Gå til innhold
Arkivverket

[#32760] Riksarkivet/Statsarkivet i Oslo fortsatt på etterskudd

Gjest Sten Høyendahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Sten Høyendahl

Mye pent kan sies om RA/SiO's nye publikumsmottak på Sognsvann med utvidet areal, nødvendig fornyelse av leseapparater mm. Likevel ser det ikke ut til at alt har gått på skinner ved gjenåpningen. Ved mitt besøk torsdag 15. september var det fortsatt mye som ikke var tilgjengelig på lesesalen, bl. a.:a) Registreringskort for skifteprotokoller (basert på gårdsnavn). Disse er helt nødvendige ettersom personregistre bare i varierende grad er ført inn i skifteprotokollene.b) Registreringskort for tingbøker ca 1650-ca 1720 for Østfold (basert på gårdsnavn). For oss som pusler med Østfold er disse kortene så godt som uunnværlige. De ble bekostet av Østfold Historielag i 1950-årene (hvorfor har ikke andre historielag gjort det samme?)c) Protokoller med kopier av diverse jordebøker fra 1620-årene. Disse var heller ikke overført til Byarkivet, og ettersom de ikke foreligger på mikrofilm ble jeg henvist til å rekvirere originalmaterialet. Det har jo selvsagt sin sjarm å puste inn fire hundre år gammelt papirstøv, men særlig tidsbesparende er det ikke med RAs bestillingsrutiner. Dessuten blir det jo en del slitasje på originalmaterialet.Ved henvendelse til skrankepersonalet har jeg fått ulike svar på når alt dette skal komme på plass. Når det gjelder registreringskortene for skifteprotokoller og tingbøker skal disse visstnok inn i et nytt hylleopplegg, men i påvente av dette må det da kunne gå an å sette opp det gamle arkivskuffsystemet midlertidig. Og hva jordebokkopiene angår skulle det da være nok av tomme hyller der oppe å plassere dem i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Sten, jeg tok opp dette samme med ansvarlige i publikumsavdelingen fredag 9/9, og fikk inntrykk av at bl a kortkatalogene (som ligger i et kjellermagasin) tas opp snart. Papirkopiene av stattholderskapets jordebøker la jeg ikke i farten merke til var borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har også lurt på hvor de har gjort av kopiene bl.a. til 1624-odelsskatten og 1701-tellingen. Den første lå plassert et sted i magasinene i byarkivperioden, men etter at de begynte å flytte ting på plass igjen har jeg ikke sett noe til den noe sted. Kopien av 1701-tellingen har jeg ikke sett noe til siden før flyttingen til byarkivet, men vet ikke om den var med ned dit.Kortkatalogene står til dels i 'herpete' skuffseksjoner, som gjør at de nok ikke er egnet for tilbakeflytting før de nye skuffene er på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har brukt både stattholderskapets jordebøker 1624 og manntallet 1701 i papirkopier. Sammen med papirkopier av manntallene fra 1660-åra står disse nå i hyllene ved skranken før du kommer inn på lesesalen, nærmere bestemt: I det du skal inn i lesesalen, snu mot venstre og kikk i hyllene på venstre hand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Møbelet som skifteregister-kortene er oppbevart i, gikk i stykker når de måtte flyttes.Jeg var på lesesalen onsdag 14. og da var det merket av til en del nye møbler inne på lesesalen. Jg var så oppom på lørdag, og da var det båret inn flere nye møbler. Uten at jeg vet hva disse skal brukes til. (så mest hyller)jeg ble lovet at Register-kortene skulle komme på plass veldig snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. informasjon jeg har fått på RA så kunne RA velge mellom å åpne da de gjorde med ikke alt på plass eller utsette åpningen til mye senere og alt i orden. Så for mange er det nok nyttig at de åpnet da de gjorde og vi andre får heller smøre oss med litt tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Kristians innlegg viser at både jeg og Svein Arnolf har gjort Riksarkivet urett når det gjelder 1624- og 1701-protokollene (men jeg VAR da sikker på at jeg hadde sjekket akkurat de hyllene!!!). Så får vi håpe at Lailas observasjon av møbelinnflytting på lesesalen indikerer at også de savnede registreringskortene er på vei inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Barstad, på vegne av Publikumsavdelingen

De omtalte registerkortene ble mikrofilmet for en del år tilbake. Det foreligger nå bruksfilm av alle registerkortene, serie NOR 1A og MR 00020 (16 mm). De originale kortene tas dermed ut av bruk. Katalogopplysninger om filmene finnes henholdsvis i katalogene Skifteprotokoller og Tingbøker - sorenskrivere og byfogder, som står oppstilt på lesesalen.Papirkopiene av Stathaldararkivets jordebøker er, som Hunskaar påpeker ovenfor, plassert i veiledningsområdet ved skranken, sammen med prestenes og fogdenes manntall 1664-1666, manntallet 1701, folketellingen 1801 og hovedlistene for 1891-tellingen. Papirkopier av de tidligste kirkebøkene i Østfold, Akershus og Oslo står fremdeles oppstilt på lesesalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg trenger fortsatt Statsarkivet i Oslos kortregister til Fredrikshalds tingbøker 1-5, 1666-1720 (skuff 46 mfl). På lesesalen sto det tidligere også kortregistre for andre tingbøker enn disse. Ikke filmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Jeg vil savne registerkortene, spesielt for skiftene, men også for Østfolds tingbøker !.Ofte trenger jeg å sjekke skifter på en gård. Da ville det ha vært atskillig enklere å finne kortet fysisk, enn å finne riktig film fra katalogen, sette den opp, for deretter å sveive seg fram, for å finne ut at den aktuelle gården ligger på neste film.Derfor, la oss få tilbake de originale kortene !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

At registerkortene for Østfolds tingbøker bare skal gjøres tilgjengelige på bruksfilm var ingen god nyhet. Disse kortene gir stadig henvisninger til andre gårder, delvis i andre sogn, slik at masse tid vil gå til spille med utallige filmskift. En annen ting er at disse registerkortene er i svært god stand til å være femti år gamle, uten nevneverdig slitasje.Men, som en avdød radiopersonlighet sa for mange år siden: Hvorfor gjøre noe enkelt når det kan gjøres vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Mitt poeng var altså at registerkortene til tingbøkene, som tidligere sto på lesesalen men som nå er i magasinet, er uerstattelige i og med at de ikke er filmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Tore: Dette begynner å bli uklart. Jeg oppfattet Jon Barstads innlegg slik at det nettopp er disse registerkortene til tingbøkene som heretter bare være tilgjengelige på bruksfilm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Etter besøk på Riksarkivet i ettermiddag kan jeg konstatere at registreringskort både for skifteprotokoller og tingbøker i Østfold er inntatt i katalogene, og at filmene befinner seg i seksjonsskuff 8.7 (Tore: dine tingbokkort for Frederikshald befinner seg på film NOR 1A nr 14).Om tingbokkortene for Østfold kan det i beste fall sies at svært mange kort er kommet inn på hver film, og alle sognene jeg sjekket har fått plass på samme film. Dette gjør jo bildet litt lysere enn det først så ut til, men den som skal lete i flere sogn må nok regne med å bruke tre-fire ganger så lang tid i forhold til et søk i de gamle registreringskortene.Feilfrie synes ikke filmene å være. For Spydeberg slutter de alfabetiske registreringskortene i NOR 1A nr 12 med Løvestad, og det er jo ikke særlig hyggelig når man leter etter Nordby...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Takk for hjelpen, Sten. Da vet jeg hvor jeg skal gå for å finne filmen. Fant det ikke da jeg lette tidligere (9/9). Skal skrive av alle kortene for Fredrikshalds tingbøker 1666-1720, og er ferdig med ca 25%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Sten Høyendahl

Ved mitt siste besøk på Riksarkivet så jeg at registreringskortene for skifteprotokoller samt for tingbøker i Østfold igjen var satt ut på lesesalen. Dersom det er reaksjonene bl. a. i dette temaet som har bidratt til snuoperasjonen (jf # 10), skal Riksarkivet ha all honnør for å ha imøtekommet sine brukere på dette punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.