Gå til innhold
Arkivverket

[#32751] Korrigeringer i kirkebokdatabase


Gjest Elsa-Karin Svendsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Elsa-Karin Svendsen

For et par år siden la jeg inn en rettelse i korrekturfeltet i en av kirkebokdatabasene på DA. Nå er denne rettelsen borte, uten at databasen er korrigert.Betyr det at denne rettelsen er forkastet, eller at den er godkjent og vil komme med ved en fremtidig oppdatering av databasen? Når vil databasene evt bli oppdatert?(Rettelsen jeg la inn gjaldt post 961 i Døde i Laksevåg 1899 -1923 der adressen er oppgitt som ”Haakonsgate 7”, mens det i kirkeboken står ”Haastensgate 7” – som også er den rette adressen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anette Skogseth Clausen

Jeg vet ikke hva som har skjedd, men jeg kan ikke finne noen korrekturmeldinger for den databasen. Jeg beklager så mye!Nå har jeg lagt inn korrekturmeldingen din i ditt navn, så er ihvertfall den på plass.I forbindelse med en omlegging av databaser registrert fra kirkebøker, vil det bli sendt ut korrekturmeldinger til alle som opprinnelig registrerte databasene. Det er så opp til registratorene å gå gjennom korrekturmeldingene og evt. sende oss en rettet versjon før nyutlegging i Digitalarkivet/Digitalpensjonatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Jeg kjenner ikke til årsaken til at korrekturmeldinger fra denne databasen er forsvunnet og derfor er det vanskelig å si noe om dette kan være tilfelle for flere databaser. Det vil også være svært vanskelig for meg å kontrollere - her er vi helt avhengige av at dere melder ifra hvis dere mener noe er forsvunnet.Når dere legger inn korrekturmeldinger til en database blir det automatisk opprettet en fil på serveren vår og her skrives alle feilmeldinger inn for den bestemte databasen. Slik har det fungert hele tiden og vi har ikke tidligere mottatt meldinger om savnede korrekturmeldinger fra databaser, så jeg håper og tror at dette var et særtilfelle og at våre rutiner er gode nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Slik det fungerer reint teknisk er det nærast umogeleg ei korrekturmelding som er lagt inn skal forsvinna. Det inneber at eg ikkje trur Elsa-Karin si melding har forsvunne. Det som kan ha skjedd er t.d. at nettet er blitt borte for ho når ho la inn medlinga slik at ho aldrei kom fram til servaren vår. Er ho først komen på plass er det berre ved at nokon manuelt går inn og slettar at meldingar kan forsvinna. Og det verkar heilt urimeleg at nokon skal ha gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

For en god stund siden la jeg inn melding om korreksjon på denne posten. Datoen er åpenbar feil, men det er ikke blitt rettet, og jeg kan ikke se at det ligger noe om at jeg har påpekt feilen. Jeg meldte fra om riktig dato som står i kirkeboken.LenkeHvordan skal det egentlig fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg skal undersøkja om det er tenkjeleg med teknisk svikt. Men eg kan ikkje gjera det nett no, eg er for tida i Praha. Men om ei vekes tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.