Gå til innhold
Arkivverket

[#32731] Gunnhild Marie Nilsdotter, fødd i Holla,Telemark 1817 -kvar i Holla kom ho ifrå?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Ifølgje FamilySearch var Gunnhild Marie Nilsdotter fødd i Holla i Telemark 22.11.1817 og døypt dagen etter. Foreldri var Nils Christianson og Maren Hansdotter.Er det nokon med lokal kunnskap som kan fortelja meg:* På kva gard eller plass i Holla hadde Nils Christianson og Maren Hansdotter bustaden deira?* Finst det ei bygdebok for Holla som seier noko om lagnaden til Gunnhild Marie?Ifølgje mine opplysningar vart Gunnhild gift i Stavanger med ein bergensar som ætta frå Luster i Sogn...!Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den eneste Nils Christiansen jeg finner i Holden i Telemark i 1801 er denne karen på 13 år. Han kan jo være gammel nok til å bli far til en datter i 1817?LenkeJeg går ut fra at Holla er det samme navn som Holden i 1801?Skal se hva jeg ellers kan finnne. Det er mulig det finnes opplysninger om kirkebøker på nettet fra dette området.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Det finnes en bygdebok for Holla, men den en usedvanlig mangelfull og ikke å stole på.I kirkeboken ser det ut som Niels er kalt ”Tjener” uten noen gårds/plassrelasjon. Fadderne er så vidt jeg kan se: Anne Tvara, Christine El[ofsdtr?] W[ærket], Reier Pladsen, Anders Andersen W[ærket], + 2 jeg ikke kan tyde. Ut fra dette ser det ut som Niels med familie har en tilknytning til Ulefoss Jernverk.I skifteregisteret for Holla (som du også finner i Digitalarkivet) finner du et skifte på Jernverket i 1829: Hans Hansen, død; enka Magrethe Annundsdatter og avdødes barn fra første ekteskap med avdøde Mari Pedersdatter: 1. Hans Hansen, myndig; 2. Anne Hansdtr. gm. Rasmus Halvorsen Bergkaasa; 3. Giertrud Hansdtr. gm. Tollef Jensen, Bratsbergkleiva, Gjerpen; 4. Mari Hansdtr. gm. Niels Christiansen Steinsrud; 5. Marie Hansdtr. gm. Tollef Larsen ved Holden Værk. Lagverge for enka: Ole Johnsen Fen.Iflg Family Search CD’en hadde Niels og Maren disse barna i Holla: 1816 Christiane 1817 Gunnil Maria 1820 Anne 1824 Friderich 1826 Friderich 1828 ? 1829 Hans 1833 Maren 1836 KarenVed dåpen i 1820: Her er Niels omtakt som ”Tjener Niels Christiansen W” Fadderne: Ragnil Nielsdtr W, Inger Christiansdtr Heisholt, Ole Nielsen Kaasen, Gunder Christiansen Heisholt, Jacob Jansen Hougen.Et skifte på Heisholt i Holla 1802: Christian Johannessen, død 4.1.1801; enka Gunnild Clemmetsdatter og barna: 1. Johannes Christiansen 19 år; 2. Clemmet Christiansen 16 år; 3. Niels 12 år; 4. Peder 9 år; 5. Gunder 5 år; 6. Hans 2 år; 7. Anne Christensdatter 14 år; 8. Kari 7 år. 'Desuden anmeldte Stervboe Enken sig at være frugtsommelig, og forbeholdt sig ved sen Nedkomst at fremskaffe til Skifte-Retten den fornødne Oplysning'. Kurator for nr. 1: morbroren Nils Clemmetsen; formynder for nr. 2 og 8: farbroren Johannes Johannessen Heisholt; for nr. 5 og 6: deres fasters mann Gunnar Johannessen Heisholt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge FamilySearch IGI står Nils og Maren oppført med to datoer for ekteskapet sitt.Det er 04 og 18.11.1815 i Holla.Dersom noen har tilgang til den aktuelle kirkeboka, kan man kanskje sjekke hva som er rett og hva som er innført i korkeboka vedr. bosted/fødested , forlovere etc. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det skal selvsagt stå kirkeboka i mitt forrige innlegg.I mellomtiden hadde jo Gunn lagt inn lenken til kirkebøkene for Holla, men der stoppet dessverre ekteskapsoppførelsen i 1814.Da kan man jo håpe at noen har tilgang til årene etter 1814. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Gunn, Ole Bjørn og Rune for interessante og nyttige opplysningar! Eg tolkar det slik at bustaden til Nils og Maren delvis var på Ulefoss jarnverk (''Werket'') og delvis på Steinsrud. Eller er dette kanskje synonyme bustader?Ole Bjørn nemner at bygdeboki for Holla er lite å stola på; tyder dette at det ikkje står noko om lagnaden til Gunnhild i det heile?Nok ein gong ein stor takk for hjelpi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Vedr. Holla soga: Det står i prakis ikke noen ting om folka som bodde på jernverket, sagbruket eller husmannsplassene i Holla i denne boka.Gunhild og hennes folk finner jeg ikke noe om.Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Ang. innlegg 2:Det står *Ifølgje mine opplysningar vart Gunnhild gift i Stavanger med ein bergensar som ætta frå Luster i Sogn...!*Hva het denne bergenseren med slekt fraLuster, og hvor står det om dem? Jeg er interessert i å vite det fordi Niels Christiansen var søskenbarn til min tipp-tipp-tippoldemor Anne Hansdatter Deilevje.Ang. innlegg 6:I kirkeboka er det skrevet at de ble viet 4. november 1815.Ang. innlegg 8:Arbeiderne ved jernverket bodde ofte på husmannsplasser. Steinsrud var en plass under gården Tveit, og det kan godt hende at familien har bodd der hele tiden, selv om det avvekslende står Steinsrud og Verket i kirkebøkene.Hilsen Laila Kornstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Ole Bjørn og Laila for nye spennande og oppklarande innlegg!Gunnhild Marie Nilsdotter gifte seg i Stavanger 15.3.1844 med Tollev Clausen Sørensen, fødd i Bergen 22.5.1811. Tollev var skomakarmeister i Stavanger. Foreldri hans var bordarbeidsmann (''snikkar'') Søren Tollefson Aasnes (1772-1826) frå Åsnes i Fjaler og kona Mari Clausdotter Berg (1775-1875) frå plassen Berget under garden Kjørlaug i Hafslo (Luster).Gunnhild døydde tidleg, og Tollev Sørensen gifte seg att. Eg ventar på fleire opplysningar frå Rogaland!Eg spekulerer eller på korleis ei jente frå Ulefoss kunne hamna i Stavanger...!?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.