Gå til innhold
Arkivverket

[#32763] Harald Olsen f ? far til Anne Haraldsdatter Armoen , Blaker


Gjest Inger Sofie Olberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Sofie Olberg

HeiNoen som vet noe mer enn det som står i Bygdeboken for Blaker om Armoen ang Harald Olsen som giftet seg m Ingeborg Gulbrandsdatter f? som også var gift m Jakob Hansen.mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Det var skifte etter Ingeborg Gulbrandsdatter på Armoen i Blaker i 1698 (ikke i 1689 som det står i ”Aurskog og Blaker”, b. 2, s. 145 (og s. 150)). Litt utdypende opplysninger:Harald Olsen, født ca. 1636, død før 1698, var i 1660-årene bruker på Harkerud i Aurskog og var vel sønn av Ole (Haraldsen?) på Harkerud, jf. også ”Aurskog og Blaker”, b. 2, s. 98-99. I ekteskap med Ingeborg Gulbrandsdatter, død ca. 1698, var der to barn (som nevnes i 1698):a) Mons Haraldsen, født etter 1666(?), død ca. 1696, gift med Åse Hansdatter (som ble gjengiftet med Anders Halvorsen); to døtre nevnes i 1698: Marte, født ca. 1691, og Kirsti, født ca. 1693.b) Anne Haraldsdatter, født ca. 1662, død 1732, gift med Anders Jensen Fjuk, født ca. 1664, død 1724 (vel fra Balterud i Aurskog).Ingeborg Gulbrandsdatter ble gift igjen med Jakob Hansen Armoen, født ca. 1644, død 1732; han synes ikke å være fra Aurskog. Jakob Hansen giftet seg også igjen, og eldste sønn av annet ekteskap var Hans Jakobsen, født ca. 1700 (ikke 1692 som oppgitt i ”Aurskog og Blaker”).Ifølge ”Aurskog og Blaker” var Harald Olsen borte fra Harkerud innen 1682, mens Jakob Hansen var på Armoen fra senest 1683. Kanskje Harald døde omkring 1682.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

Hei OddJeg må bare nok en gang si takk for bistand. Jeg har nå omtrent det meste av mitt anetre på min bestefars side, nå venter jeg bare på Bygdeboken bind IV som kommer ut nå den 22. dm og da kan jeg fylle ut litt mer om min bestemors aner.mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grete wisth

hei Inger SofieJeg har ikke noe å bidra med, men ren nysjerrighet: Hvem av Anne Haraldsdtr.Armoens barn er du etterkommer av?, jeg stammer fra Ole f 1702. -- og hvilken bygdebok bind IV er det som kommer den 22 ? er det Blaker Aurskog ?mvh Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

Hei GreteHvis du sender meg en mail så kan jeg forklare det- Bygdeboken bind 4 er Aurskog/Høland der jeg har aner fra Nygård u Bergsjø- Kilden er Odd Ottesen som også har gitt meg mye opplysninger om mine aner. han er en av forfatterne av bøkene for Setskog m.v.mvh ingersofieolberg@yahoo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.