Gå til innhold
Arkivverket

[#32761] Ole Pedersen og Ingrid Sørensdatter viet i Halden 1841, men hvor ble de av?


Gjest Svein Skartsæterhagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Skartsæterhagen

Arbeidsmand Ole Pedersen og Pige Ingrid Maria Sørensdatter vies i Halden (Fredrikshald) 15.10.1841. Han “født i Id, boende her”; hun født i noe som begynner på Str, antagelig Strømstad. Alder 25 og 33 år. Fedre: Peder Olsen(?) og Søren Jensen. Forlovere: Ole Pedersen, Ole Larsen. (KB vigsel Fr.hald s.303, #21).Samme dag døpes deres barn: Oline Marie, f. 02.03.1841; foreldre “De idag forinden ægteviede Arbeidsmand Ole Pedersen og Ingrid Marie Sørensdatter”.Jeg har prøvd å finne igjen Ole Pedersen og Ingrid Maria Sørensd. i folketellingen 1865. I følge “Global search” i DA, fins det bare ett ektepar Ole Pederseri & Inger/Ingrid Sørensdatter i Norge i 1865: Ole Pedersen og Inger Marie Sørensdatter i Tune, i et typisk arbeiderstrøk. Hans fødested er oppgitt til Tune og hennes til Skjeberg. Dessuten var det en enke Inger M. Sørensd. i Skjeberg, men hun var ikke gift med en Ole Pedersen. Jeg finner heller ingen Ole Pedersen gift med Inger/Ingrid Pedersen i FT 1865, så de brukte heller ikke felles etternavn.FamilySearch viser nemlig 3 ekteskap mellom en Ole Pedersen og Inger/Ingrid Sørensdatter i tiårene før 1865: i Halden, Skjeberg og Asker. Paret viet i Skjeberg er vel da mest sannsynlig det som bor i Tune i 1865, for der var hennes fødested oppgitt som Skjeberg. Dessuten het kvinnen viet i Skjeberg Inger, slik som i FT 1865 Tune, mens kvinnen viet i Halden het Ingrid.Ved søk i FamilySearch på alle ressurser på barn av Ole Pedersen og Inger Sørensd. får jeg 9 tilslag: 4 i Tune, 4 i Asker/Bærum og 1 i Halden (uklart hvilke kirkebøker o.a. som ligger bak dataene).Men hvor har det da blitt av paret viet i Halden??Det er selvfølgelig mulig at begge er døde, utvandret, eller utelatt / feilregistrert i FT 1865. Er det noen som har vært borti dette paret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Svein, har ikke noe svar til deg, men har du sett etter Inrid her Lenke, f.eks hvis hun kom fra nabolande. Eller de ble boende i Id frem til 1865 ? hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Skartsæterhagen

Ja, jeg har sjekket 'svenskedatabasen' uten å finne Ingrid der.I første omgang er jeg mest interessert i å finne ut hva som skjedde med dem etter giftemålet i 1841, for å bli sikker på at deres datter Oline Marie, døpt samme dag som de giftet seg, virkelig er min tippoldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Skartsæterhagen

Dette var jo interessant. Det er en stund siden jeg søkte på Family Search, så denne må ha komemt til siden da. Jeg skal se på kirkeboka for denne innførselen ved første høve. Men heller ikke ham finner jeg igjen i 1865-tellingen, selv om jeg søkte på Pe* med både Olsen og Pedersen som etternavn. Det kan jo kanskje være en indikasjon på at familien utvandret.Jeg har ikke sett etter barnas konfirmasjon, fordi jeg anså det mest sannsynlig at familien hadde flyttet fra Halden før den tid, dessuten var Halden på den tiden en stor kommune med mange hundre fødte / konfirmerte pr. år, så det er ganske tidkrevende å søke manuelt. Men det er vel ingen annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Skartsæterhagen

Jeg må ha oversett eller ikke fått med den Peter'n der. Det var jo pussig at han skulle ha oppgitt fødested Tune, etter som jeg har lurt på om det skulle være noen forbindelse mellom de jeg leter etter og Tune. Men jeg tror fortsatt at dette er to forskjellige familier.Ved å søke litt mer I Family Search fant jeg også oppgitt at Peter Löjern Pedersen giftet seg 18.12.1867 i Halden, med Else Dorthe Thoresen (men det var ikke oppgitt noen kilde). Når anledning byr seg, skal jeg sjekke denne innførselen i kirkeboka (synd at ikke de scannede kirkebøkene er indeksert ennå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina Samsing

Jeg sier meg enig i at et må være 2 familier. Veldig rart at vi ikke finner Peter L. Pedersen i 1865 tellingen. Han kan vel ikke ha flyttet til Strømstad eller annet sted i nabolandet og så kommet tilbake og giftet seg i 1867?Kristina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Johnsrud

Hei igjenDen Peter Løjern Pedersen som det refereres til i innlegg 4 er oppført hos FS med mor Inger Marie Jensdatter or Sørensdotter og kan jo derved godt være sønn til 'feil' par.Lenke(Håper linken virker:-)Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Skartsæterhagen

Jeg oppfatter dette 'dobbeltnavnet' (Jensdr./ Sørensdr.) slik at innsenderen av disse data til FS er usikker på etternavnet, enten fordi det har vært vanskelig å lese i kirkeboka eller at vedkommende tror det kan være en feilregistrering. Må vel sjekke kirkeboka og klokkerboka for å finne ut det.Jeg har også vært inne på tanken at innførselen i 1841 kan være en feilregistrering (altså at Sørensdatter er feil), men det står både i kirkeboka og klokkerboka og både under vigsel og dåp.Nå er det heller ingen overflod av Inger / Ingrid Jensdøtre gift med Ole Pedersen i 1865; fant faktisk ingen ved et raskt søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Svein Skartsæterhagen

Jeg har nå funnet denne Peter Löÿern Olsen både i kirkeboka og klokkerboka for Fr.hald, men begge steder er morens navn Inger Marie Jensdatter, så jeg skjønner ikke hvorfor noen har tatt med 'or Sorensdatter' i FS. Regner dermed med at denne Peter ikke har noe med den ettersøkte familien å gjøre.Jeg så også etter konfirmasjon til datteren Oline Marie, f. 1841, og hun ble konfirmert i Fr.hald i oktober 1856, fødsels- og dåpsdato stemmer, og foreldrenes navn er skrevet slik som ved dåpen. Så hun bodde tydeligvis i Fr.hald i 1856. Men jeg vet ikke om dette betyr at begge foreldrene var i live på den tiden. Jeg har (i en annen kommune) sett en innførsel til konfirmasjon (for en farløs gutt) hvor det under foreldre stod 'i lægd hos ......', men jeg vet ikke hva som var vanlig praksis i dette henseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina Samsing

Jeg har en oldemor, forledrene var døde, hun ble oppfostret av andre. Ved hennes konfirmasjon er de biologiske foreldrene oppgitt (Spydeberg 1885)Mvh Kristina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Svein Skartsæterhagen

Jeg har nå funnet ut hvorfor den Peter nevnt ovenfor er oppført med mor 'Sørensdatter OR Jensdatter'.I 1862 var det skifte i Fredrikshald etter Ole Pedersen, i noen av skiftehandlingene kalt Ole Pedersen Dalen. Han etterlot enke Marie Pedersen, datter Oline Marie 21 år (altså f. 1841), datter Amalie 19 år og sønn Peter L....(klarte ikke å lese dette navnet) 16 år (altså f. 1846).Også denne Amalie hadde mor Inger Marie Jensdatter i følge Family Search. I og med at morens farsnavn ikke var nevnt ved skiftet, er det ikke godt å vite hva som var det rette, men det er i hvert fall tydelig at paret hadde disse tre barna og at det i dåpsboka har blitt ulike etternavn på moren i disse innførslene.Etter mye leting fant jeg dem til slutt i 1865-tellingen i Fredrikshald, med etternavn Dahl! Alle barna hadde korrekt alder og var ugifte; to sypiker og en matros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.