Gå til innhold
Arkivverket

[#32754] Jon Pedersen og Sigri Pedersdtr. fra Hadeland – hvor var de i 1709-1722?

Gjest Ole Arild Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Jon Pedersen ble født ca. 1681 og var bror av min ane Jacob Pedersen Bråum. De var sønner av Peder Gudmundsen og Martha Jonsdtr. Alm i Gran på Hadeland. Jon ble gift 8.10.1709 med Sigri Pedersdtr. Egge. Hun var datter av Peder Bersvendsen og Eli Gulbrandsdtr. Egge. Det er ingenting å finne om Jon og Sigri i kirkebøkene for Gran før de hadde datteren Berte til dåpen i 1722, de bodde da på Egge (øvre Egge som Jon kjøpte i 1724).Hvor bodde de i mellomtiden? I følge skiftet etter Jon i 1744 var de tre eldste barna født i denne perioden: Pernille født ca. 1708-1709 (i følge alder ved begravelsen), og Gudmund og Peder som begge var fullmyndige og soldater i 1744.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
Gjest Sten Høyendahl

Jon Krogsrud fikk 1717 (22. søndag etter Trinitatis) sønnen Bersvend, og blant fadderne var Bersvend Nest-Egge. Bersvend Jonsen Egge giftet seg i 1741 med Kari Iversdatter Tislobakken. De bodde på Nest-Egge, og Bersvend flyttet i 1760-årene til Fjellstad i Hole. Kari var trolig død da.Kan det være noen sammenheng her mellom Jon Krogsrud og din Jon Pedersen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Jeg så altfor sent at det hadde vært skifte etter Jon Pedersen i 1744, og dersom Bersvend Jonsen Egge hadde vært hans sønn, ville han selvsagt ha vært nevnt der. Slektsforbindelser er det trolig likevel. Jeg antar at navnet Bersvend ikke var blant de vanligste i Brandbu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Krogsruds fulle navn var Jon Olsen, så dette var nok en annen kar. De var riktignok gift med to søstre, Jon Krogsrud ble gift i 1707 med Martha Pedersdtr. Egge. Jeg har fortsatt ikke funnet ut når de tre første barna til Jon Pedersen og Sigri Pedersdtr. ble døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.