Gå til innhold
Arkivverket

[#32755] Folketellingen 1875


Gjest Espen Grønna Brataker
 Del

Recommended Posts

Gjest per helge seglsten

Ja, nå ser jeg jo at det rhd har ligger her i digitalarkivet også (det ser i hvert fall ut til å være samme materialet). Det finnes i tillegg enkelte andre kommuner lagt ut på sidene til historielag o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Espen, det kommer litt an på hvilke tellinger du er ute etter.Statsarkivet på KOngsberg har originalene (de er ikke filmet) for Buskerud, Telemark og Vestfold. Hvordan det er med resten av vårt lange lekre land, vet jeg ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Den jeg er interressert i er fra Hof i Vestfold. Jeg vet hvert fall at tellingen fra Hedrum, Vestfold, er tilgjengelig på mikrofilm. Da er vel resten av Vestfold filmet også. Jeg mener å ha hørt at også Buskerud er filmet, uten å være helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Ad innlegg 11.DIS-Norges oversikt er ikke fullstendig når det gjelder oversikt over mikrofilm. Den konsentrerer seg først og fremst om digitale kilder. For de fleste vestfoldkommuner er ikke FT-1875 nevnt i det hele tatt i denne oversikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Jeg har nå funnet ut at folketellingen er filmet - ved søk i Vestfold Fylkesbiblioteks katalog har de alle kommunene i 1875-tellinga der. Kan være greit for andre å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Jeg var sikkert litt 'bombesikker' - jeg tenker på når jeg selv har vært på Statsarkivet i Kongsberg, der har de kun originalene - kan aldri tenke meg at jeg hadde fått opp alle de jeg har spurt etter dersom de hadde disse mikrofilmet.Når jeg sjekker hva som er filmet for Buskerud, er det dårlig fra 1875. (hvis jeg da ikke søkte helt på bærtur).Fint du sa ifra, Espen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei på dere!Jeg har forstått det som om det forholder seg på følgende vis:Folketellingen 1875 befinner seg i original i respektive statsarkiver med unntak av skipslistene som befinner seg på Riksarkivet.Hele materialet er mikrofilmet, men de enkelte statsarkiver (og såvidt jeg har forstått heller ikke Riksarkivet) har ikke bruksfilmer av dette materialet. Dette er grunnen til at jeg kan sitte på biblioteket her hjemme og veive meg gjennom innbestilte tellinger for Østfolds kommuner på film, men må se på de samme i original når jeg er på arkivtur til Oslo.Dersom noen vet 'bedre' hører jeg gjerne fra dere!Hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.