Gå til innhold
Arkivverket

[#32771] Mikal Andreas Larsen Landsvik/Hordaland


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Mikal Andreas Larsen Landsvik fødd 15.mars 1873 døpt 30.mars s.å.foreldre Lars Larsen og Maritte Ellingsdatter Landsvik. Jeg har over lengre tid prøvd å finne Mikal Andreas igjen, men jeg kan ikke finne han konfirmert, eller begravet til Herdla. Tror jeg trenger et gått råd. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

Blant døde i Manger 1816-1880 finner jeg denne: '1203 2003 Gbbarn Mikkel Larsen 8 Dage Landsvig m H 1864.' Av samme familien? Blant døde i Manger sokn 1881-1977 finner jeg også noen Landsvig'er fra Herdla, men ingen Mikal, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Mikkel er hans tvillingbror, fødd 5.mars 1864, og død den 12.3 som du nevner. Men denne Mikal Andreas er 'søkk vekk', ikke finner jeg han konfirmert eller død, har også lett med lupe i andre komuner for f.t. 1900 uten hell. Av og til sitter en igjen med slike underlige spørsmål, som en ikke finner svar på. Takk for hjelpen Nina. Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Torleif.Vet du når foreldrene hans døde? Og har du sjekket om der er noe skifte/dødsmelding i den sammenhengen som kan fortelle deg noe om Mikal Andreas.? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Reitan

Finner denne på FS/VRI:Mikal Andreas Sex: M Event(s): Birth: 15 Mar 1873 Place: Christening: 30 Mar 1873 Place: Herdla, Hordaland, Norway Parents: Father: Lars LARSEN Mother: Marta MIKKELSDRSamme fødsel og dåpsdato, men annen mor... SIkker på at de er brødre...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

For det første, takk for hjelpen Rune og Andre. For det andre jeg har ved en beklagelig feil skrevet Ellingsdtr. men det skal jo være Mikkelsdtr. Faren hadde jo navnet Mikkel Ellingsen Landsvik. Ja jeg har alle opplysninger, men problemet er jo bare, jeg finner ikke dette barnet konfirmert senere, ei heller gift, ei heller noen steder nevnt i folketellinger fra 1900. Og når jeg da ikke finner han død, da vet jeg at det er noe som ikke stemmer. Det mest sannsynlige er jo at han er død, men faktisk ikke blitt ført inn i kirkeboken. Nei Rune, jeg har ikke sjekket skiftet til foreldrene ennå, men det er neste skritt. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Forvirringen rundt brudens etternavn kan kanskje forklares med at hennes far var Mikkel Ellingsen.Jeg har sjekket kirkebøkene (her på Digitalarkivet) for Herdla og Manger og har funnet sju barn av Lars Larsen Landsvik og Martha Mikkelsdtr.1. Maria f.18.01.1862(trolig død liten)2. Jacob f.05.03 og døpt 27.03.18643. Mikkel f.05.03.1864 - d.12.03, gravl.20.03.18644. Maria f. 11.04 og døpt 27.04.18665. Mikkeline f.04.08 og døpt 18.08.18666. Sygni f. 02.05 og døpt 06.06.18707. Mikal Andreas f.15.03 og døpt 30.03.1873Jacob konfirmert 28.09.1879, gift 02.09.1892 med Bertine Gudmudsdtr. Toskø, død10.12. og gravlagt 18.12.1948 (Jacob)Sygni ble konfirmert 27.09.1885 og gift 12.06.1893 med Brynjel Bertin Nilsen Len.Maria ble gift 14.06.1882 med Peder Johannessen Nesset.Her er registreringene gjort delvis i Manger og delvis i Herdla.De manglende konfirmasjonene er trolig utført i Manger, da de stopper her i Digitalarkivet på 1880 mens Herdla går til 1915.For å finne ut om Mikal Andreas vokste opp , tror jeg eneste veien er å gå via dødsmeldingene vedr. foreldrene Lars og Martha. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det ser ut til at de faktisk hadde to døtre døpt Maria.Hun som var født i 1866 døde 16.09 og ble gravlagt 22.09.1873.Mikkeline døde 12.10 og ble gravlagt 22.09.1873, begge døde trolig av ondartet halsesyke.Da er det bare Torleifs problem som gjenstår, hva skjedde med Mikal Andreas.? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det var nå ganske utgjort da.I 1875 tellingen hører gården ikke til i Herdla , og i 1891 tellingen hører den ikke til i Manger.Snakk om å falle mellom to stoler. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja Rune, saken vart noe mere komplisert en jeg først trodde.At jeg klarte å lage forviklinger om hun var en Elling eller Mikkelsdatter, gjorde ikke dette bedre. Hans eldre bror Jakob(min oldefar)har gitt en av sine sønner samme navn, derfor tror jeg denne personen er død. Men å finne det, ser ut til å være problematisk. Takk for hjelpen nok engang.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Reitan

Da har jeg også prøvd på søke på emigranter over Bergen, både etter Mikal og Andreas (kan han ha brukt bare det navnet?), Larsen og Landsvik... Hjalp ikke det spor... Da tror jeg at dødsfallsmeldingen til foreldrene er mitt eneste tips også. Dette er vel noe som statsarkivet i Bergen kan svare på, så kanskje du skal prøve på arkivforum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk for hjelpen Andrè, jeg har etter beste evne saumfart emigranter også uten hell, nei saken er nok noe mere vrien en først antatt.Mvh.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.