Gå til innhold
Arkivverket

[#32708] Hans Gulbrandsen Habberstad (Eidsvoll) / Randby (Ullensaker) - hans foreldre?

Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Til innlegg 11 og 19. Hans Gulbrandsen, født 10. januar 1823, nr. 15: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7648&idx_id=7648&uid=ny&idx_side=-70>Lenke kan ikke være identisk med brukeren på Randby. Han døde 3. februar 1823, 4 uker gammal, nr. 12: Lenke. Han er heller ikke nevnt som sønn av Gudbrand Torgersson på Ås i Ullensaker bygdebok bind II, s. 653. Gudbrand og Mari hadde 6 barn som nådde voksen alder, og Hans var altså ikke blant dem.Til innlegg 67: Hans Gudbrandsen på Bakkelykkja Ørbekk var født 15. januar 1825 og ble bruker på Oppenga av Ørbekk.Inger Laruentse var fra Nordstun Ljøel i Langset.Eidsvoll sorenskriveri. Skifte. Skifteprotokoll 2 a 17.05.1845-28.02.1871s. 94 (utdrag)'Registrering paa Liødal. Aar 1853 den 18 april… … i boet efter afdøde gaardmand og selveier Hans Larsen Stervboe-Enken Catrine Halvorsd. med laugværge Jens Stephensen Røisi var tilstede og opgav afdødes med hende sammenavlede børn at være:1. sønnen Ludvig Hansen gl. 11 aar.2. ” Halvor ibd. gl. 3 aar3. datteren Inger Laurenze Hansdr. 17 ½ aar4. ” Henrikka ibd. 16 aar'Innflyttingen til Ullensaker 29. desember 1866:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Hans Gulbrandsen Bakkelykkja Ørbæk kan vi bare avskrive, likedan den Hans som er født og død 1823 (76). Gravstøtten (74) taler jo også sitt tydelige språk - den Hans Gulbrandsen vi søker, var født på Berger i Eidsvol 10. januar 1823.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Gåten er sannsynligvis løst - om jeg ikke er helt på jordet. Erik Eriksen, f 1757, var husmann under Eidsvoll prestegård i 1801. Han var gift med Berthe Gulbrandsdatter, f 1765. De ble brukere av Søstuen Ørbæk 1811-1826, da sønnen, Gulbrand Eriksen fikk kongeskjøte på eiendommen og ble bruker til 1833. (Erik flyttet etter det jeg har fått oppgitt fra kilde i USA - etterkommer av Hans' bror, Paul - til Wogstad i Ullensaker. ). Gulbrand var født 1799 og g.m. Marthe Pedersdatter Lesja, Eidsvoll. De fikk 8 barn, hvorav nr. 2 var Hans Gulbrandsen, g.m. Laurentze Hansdatter Ljødal. Hilsen Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Jeg glemte å føye til: Hvis innskriften på gravstøtten er rett ('født på Berger'), blir det selvsagt et forklaringsproblem her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Det gikk visst litt fort igår. I innlegg nr. 78 har jeg skrevet at Erik flyttet til Wogstad i Ullensaker. Det riktige er Gulbrand, som kjøpte bruket 162b av Wogstad i 1835 iflg. Ullensaker Bygdebok bd. 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Etter Ullensakers bygdebok var Gulbrand født i 1805 og var altså bare 18 år gammel da Hans ble født. Mye taler for at han kan ha vært gårdskar på Berger før han tok over gården på Ørbæk i 1826.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt Gudbrand Eriksson var var til Hans eller ikke, er svært usikkert. Det som imidlertid er sikkert er at Gudbrand ikke var gift med Marte Persdotter, men Mari Pålsdotter fra Søgarn Jøndal i Eidsvoll sokn, født 1804. Tar med skifte her:Øvre Romerike Sorenskriveri. Skifteprotokoll 26, 22.09.1837-18.02.1863:s. 255. (utdrag):'Registrering paa Wogstad. Aar 1849 den 19de Januar foretages en lovlig registrerings og vurderingforreting paa Grd. Wogstad i Ullensaker præstegjeld i boet efter sammesteds afdøde gaardmand Gulbrand Eriksen. Sterboenken Mari Paulsdr. med antagen laugværge, hendes broder Lars Paulsen Findstad, var tilstæde og opgav afdødes arvinger at være følgende i ægteskab med hende sammenavlede børn:1. sønnen Even Gulbrandsen, 20 aar gl.2. ” Carl Gulbrandsen, 17 ”3. ” Paul Gulbrandsen, 14 ”4. ” Bernt Gulbrandsen 7 ”5. ” Olaus Gulbrandsen 2 ½ ”6. datteren Berthe Maria Gulbrandsdtr. 11 aar gamle,alle hjeme paa arvteomten, med undtagelse af sønnen Paul, som opholdende sig paa Grd. Dønnum i Eidsvold. Til kurator for ældste søn og formynder for de øvrige umyndige arvinger blev da ingen … værge meldte sig eller kune opgives ad interim indsat tilstedeværende gaardmand Jacob Ingelsen Qverner….'.Hans Gudbrandsson var i alle fall halvbror til Anne Marie Olsdotter (nr. 46: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=496&idx_id=496&uid=ny&idx_side=-137>Lenke ), gift med Erik Jensson på Vestgarn fradelt Arstun av Vestgarn Dønnum: Lenke. Det framkommer i skifte etter Marie som begynte 24. mai 1866 og sluttet 20. juni 1867.Eidsvoll sorenskriveri. Skifte. Skifteprotokoll 2 b 03.06.1848-03.08.1876:s. 186 b (utdrag):'Registrering paa Dønnum. Aar 1866 den 24 Mai ble en Registreringsforretning fremholdt paa Gaarden Dønnum i Eidsvold i Boet efter afdøde Gaardmandsenke Marie Olsdatter og tidligere afdøde Mand. Administrator bemærkede at Enken Marie Olsdatter er afgaaet ved Døden den 13 Dennes og at det er opgivet at hun hensad i uskiftet Bo efter hendes tidligere afdøde Mand Erik Jensen, død for 9 Aar siden, samt at Boets Arvinger er opgivne at være nævnte Ægtefolks Fællesbørn, nemlig1. Datteren Johanne Dorthea Eriksdatter 23 Aar gl. og tilstede2. d.o. Karen Gusta Eriksdatter 20 Aar, tilstede.3. d.o. Anne Christine Eriksdatter 14 –”- (nr. 60:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Fra Eirik Sundli fikk jeg et notat han hadde fått fra en etterkommer (i USA) av Hans Gulbrandsens bror, Paul Gulbrandsen, der barna til Gulbrand er nevnt. (Mari Paulsdatter var datter av Paul Larsen og Marte Pedersdatter Lesja - Marte datter av Peder Bentsen Lesja og Mari Larsdatter). (I mitt innlegg 78 skulle det stått Mari Paulsdatter og ikke Marte Pedersdatter). Amerikaneren (som jeg ikke fikk navnet på) regner opp disse barna: 1. Ingebjørg, g.m. Wilhelm Edvard Evensen Skrytta. 2. Hans & Laurentze Hansdatter. 3. Even & Kari Henriksdatter - bodde på Isingrud. 4. Karl & Ingeborg Marie Paulsdatter Hilton. Bodde på Wogstad. 5. Andreas & Berte Christophersdatter. Bodde på Wogstad. 6. Paul, f 1832, bodde på Østre-nedre Bråten, emigrerte 1871 - tok navnet Dunnom (Dønnum). 7. Birte Marie & Kristian Johnsen -emigrerte og tok navnet Wogstad. 8. Bernt & Berte Hansdatter. Bodde på Aasødegård. Emigrerte også. Merk at Ullensaker bygdebok har fødselsåret 1805 for Gulbrand Eriksen Vågstad, d. 1849, mens folketellingen 1801 for Ørbæk har f.året 1799. Ettersom Hans Gulbrandsen er nevnt som halvbroder i skiftet på Dønnum, kan det vel tyde på at Hans hører til det første av to barnekull. Og har altså hatt en halvsøster med navn Marie Olsdatter. Ettersom Paul (nr.6) tok navnet Dunnom, kan kanskje det også være forklarlig, jfr. skiftet på Dønnum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg 83: Her var det mye rart.Mari Pålsdotter var ikke datter av Pål Larsson og Marte Persdotter. De to sistnevnte var brukere på Pålstun av Habbarstadbakken og Dytterud. Maris foreldre var Pål Larsson og Kari Pålsdotter på Søgarn Jøndal.Det er i hvert fall sikkert at Ingebjørg ikke tilhører søskenflokken her. Hun var fra Hellestad i Eidsvoll og ble gift i Hovi kjerke 15. juni 1848, nr. 20: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=561&idx_id=561&uid=ny&idx_side=-132>Lenke. Det var skifte etter faren Gudbrand Jørnsson 15.03.-01.11.1837. I første ekteskap med Marte Larsdotter hadde han dattera Marte. I andre ekteskap med Åse Olsdotter hadde han barna Ola, f. 1831 og Ingebjørg/Ingeborg, f. 1823.Gudbrand og Mari innflyttet til til Ullensaker 1836, barna var Even, Karl og Pål: LenkeBerte Marie 1838, nr. 39: LenkeBernt 1841, nr. 17: LenkeOlaus 1846, nr. 138: LenkeDette stemmer også med skiftet 1849, se innlegg 82.Andreas tilhører heller ikke søskenflokken. Han var fra Søgarn av Store-Finnstad, gift 9. januar 1862, nr. 3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Jeg refererte altså fra et notat Eirik Sundli hadde mottatt fra en amerikaner - som jeg altså ikke aner noe om. Notatet videresendte E.S. til meg for noen år tilbake, i håp om at jeg kanskje hadde noe kjennskap til slekten. Jeg forstår at notatet inneholder flere uholdbare punkter. Noe er vel imidlertid kommet ut av det, takket være Trond: Det at vi nå med sikkerhet kan si at Mari Paulsdatter kom fra Jøndal. Jeg akter ikke å forfølge dette emnet lenger, da Hans Gulbrandsen Randby for meg er en helt perifer skikkelse, og jeg foretrekker å bruke tid på helt andre saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.