en inskripsjon på en av veggene i Tangen kirke, som sier 'Hans Gulbrandsen Røise'. Så er spørsmålet: Røise i Eidsvoll eller i Feiring? Det finnes en Gulbrand på Røise i Eidsvoll 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Feil i mitt siste innlegg: Den Gulbrand jeg har funnet i ft. 1801, er på Røise i HURDAL (ikke Eidsvoll), nemlig Guldbrand Olsen 7 år. Røise ligger ikke i dagens Hurdal, men i dagens Feiring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det jo ofte sånn i hine hårde at de byttet etternavn etter hvert som de flytta rundt. Men - det kan være et spor. Kanskje noen kunne sjekka bygdebøkene for Hurdal/Feiring (hvor enn Røyse var? og se om det står noe lurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har fulgt denne debatten med interesse:Legger inn en lenke her da jeg ser at dette er en av de aktuelle kandidatene:LenkeDet ser ut til å være dødt flere Hans Gulbrandsener omtrent på samme tid i samme områder, og det er vel det som gjør saken vanskelig?Flott at du har fått hjelp av så mange dyktige slektsforskere.Lykke til med leting. Håper du finner svar på gåten.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

I Langseth kirkes 100-års jubileumsbok (1959) står det at kirkens byggmester var Hans Gulbrandsen fra Søndre Berger (i Eidsvoll) og at han på den tiden bodde på Røisi. Fra Stange historielag har jeg fått opplyst at Tangen kirke var bygget av 'Hans Røise'. Vi kan vel nå - etter så mange indisier - slå fast med sikkerhet at Hans G. var fra Eidsvoll. Kanskje var faren den Gulbrand jeg nevnte i mitt innlegg nr. 36?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Hei, folkens! Her kommer enda et nytt navn i spørsmålet om Hans Gulbrandsens far. Da jeg tok en titt på notater fra ca. 1987, fant jeg følgende: 'Hans Gulbrandsens far var Gulbrand Eriksen Nedre Østbråten (av Østre Bråten). Kilde: E.S.' (E.S. = Eirik Sundli, f. ca. 1914).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - visste jeg det ikke, modern følger med! Hun har nå vært på kjerkegarden, og der sto det følgende (det var så utydelig at det ikke var noe vits med bilde)Var en tur nede på kirkegården og fant følgende:Hans Gulbrandsen Født paa Berger i Eidsvold d. 10. januar 1823død paa Randby i Ullensaker d. 20. marts 1878 Inger Laurentse Gulbrandsen f. Ljødal i Eidsvold 1835 død 13 - 3 - 1901 Takk, mamma!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.