Gå til innhold
Arkivverket

[#32749] Sissel gm Jacob Andersen Berg f ca 1665,Frosta


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg søker aner på min ane Sissel, som var gift med Jacob Andersen Berg født ca 1665 på Frosta.Det jeg vet om henne:Hun var altså gift med Jacob Andersen Berg født ca 1665, som fikk bygsel på Berg på Frosta i 1690.Han var lensmann på Frosta fra ca 1707 til ca 1738. Jeg vet av disse barna:1)Kirsti Jacobsdatter Berg som ble født i ca 1704, og var 52 år da hun ble gravlagt septuages(15.02)1756. Hun var gift med Thore Gundersen Hogstad, som levde fra ca 1692 til 1764. De fikk 7 barn sammen, og jeg skal videre på sønnen Arnt som levde fra ca 1731 til 1792(gravlagt 16.01.1792 på Logtu kirkegård)-Thore Gundersen Hogstad var verge for Anne Larsdatter etter dennes fars Lars Larsen Rekkebos skifte i 1751, og det er da nevnt av Lars var gift med et søskenbarn av dennes mor. Anne Larsdatters mor var Malena Olsdatter Rygh, og hun hadde en bror het Ole Olsen Hinøen(enkens laugverge i 1751) Når jeg går på gården Hyndøy finner jeg Jeg at han het Ole Olsen Rygh, og var bygselmann der fra 1719. Han var født ca 1692, og sønn av Ola og Maren. Disse ble da søskenbarn av Kirst Jacobsdatter(barn 1 her). Det kan jo være på Kirstis mor Sissel sin side, og derfor tar jeg det med.2)Anders Jagobsen Berg, som ble født ca 1711 og døde i 1775. Han ble gravlagt på Logtu kirkegård den 18.02.1775. Her sitter jeg med noen motstridende opplysninger som jeg kunne tenke meg å få oppklaring i:En opplysning går ut på at Margrethe Angell eller Margrethe Frost bygslet gården Alstad til Anders den 21.02.1743, mens en annen opplysning går ut på at Margrethe Angell den 26.06.1748 solgte gården Alstad til Anders for 216 riksdaler. Betyr dette at hun først bygslet gården over til Anders i 1743, for så å selge den til han i 1748? Det ser ikke ut som Anders drev Alstad før 1748 iallefall, for da drev han Alstad sammen med halvparten av Berg i 6 år. Jeg syns Frostabøkene kan være nokså rotete i sine formuleringer noen ganger, og det er ikke helt enkelt å forstå hva som menes.Anders var lensmann sammen med sin far fra 1738, og lensmann alene etter at faren døde. Han var gift med Berethe Christophersdatter Hogstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Hei igjen,Jeg har også lurt på om Sissel kunne være søster av Ola eller Maren på Rygg, men har ikke kommet fram til noe sikkert.Maren Jonsdatter fra Halsan hadde riktignok ei søster som het Sissel, men denne Sissel skulle visstnok bo på Nossum i Skogn. Dette kommer fram ved skiftet etter Marens mor i 1711. Der kan det se ut til at Sissel fortsatt var i live, men den eneste Sissel Jonsdatter som kjenner på Nossum i den tida døde omkring 1704, og etterlot seg mann og barn. Ei søster av Sissel og Maren var Malena, som var gift med Anders Kolbanussen, lensmann på Storlein, Frosta. En bror var Tørres Jonsen Valberg. Dette tror jeg det kommer mer om i de siste bind av Frostaboka.Ola Arnsens opphav kjennes ikke med sikkerhet. I boka Inntrønderslekter heter det at han er sønn på Veie i Skogn, men dette har jeg ikke funnet noe bevis på. Jeg antar at Ola er bror av enten Sissel eller Jakob.Når det gjelder Jakob, skal hans farsnavn være Arnsen/Arntsen/Arensen, ikke Anderssen. Dette frakommer i flere originalkilder, bl.a. i tingbok 7 (1717-1732) for Stjør- og Verdal. På fol. 360-362 beskrives ei grenseavklaring mellom Vinnan og Vika i 1731. Første vitne der er Jacob Arnsen Berg, lensmann her i sognet, 70 år, barnefødt på Storlein, hvor han var hos sine foreldre i 25 år, da han kom til Berg.Jakob må derfor være født omkring 1661. Frostaboka skriver at brukeren på Storlein i den tid var 'Arnt Lensmand', 54 år i 1661. Det er rimelig å tro at dette er Jakobs far. Bruker i 1669 er lensmann Kristen Jonsen - kanskje er han Jakobs stefar? Jakob sier jo at han var hjemme 'hos foreldrene' til han var 25 år.Tilknytningen mellom Rygg og Berg tror jeg ligger i Ola Arnsen Rygg. Han må ha vært en bror av enten Jakob Arnsen eller av Jakobs kone Sissel.-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for disse opplysningene, og nå har jeg i tillegg fått opplysninger om en ane jeg har tenkt å spørre etter senere(Malena Jonsdatter gift med Anders Colbanussen Storlein. Når jeg sammenligner det du skriver med noe som jeg tidligere fant på Eilif Sørhus sin hjemmeside finner jeg det sannsynlig at noen av forfedrene til Malena Jonsdatter var:Foreldre: Jon Tordsen Hallan som ble født ca 1602, og Mette SørensdatterFarfar: Tord Jonsen NossumFarfars far: Jon Tordsen Nossum som ble født før 1548Farfars farfar: Tord Nossum født ca 1520I tillegg til de søsknene til Malena Jonsdatter som du nevner har jeg broren Oluf som døde før 1711, og han skal jeg også videre på gjennom datteren Kirsti Olufsdatter Hallan gift med Zacharias. Det var derfor jeg skrev av fra Eilif Sørhus sin hjemmeside, og hadde tenkt å jobbe mer med denne delen av slekten senere. Nå får jeg jo begynt tidligere enn jeg tenkte med disse, og det er jo bare positivt. Jeg har også at Malena Joensdatter i sitt 1. ekteskap ble gift med Oluf Tørrisen.Hvis Oluf Arnesen var sønn på Veie i Skogn så burde det jo være mulig å finne han i bygdebok der? Jeg har noen bind av 'Skogn Historie', men ikke det riktige bindet i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.