Gå til innhold
Arkivverket

[#32746] Elling Halvorsen Lunnøy f. 1870 d. 1957 for til USA i 1888. Kvar vart han av?

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Er det mulig å finne kvar Elling busette seg, han for til USAi 1888. Eg veit at broren Ole busette seg i Adams i Minnesota og tok etternavet Lunde. Er det mulig å finne opplysningar om Elling? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elling giftet seg i Minnesota ca. 1896 med Stephina Olson f. i Minnesota i Nov. 1868. De får 4 barn sammen i Minnesota før 1910. To av dem lever opp. En sønn og en datter. Før 1910 reiser Elling til Washington - hvor han blir værende. Kona og barna blir igjen i Minnesota. Kona Stephanie dør i 1920 i Minnesota etter et sykeleie. Elling gifter seg senere på nytt med Bertha fra Norge. De bor i Tacoma, Washington. Barna hans fra første ekteskap: Russel John og Ida Sophie vokser opp hos Stephanies søster Mary, som blir gift Gravdahl og er postmester i Adams twp.i Minnesota. Ellings sønn, Russel John dør i 1977 i california. Ellings datter Ida Sophie dør i Minnesota i 1980 - sannsynligvis ugift.Teksten ovenfor har basis i dette:I 1920 er han i Tacoma, Washington. Gift. Uten kone på samme sted. I 1930 er han samme sted, men da bosatt med ektefellen, norskfødte Bertha. Kalles i 1920 og 1930Elling H. Lunde. I 1930 er de begge 60 år - Han ble 1. gang gift som 21 åring- hun som 26 åring. Ingen barn hos seg i 1930. Finner ikke kona i 1920.Opplysningene stemmer bra. Jeg finner nemlig Elling H. Lunde i 1900 i Adams twp. i Mower co. i Minnesota med sin første kone. Elling sies å være f. i Norge i Mars 1870 - kona Stephanie? f. i Minnesota i Nov 1868 - de har vært gifte i 4 år - Hun har født 2 barn - ett er i live i 1900 - nemlig datteren ....redia? f. Des. 1896.I 1910 finner jeg Elling Lunde i Tacoma, Washington - gift - uten kone hos seg - har vært gift i 14 år.I 1910 finner jeg Steffina O. Lunde - gift uten barn og mann hos seg i Lodi twp. Mower co. Minnesota. Hun har vært gift i 2 år. Hun er 'sister in law' hos Ben Knutson og kona Nettie. (Altså er Steffina søster av Nettie). Steffina har født 4 barn 2 er i live i 1910. Men altså ikke bosatt hos mor eller far.I 1920 finner jeg 2 stk 'cousins' i Adams twp. i MN, Russel Lunde 18 år og Ida Lunde 23 år. Begge med mor fra Minnesota og far fra Norge . de er bosatt hos 56 år gamle Mary Gravdahl f. Minnesota og 60 årige Nels Gravdahl f. i Iowa. Disse 'cousins' KAN jo være barn av Elling....Russel John Lunde ble f. i Mower county 16 mai 1901 - morens pikenavn var Olsen.... så han er nok sønn av Elling.....-------Name: LUNDE, RUSSELL JSocial Security #: 469207317Sex: MALEBirth Date: 16 May 1902Birthplace: MINNESOTADeath Date: 18 Sep 1977Death Place: HUMBOLDT - California----------LUNDE, IDA SOPHIEDate of Birth: 12/01/1896Place of Birth: MINNESOTAMother Maiden Name: OLSONcertid# 1980-MN-017732Date of Death: 07/17/1980County of Death: MOWER------Ellings første kone - og mor til Russel og Ida - dør nok i 1920:Name: STEPHINA ALSON LUNDEDeath Date: 10/18/1920 00:00:00Death Place: OLMSTEDState File Number: 010487-------- i census 1920 er Stephina Lunde 51 år gammel gift pasient på Rochester State Hospital i Olmsted, Minnesota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har fått følgende info om Jacob:JAKOB LUNDOY Request Information (SS-5)SSN 532-28-7255 Residence: 11738 Farmingville, Suffolk, NYBorn 17 Sep 1920 Last Benefit:Died 8 Jan 2003 Issued: WA (Before 195)-----JAKOB LUNDOY Request Information (SS-5)SSN 531-38-3387 Residence: 98117 Seattle, King, WABorn 17 Apr 1918 Last Benefit:Died 20 Mar 2001 Issued: WA (1955 And 1)Er det mulig å finne ut om han hadde etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Otto (Otte Olai Hlvorsen LundøenBarna hans er trolig NoraMyrtleHattie,LeoraStellaRuthAliceEdLaerenceMauriceHenryOrvilleFredJeg har også fått info om at brødrene Lunde bodde den første tiden I Mower, men jeg tror at Otto sine barn muligens ble født i Austin i Minnesota?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hadde Elling barn i sitt 2. ekteskap i Tacoma? Er det mulig å finne ut om Russell John Lunde f. 16.05. 1902 - 18.09.1977 var gift og hadde barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg fant dette etter et søk i Google, men finner ikke selve teksten:Norman Lunde... Otto. He was preceded in death by: His Parents (Henry & Manda Lunde), Brother (Orville Lunde) and Sister-In-Law (Betty Lunde). Visitation ... www.hanson-runsvold.com/norman_lunde.htm - 8k - Tilleggsresultat -Dette må jo være denne familien her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg fant bl.a. dette på en internettside:Family 6085. Orland Harry Siegfried Krug, s of Philipp Krug & Anna Elisabeth Siegfried (Family 6081), b 31 Jan 1919 Hoisington Barton Co KS; bapt 30 Mar 1919 Concordia Lutheran Church Hoisington Barton Co KS; conf 4 Jun 1933 Emmanuel Lutheran Church Hoisington Barton Co KS; served: US Air Force. He m 14 Feb 1942 Jefferson Barracks Co MO to Leone Marie Halvorson, dau of Otto Halvorson & Mattie Boe. She b 11 May 1914 Adams Mower Co MN; served: US Army Nurse Corps; career: RN. They have 4 ch:Kan dette være familen til Otto Halvorsen Lundøy? Dette lå på denne internettadressen: http://www.berschauer.com/Genealogy/Total/6000.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her ser det ut som jeg har funnet den rette familien igjen i Adams. Her er vel nekrologen til et av sønnene til Otto?Maurice E. Halverson, 86Maurice E. Halverson, 86, of Adams, died Monday, Feb. 9, 2004, at the Austin Medical Center.He was born Feb. 4, 1918, in Mower County, to Otto and Mattie (Boe) Halverson. He was the youngest of 14 children.He graduated from the Adams High School. He enlisted in the U.S. Army in 1941 and left with the first group to be sent out from Mower County. During his enlistment he traveled the world. He served in the Army until 1945. He was then elected First Commander of the Adams American Legion Post #146.On Jan. 29, 1950, he married Isabelle Wohlers at Little Cedar Lutheran Church in Adams. They lived in Rose Creek and had one son. Together they owned a grocery store in Rose Creek for many years.Maurice enjoyed horses, woodworking, gardening, and visiting with neighbor kids.Survivors include his wife, Isabelle Halverson, Adams; son and daughter-in-law, John and Ellie Halverson, Brandon, Miss.; three granddaughters; sisters and brother-in-law, Myrtle Asper, Adams; Alice Lindquist, St. Paul; Leone and Orland Krug, Texas.He was preceded in death by his parents and numerous brothers and sisters.Visitation: 5 to 7 p.m. today, Feb. 11, 2004, at the funeral home.Memorial Service: 1 p.m. Thursday at Little Cedar Lutheran Church with the Rev. Shari A. Mason officiating.Interment: 12 p.m. Thursday at Little Cedar Lutheran Cemetery in Adams with the Adams American Legion Post #146 in charge of military rites.Funeral Home: Adams Funeral Home, Adams.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.