Gå til innhold
Arkivverket

[#32720] Feil i kirkebøker Gran, Oppland ? og Asker, Akershus

Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Prøver å søke etter Anne Hansdt. født på Gran ca. 1818. Først tar jeg: Barn, fornavn=lik og skriver Anne. Det er OK. Så tar jeg: Far, fornavn=lik og skriver Hans. Svar = 0. Hva er det som jeg gjør feil eller er det feil i programmet ?Samtidig vil jeg si i fra at under døpte i Asker, Akershus står det 'mors etternavn' 2 ganger og ingen 'mors fornavn'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Men det er fortsatt noe rart der.Anta følgende søk, først på 1), så 2):1) barn førenavn = anne, 133 treff2) far førenavn = hans (same handling), 46 treffMen nå er rollen 'far' (oppe ved søkekriteriene) blitt endret til 'alle'! Og ser man på de 46 treffene man får, så er fornavnet 'Hans' også blant faddere, og ikke kun som far som spesifisert i søket.Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Andre. Om jeg skriver samme handling får jeg heller ikke opp Anne Hansdt., men faddere som heter Hans. Men om jeg tar far = Hans og så neste person så virker det. Forrige gang så jeg ikke valget med neste person mm. da det så klart var utenfor skjermsiden.Temmelig dum løsning av de som har laget opplegget spør du meg. Hvordan skal jeg vite at faren er neste person om jeg aldri har sett noe fra denne 'kirkeboka'. Pluss det er vel opplagt at dåpsbarn og far ikke er samme person. Hvorfor kan man da velge mellom barn, far, fadder osv.Men det rareste av alt. Hvorfor svarer ikke de ansvarlige for denne siden på spørsmålet.Kan legge til at det ikke er bare i Bærum at det er kluss med 'mors fornavn'. Men nå gidder jeg ikke opplyse om hvor så nå kan Arkivforum finne ut av det selv siden de ikke gidder å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Kjære Berit,ingen grunn til sure miner. Jeg svarer så snart jeg kan. Det er lav bemanning i Digitalarkivet for tiden, så ting tar litt lenger tid enn normalt. Samtidig tok jeg sommerferien min i september, det har ikke vært tid før. Nå er jeg tilbake og skal ta fatt på alle problemer og feilmeldinger.'mors etternavn' x2 skal jeg få fikset. Men hvis du ikke vil fortelle hvilke databaser det gjelder, blir det vanskelig for meg å rette det opp.Som det allerede er blitt påpekt, er det viktig å endre kriteriene fra 'Same person' til 'neste person', evt. 'Same handling' når en vil søke etter far, mor eller fadder til et barn. En rask titt på første dåp i databasen viser rekkefølgen for personenes plassering. Skal du bare ha fedre, må du velge 'Neste person' når du har valgt barn først. Det at du må foreta valg mellom same og neste person, og handling er ikke bare betinget av rollevalget. Det kunne også være du ville søke etter en person, ukjent hvilken rolle og deretter en annen person i samme handling også uten rolle. Se bare på de store folketellingene, der finnes ikke rollebetegnelsen, så der er det veldig nyttig med same og neste person, og same hus (istedenfor same handling).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Når en kjenner til søkemuligheter i BD87 så er disse filene fra Gran på digitalarkivet for klumsete opplagt. En burde søke på barnets navn og fars og mors fornavn i en sleng. Berit, fant du den du lette etter? Det er 2 Anne Hansdatter f. på Gran i 1816, 4 i 1817 og 2 i 1819.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Punkt 1: Digitalarkivet har over 3000 databasar. me kan ikkje ha spesialiserte søkesystem korkje for kvar database eller for kvar databasetype.Punkt 2: Forskjellen på ein sistuasjon der ein har ein heil datamaskin til rådvelde og kan bruka alle ressursar og ein situasjon der ein må dela maskin med så mange som 100 andre.Punkt 3: det er faktisk ikkje tungvint å søka etter barn, far, mor. men ein må trykka på ein knapp mellom kvart person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.