Gå til innhold
Arkivverket

[#32728] Walwick, Valvig. Boden , Bodø

Gjest Bjørn Grønvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Grønvold

Hadde i sommer besøk av min tremenning fra Elbow Lake, Minn, USA. Da han var her viste han meg en obit av hans farfar, (ikke i slekt med meg) og lurte på om jeg kunne finne ut noe om han. På obiten stod det: John Christian Walwick, død 31-mar-1945, 81 år, 11mnd, født 30-apr-1863. Foreldre, Christian og Elisabeth Sandberg Walwick from Boden, Norway. Da begynner letingen, Har funnet denne familien i 1865 Lenke. Kan denne Johan være John Christian?, og står S'en under hans far Kristen for Sandberg? Har også funnet begravet i West Elbow Lake Lutheran Cemetery Elisabeth Walwick f. 22-jan-1827, d. 12-mar-1904 ( Johns mor?) og Ragnhild Walwick f. 28-jan-1794, d. 16-mai-1887 ( Johns mormor?). Alt dette stemmer ganske bra, at Valvig er blitt Walwick. Finner ikke familien utflyttet til USA. Kan noen hjelpe meg o bekrefte at familien jeg har funnet i 1865 er den rette?MVH Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har problemer med linja i dag så det tar lang tid.Ang. 'mormor'. FS = Fant en Ragnhilde Jensdt. gift 22/6 1826 i Hafslo med Christen Pedersen. De fikk 4 barn Elisabeth dpt. 11/2 1827 Hafslo, Peder dpt. 15/4 1829 Hafslo, Jens f.24/9 dpt.6/11 1831 Bud MR og Kjersti f.10/10 dpt. 1/11 1835 Bud MR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kanskje du har bedre sjanse om du la inn et nytt innlegg med spørsmål om Elisabeth og moren Ragnild med Hafsloe i overskriften. Kanskje Lars E. Øyane ser det og kan svare deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Jau, dette er nok rett familie. Eg spora opp desse folki i Elbow Lake, MN for ei tid sidan, og denne mannen frå Elbow Lake ringde meg i juli, medan eg var i Danmark på veg heimatt. Han lovde faktisk å ringja meg att når eg kom til Oslo dagen etter, for han skulle sjølv reisa til Oslo den dagen, men eg høyrde ikkje noko meir ifrå han...!Foreldri til Elisabeth Christensdotter (1827-1904), Christen Pederson (1798-1856) og Ragnhild Jensdotter (1795-1887) høyrer båe til gamle ætter i Hafslo som kan førast langt attende i tid.Derimot har ogso eg eit problem når det gjeld ætti til han som i 1862 vart mann til Elisabeth:Christen Johan Johanson SANDBERG, opphavleg frå Sør-Arnøy i Gildeskål. Han var son av ein Johan Sandberg på Sør-Arnøy, opphavleg frå Ilsøya, og kona Berit Monsdotter frå Nord-Arnøy og skal sjølv vera fødd på Sør-Arnøy, men eg har to ulike fødselsdatoar: 24.9.1833 og 27.12.1834!* Kan nokon hjelpa meg med rett fødselsdato på Christen Johan Sandberg?* Og er det nokon som kan finna ut kva farfaren til Christen Johan, dvs. far til Johan Sandberg frå Ilsøya, heitte til førenamn?Hjarteleg takk på førehand!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Grønvold

Takk, Lars og Berit for innspill. Har litt å jobbe med her skjønner jeg, særlig med Christen Sandbergs aner. Men har noen funnet dem utflyttet til USA og når.MVH Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Dette er noe av det jeg har- og fortsatt arbeider med angående min slekt fra Gildeskål. Christen Johan Johanson SANDBERG har etterlatt seg en stor slekt og fortsatt bor slekta på Ilsøya som ligger tett ved Sørarnøy. Jeg/vi holder nå på med å forsøke å finne ut hvem som var faren til Johan Sandberg, som ble gift med Maren Chr. Christiansdatter og hvor han kom fra. Muligens kom han fra Beiarn, men det vet vi ikke enda. Derfor følger jeg spent med hva som skjer her og finner jeg ut noe så skal dere få vite det.La meg også si at flere fra Valvik i Bodin ble gift med personer fra Gildeskål og vise verta. Jeg har boka fra Væran i Bodin men har ikke funnet noe der.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, nå har jeg funnet familien til Christen Sandberg Johansen ( Ikke Christen Johan). Han var født 24.9.1833 på Sørarnøy og var sønn av Johan Sandberg og Berith Monsdatter. Foeldrene var gift 1.8. 1825. Det var skifte etter Johan Sandberg 22.9.1836.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

I farten glemte jeg å fortelle hva farfaren til Christen S. Johansen hette. Det var lensmann og bonde Ole Sandberg fra 'Killing Inder', f. ca. 1751. Oles mor var Kirsten Sandberg, f. ca. 1708 som i 1801 var enke..Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Birger for interessante opplysningar! Men det er ei sak eg framleis spekulerer litt på:Kan det tenkjast at Johan (Olson) Sandberg og Berit Monsdotter hadde TO søner med same namn, ein fødd i september 1833 og ein fødd i desember 1834? Og at den første døydde som barn?Då huslyden utvandra til Amerika i 1866, vart Christen oppgjeven vera 31 år gamal!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei.Johan og Berith hadd en sønn som hette Johan Christian som var født 6.1.1831 og en sønn som hette John Sandberg Johansen som var født 12.7.1836. Iflg. skiftet hadde han ingen som var født i 1834. Johan Christian døde i 1914.Men kan det tenkes at Skiftet har feil?Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Birger for nye opplysningar! Eg tek gjerne imot det du måtte ha om denne ætti. E-mail adressa mi er: loya@online.noMed venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.