Gå til innhold
Arkivverket

[#32722] Familien Løvik, Bergen


Gjest Knut Skjånes
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Skjånes

Jeg er på jakt etter opplysninger om en familie Løvik i Bergen og håper at arkivforumet kan hjelpe meg. Dette gjelder Andreas Løvik og hans kone Martine f. Mauland (1882-1959). Videre gjelder det barna Sven Løvik, Ingrid Løvik, Alf Løvik, Oddmund Løvik(1919-25.08.1996) og Gunnar Løvik. Jeg vil være takknemlig for alle tilgjengelige opplysninger om disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei. Eg har kanskje opplysningar om denne Alf, men det er gjerne best du sender meg ein e-post?Veit ikkje kor mykje det er tillete å fortelja her...mastokkto(med eit 2 tal)@onlinepunktumnoVenleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Dette er ei melding til Johan Ludvig Kvamme: Fyrst så sende eg deg ein e-post utan innhald(orsak :-), så skreiv eg ei melding til deg, men den får eg ikkje sendt, får den berre i retur...Iallfall: Knut Skjånes skal få opplysningane du sende til meg.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Andreas Løvik, født 30. januar 1882 i Lånefjorden, døde i Bergen 9. september 1944. Han etterlot seg enken Martine, og fem barn. Familien bodde i Nubbebakken 7. Datteren Ingrid var gift Sørli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skjånes

Takk til Nedrebø for de opplysningene han ga. Men hvor er Lånefjorden? Jeg kjenner bare ett sted med dette navnet og det er Lånefjorden i den nåværende Balestrand kommune, tidligere Vik kommune. Jeg har lett i kirkebøkene slik de er utlagt på Internett av Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane, men har ikke funnet noen fødsler som passer. Folketellingen for 1900 har imidlertid en Ole Andreas Løvik født i 1881 i Akerø, det nåværende Aukra i Møre og Romsdal. Kan dette være den rette personen? Takk også til Mariann for den e-posten du sendte meg. Den inneholdt verdifulle opplysninger som jeg vil følge opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ifølge folketellingen 1912 kom Andreas Løvik fra Vik: Andreas Løvik, født 1883 3001 Vik, Lærer gift, innflyttet 1910 15 Aug., bosatt Ole Vigsgate 10, 2de etage, Martine Løvik, født 1882 0503 Sandnes Hustru gift, innflyttet 1910 15 Aug., Sven Løvik, født 1911 0612 Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da kan det tenkes at det er denne karen som skjuler seg bak navnet. 30 1 1883 Andreas, farPeder Ola Alexander Alexanderson og mor Ingrid Torsdtr. Lønne Lønne 0-107 f. Faren var inderst og dagarbeider. Foreldrene giftet seg i Kvamsøy (Vik i Sogn)24.10.1882Og da finner vi foreldre og søsken her i 1900. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skjånes

Jeg har fremdeles problemer med dette. Jeg har lett etter Andreas f. 1883, både i folketellingen for 1900 og i kirkebøkene for Balestrand og Vik slik de er utlagt på Internett av Fylkesarkivet, men uten resultat. Jeg finner i det hele tatt ikke spor etter mannen. Kan noen finne ham for meg i folketellingen 1900? Hvordan finner du Rune, forbindelse mellom Andreas og Peder Ola Alexander Alexandersen? Kona til Peder het Lønne og dette navnet finnes i Lånefjorden og jeg har merket meg at Peder het Løvik da han døde. Ut over det finner jeg ikke sammenheng mellom Andreas Løvik og Peder Aleksandersen. Kan Rune eller andre hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og da er det nok ham vi finner her som elve i 1900. LenkeSom du ser av Yngve Nedrebøs innlegg nr. 9 var altså fødselsdatoen 30.01.1883 og ikke 82.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skjånes

Takk til Rune, nå kom Andreas Løvik på plass. Jeg merket meg ideen om navnet Løvik, jeg ser ikke vekk fra at du har rett.Jeg har nå fått et annet problem. Det fremgår av dødsmeldingen at far til Andrea Løvik, Peder Akselsen, var født i Førde i 1858. Jeg finner bare en person som passer noenlunde og det er Peder Pedersen som finnes herLenkeHan er riktig nok 9 år og ikke 8, men det kan skyldes feilskriving. Han heter Pedersen, men faren heter Akselsen. Kan det tenkes at Peder Pedersen senere skiftet navn til Akselsen og at jeg således har funnet far og farfar til Andreas Løvik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

I bygdeboka for Balestrand II, utg. 1991, side 259 er Per Alelksanderson Løvik (1858-1922) frå Vevring og det ER kona Ingrid (1851-1928) som er frå Løne (Lånefjorden). Så Lø + vik er difor tvilsamt. Overlærar Andreas (1883 - 1944) hadde bl.a ein bror: Johannes Løvik (1890-1947) gift m/ Anna Maria født Skjerven i Vik i Sogn(1893-1985). Dersom ynskje om slekta til Anna Maria: Kontakt: [redaktøren har fjernet e-postadresse] Med helsing Jon Sværen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Du har helt rett Jon i at hypotesen min om navnet Løvik var helt på jordet.Men det er ikke alltid de små grå er samarbeidsvillig.Jeg sitter jo selv med bygdebok for Askvoll bind 3, Folket.Den omhandler bl.a. gården Løvik i Vevring.Her er hva boken skriver om familien: Nr.37, husmann Alexander Pedersen Løvik 32h ble gift i 1858 med Johanne Mosesdtr. Eikaas.(Hun var trolig født i 1834, og faren var Moses Markvarson) Barn Peder Olai f.1858 og Alexander trolig 1859.Sistnevnte flyttet til Amerika.Videre skriver boken at familien flyttet senere til Helgø.Alexander Pederson Løvik var f.133 - d.1866, foreldre Peder Bertelson Løvik 27a og Oline Andersdtr. Helle 1785-1851.Forøvrig kan familien føres tilbake til 1600-tallet på Løvik.Her er Johanne Mosesdtr. på Helgøen i 1865 som enke med barn (bl.a. Per Alexandersen 8år.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er Peder Alexandersens fødsel 11.05.1833, dåp 12.05.1833.[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500223646889&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9SoFj&juris2=SoFj&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Sogn+Og+Fjordane&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeOg her finner vi Johanne Marie Mosesdtr. f.01.04.1835 og døpt 04.04.1835 i Jølster.LenkeHer er ekteskapet mellom Alexander og Johanne Marie i 1858.LenkeOg her gifter Johanne Marie seg på nytt 15.06.1867 med Ole Michel Nilsen,Fauske.LenkeAlexander og Johanne fikk disse barna på Helgøya.1.Lenke2. Lenke3. LenkeOg i ekteskap nr.2.1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Litt tilleggsopplysninger til innlegg nr.19Jeg har ikke funnet noen Oline Andersdtr. på Helle, men Peder Bertelsen Løvik 1783-1837 var sønn av Bertel Pedersen Vatne 1752-1845) (Naustdal) og Helene Olsdtr. Løvik 1755-1829. De giftet seg i 1782.Helene Olsdtr. var datter av Ole Simonsen Løvik ca.1711-1790 og Kristi Andersdatter Endestad, som du finner her.Lenke Det må være den Anders Olsen som var 30år og oppsitter på Endestad/Indestad i 1701.Ole Simonsen var sønn av Simon Olsen Løvik ca.1656-1732 og Ragnhild Iversdtr.Løvik ca.1680-1734.Den videre anerekken bakover er uklar.Der finnes både Iver og Ole på Løvik på 1600 tallet.Bl.annet gifter en Anders Iversen Løvik seg ca. 1645.Han kan godt hatt en sønn Iver , men det har jeg ingen dokumentasjon på. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anders Løvik

Hei KnutEn av personene du opprinnelig lette etter må være min oldefar. Ber om at du tar kontakt på min mail adresse hvis du er interessert i flere opplysninger. (anders.lovik@gmail.com) Min farmor var gift med Oddmund, sønn av Andreas, og er tilnærmet et orakel angående familiehistorikken.mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.