Gå til innhold
Arkivverket

[#32713] Marit Olsdatter Bækos (Bekkos), født 1820 på Røros, aner ?

Gjest Ove Haugrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Ove Haugrud

Jeg tror Marit Olsdatter Bækos var datter av Ole Hansen Bækos og Maren Ellensdatter Belgmager. Belgmager-slekten har jeg 'orden på' et bra stykke bakover, men Ole Hansen Bækos (Bekkos) har jeg problemer med å komme videre med. Og jeg er ikke helt sikker på at Ole og Maren virkelig er Marits foreldre heller. Kan noen hjelpe meg med å bekrefte dette, og kanskje også med informasjon om anene bakover for Ole Hansen Bækos ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Kan du vise meg Marit Olsdatter (Bekkos) i folketellingen 1865, eller si hvor hun befinner seg? Det er ingen Marit Olsdatter bosatt på Røros med etternavnet Bekkos i folketellingen. Hvordan vet du at hun het Bekkos? Hvem var hun gift med? Her mangler mye informasjon.Å se under Bekkosen (det er altså en gård på sørsiden av Aursunden) i Rørosboka, er fåfengt, for jeg tror det mangler mye på slektshistorien der.Ole Hansen var 34 år i 1801 og var bonde under Bekkosen, Maren Ellingsdatter var 16. Begge var ugift på det tidpunkt.Fra Ole Hansen og bakover kan jeg sannsynligvis hjelpe deg noe, men hva hjelper det når du ikke er sikker på foreldrene til Marit Olsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Beklager, Astrid, jeg har ikke tilgang til slektsdataene mine nå, men jeg skal få lagt ut mer nøyaktig informasjon så snart som mulig.Ole Hansen Bekkosen og Maren Ellensdatter Belgmager giftet seg den 12.07.1807 (i følge denne linken [url="http://www.hognes.net/roros/v18001809.htm>http://www.hognes.net/roros/v18001809.htm. De fikk sønnen Hans 9.10.1808 i følge denne linken http://www.hognes.net/roros/d18001809.htmMarit Olsdatter i FT 1865 finner du her (på Jemtvoll / Jamtvoll)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har funnet dem under Jamtvold i Rørosboka. Andreas Hansen f. 1812, død 1890, gift med Marit Olsdatter Bekkos, født 1818, død 1904. Jeg finner henne i FT 1875 født 1819, men i FT 1900 kan jeg ikke finne henne.Ole Hansen Bekkos 34 i 1801 kunne være den ole som ble født 1766 med far Hans (Olsen) Bechos, gift 1748 med Anne Jonsdatter. Far til Hans Olsen B. (født ca 1726) mener jeg var Ole Iversen Brynnilds alias Ole Iversen Bechos fra ca 1740, gift med Marit Hansdatter Kuråsen. Disse har jeg overhodet ikke funnet nevnt under Bekkosen i Rørosboka. Jeg har gravd litt i dette fordi Ole Iversen var bror til en av mine aner. Men jeg har ikke gått noe videre med etterslekten. Hans Olsen hadde en bror Iver som er å finne under Bekkosen i 1801. Mine antagelser bygger mye på faddere ved dåp, og er derfor ingen bombesikker viten! Jeg tar dette med her, i tilfelle det er andre potensielle bidragsytere med mer sikker viten enn min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Jeg legger en lenke til Ole Hansen 34 år under Bekkosen i 1801 LenkeAller øverst under Bekkosen er Ole Hansens farbror Iver Olsen 74 år som var født 1727 som sønn av Ole Iversen Brynnilds som senere kom til å kalle seg Bechos, fordi han flyttet dit. Dette har Rørosboka ingenting å si om.Ole Iversen Bechos døde i 1756 61 år. Ole Iversen sønn av Iver (Olsen) Brynnilds i 1701 var 6 år. (I manntallet er Brynnilds feilaktig ført som farsnavn). Marit Hansdatter (kurås) døde i 1742 37 år - forsørger Ole Iversen Bechos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Ove Haugrud

Her er jeg tilbake med det jeg har nå (etter god hjelp fra Astrid samt Jan Sneisen på E-post). Starter med min morfar og mormor og viser forfedre bakover i den retningen temaet omfatter. Har noen informasjon som kan fylle evt. 'hull' eller korrigere evt. feil er det flott.Min mor (Hansine Sødal) sine foreldre : Bernt Pedersen Sødal 28.11.1873-1949 og Johanna Hansdatter Jamtvoll 14.12.1879-25.02.1969.Johannas foreldre : Hans Andreassen Jamtvoll 10.04.1838-1918 og Johanna Andersdatter Haugen 17.08.1841-1933Hans sine foreldre : Andreas Hansen Jamtvoll 1813-1890 og Marit Olsdatter Bekkos 21.11.1819-1904.Marit sine foreldre : Ole Hansen Bekkos 1766- ? og Maren Ellensdatter Belgmager 1785 - ?Ole sine foreldre : Hans Olsen Bekkos ca. 1726 - ? og Anne JonsdatterMaren sine foreldre : Ellen Olsen Belgmager 1744-1827 og Maren Olsdatter Korssjøen 1747 - 1813.Hans Olsen Bekkos sine foreldre : Ole Iversen Brynhildsvold ca. 1695-1756 og Marit Hansdatter Kurås ca. 1705-1742.Ellen Olsen Belgmager sine foreldre : Ole Ellensen Belgmager 1713-1787 og Siren Iversdatter Kurås 1720-1769.Maren Olsdatter Korssjøen sine foreldre : Ole Hansen Røros 1704-1773 og Gjertrud Iversdatter Brynnils (Brynhildsvold) 1704-1782.Ole Iversen Brynhildsvold sine foreldre : Iver Olsen Brynhildsvold 1667-1728 og Gjertrud Jonsdatter 1670-1739.Ole ELlensen Belgmager sine foreldre : Ellen Svendsen Belgmager 1682-1749 og Ane Sofie Olsdatter Kulbrender 1684-1740.Ole Hansen Røros sine foreldre : Hans Olsen Røros 1677-1740 og Berit Eriksdatter 1686-1739.Ane Sofie Olsdatter Kulbrender sine foreldre : Ole Paulsen Kulbrender ? -1713 og Ingeborg Tørresdatter Tørres 1649-1732.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Ove!Jeg har noen tilføyelser her:1. Iver Olsen Brynnilds (også min ane):Det var skifte etter hans foreldre i 1690. Faren var Ole Olsen Brynnilds, konas navn mangler. Fire barn er nevnt: Ole, Iver, Lucia og Maria.2. Marit Hansdatter Kurås:Hennes far må være Hans (Olsen) Kurås som var 37 år i manntallet 1701. Han står sammen med sine tre brødre Peder, Jon og Anders. Brukeren er mora enken salig Olle Hansens. Olle Hansen skal være nevnt under Kurås i manntallet i 1660-årene, men finnes ikke i den versjonen vi har her i DA. En Hans som også er nevnt i det samme manntall, er muligens Olle Hansens far. Jeg vet ikke hva Olle Hansens kone het, og heller sikkert ikke hvem Hans Kurås'kone var. (jeg har en anelse om hvem hun kunne være, men det er så usikkert).Lenke til Kurås 1701 Lenke3. Siren (Siri) Iversdatter Kurås:Hun var datter av Iver Olsen Kurås som var 22 år i manntallet 1701 (se lenken over) og Cornelia Jacobsdatter Prytz (1681 - 1743).Iver Olsen Kurås var sønn av Ole Jonsen Kurås, som var 59 år i manntallet for 1701, og 23 år og oppsitter på Kurås i 1660-årene. Hva hans kone het, vet jeg ikke. Ole Jonsen var muligens sønn av Jon Kurås som er nevnt i skattemanntall på 1640-tallet.Cornelia Jacobsdatter Prytz var datter av Jacob (Andersen) Prytz som var ca 60 år og stiger i 1701. Hans kone var Karen Jonsdatter (1648 - 1730). Ifølge slektssidene til Ragnhild Prøytz var det egentlig Karen Jonsdatter som var av Prytzslekten. Faren hennes skal være en Jon Prytzer som var på Kvikne.4. Ingeborg Tørresdatter:I manntallet for 1701 er oppført en Tørres' enke som da var hennes mor, like under eller over står Ole Paulsen, som drev som kullbrenner og malmkjører ved Verket.I manntallet over Verkets folk av 1705 (Eirik Strøms nettside) får vi vite at denne enken etter Tørres Olsen het Ingeborg, og livnærte seg som 'krøger'.I skiftet etter Ole Paulsen i 1713 får vi vite at han og Ingeborg Tørresdatter hadde fem døtre. Jeg stammer fra to av dem, Ingeborg som var gift med Lars Jonsen Ryen (begge døde i 1713) og Marit som var gift med Jon Olsen Kurås.Håper dette hjalp litt:-)Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Angående Prytz-slektens opphav: Jeg har i likhet med Astrid sett at det antydes at Jacob Andersen Prytz' kone Karen Jonsdatter er av Prytz-slekten. Jeg vet ikke hvilket kildegrunnlag man har for å kunne si dette. I første bind av Snorre Prytz' 'En kort innføring i Prytz slektens liv og virke', står det ingenting om dette. Derimot blir det framsatt en hypotese om at Jacob Andersen er sønn av en Andreas Dichter angivelig fra Sangerhausen. Denne hjemmesiden oppsummerer en del av det som står i det nevnte heftet: http://gunnar.roros.net/prytz.htm .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Hei Astrid!Litt videre spinning på dine opplysninger om Kurås i innlegg 8:Ut fra opplysninger i J. Prytz, 'Beretninger om bosettningen i Røraas prestegjeld 1610-1710' så finnes det ingen Olle Hansen nevnt på Kurås før i en matrikkel i 1680. Prytz gjengir følgende opplysninger fra de tre manntallene 1664-1666:1) FOLKETÆLLINGEN 1664. PRÆSTENS MANDTAL. Kuraasen, Hans Ditlefsen, 65 aar. Oluf Persen, 33 aar. Oluf Joensen, 23 aar. Anders Joensen, 20 aar.2) FOGDENS MANDTAL 1664 for Røraas præstegjæld. Kuraas (3 marklaug): Oluf bruger alt, 33 aar. Husmand Hans 65 aar. Kuraas (3 marklaug): Oluf, 23 aar, bruger alt. Tjenestedreng Anders Olsen, 20 aar.3) SOGNEPRÆSTENS MANDTAL 1666. Kuraasen. 6 mkl. Hans 66 aar. Søn Joen 21 aar. Olle Pedersen 34 aar. Søn Hans 2 aar. Olle Jensen, 24 aar.Gitt at Prytz har lest og gjengitt kildene riktig, er det en viss sannsynlighet for at den Hans som nevnes som sønn av Ole Pedersen i 1666 er den samme Hans som er 37 år i 1701 (alderen stemmer i hvert fall perfekt). Ole Pedersen nevnes også på Kurås i 1662 og siste gang i 1677.Det er nokså stor aldersforskjell mellom Hans og de tre brødrene i 1701. Kanskje er Hans bare en halvbror? Kanskje døde Ole Pedersen 1677-1680, og en Olle Hansen kom inn fra sidelinjen og giftet seg med enken?Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei, mine herrer!Det er moro at det man skriver, vekker respons. Magne, den hypotesen jeg refererte, omfatter også den 'underhypotese' at Karen (Maren?) Jonsdatter forutsettes å være søster til Anders Prytz som også er i manntallet 1701.Det du referer fra boka til Snorre Prytz, kjenner jeg ikke til, men jeg synes jo at det å avlede navnet Prytz av navnet på denne byen nordøst for Berlin, virker noe 'luftig'. En tysk personnavnordbok jeg har, forklarer etternavnet Preuss (og Prüssmann) som knyttet til landskapsnavnet Preussen/Preusse. Men om det siste stemmer, vet jeg jo heller ikke sikkert.Så til deg, Jon: Jeg har dette heftet av Prytz om bosettingen i Røros prestegjeld. Din tolkning er absolutt mulig. Ole Pedersen kunne dermed være en mulig far til Hans og kanskje også til Anne Olsdatter (1674 - 1762), gift med Johannes Michelsen, som også hører inn her. Enken Olle Hansens ville om hun var 20 da hun født den eldste, være 43 ved den yngstes fødsel. Det er jo mulig:-)Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Til innlegg nr. 4 fra Astrid : Jeg har funnet Marit i 1900-tellingen (tror jeg). Hun bor da hos sin datter Marit og hennes mann på gården Sandnes i Røros som 'Kaarenke'. LenkeHar ikke fått sjekket dette med mitt register enda, men jeg er ganske sikker på at det er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.