Gå til innhold
Arkivverket

[#32775] Ole Olsen 'Øieseie' fra Vågå


Gjest G.D. Brekke
 Del

Recommended Posts

Gjest G.D. Brekke

Er det noen som har opplysninger om Ole Olsen Øieseie, født 03.11.1808, gift med Anna Hansdtr. Heldeneie, født 10.09.1801 De skulle være fra Vågå begge to. Skulle så gjerne ha visst litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest G.D. Brekke

Takk for tips. Jeg fant en sønn, 1832 04.11.1832 Ole Olsen Resvold u.Helle Dette er min tippolefar. Skulle gjerne ha visst litt mer om foreldrene, hvor de bodde, flere barn etc. Kirkebøkene går ikke langt nok tilbake så jeg finner ikke noe om de på den linken du ga meg. Men du skal ha så mange takk for opplysningene. Nå vet jeg litt om dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Fra folketellinga i 1801 under Helden finnes Hans Hansen 34 år, husmann og sersjant og kona Kari Johannesdatter, 35 år. Det er mulig dette er foreldrene.Iflg Family Search er faren til Ole en Ole Iversen. På Øy er det ingen med dette navnet i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest G.D. Brekke

Takk til både Trond og Aud. Jeg tror dette er foreldrene til Anne, da det blandt faddere på sønnen Ole, se over, går igjen navnet Resvold.Trond; I dåpslinken er Ole OLSEN oppgitt som mannen hennes, da virker det kanskje som lite sannsynlig at Ole Iversen er rett. Han står der som Ole Olsen, bosted Resvold under Helle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ved vielsen mellom Ole Olsen Øiseie (23) og Anne Hansdtr. Helleeie (29) står brudgommens far oppført som Ole Iversen Øiseie.Ved dåpen er Ole oppført som Ole Iversens dåpsbarn.Med andre ord; faren til Ole Olsen som giftet seg med Anne, het Ole Iversen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ole Olsen Øiseie (23) og Anne Hansdtr. Helleeie (29) giftet seg i Vågå kirke den 03.11.1831. Brudgommens far; Ole Iversen Øiseie, brudens far; Hans Hansen Resvoll. Kausjonister: John Stafseng og Haldor Løkken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest G.D. Brekke

Tusen takk skal du ha. Har du noen aning om hvor plassen de bodde ligger? Ser på et kart at det heter Sandbu litt øst for Vågå sentrum. Min tippoldefar Ole Olsen ble visstnok kalt Sandbu mens han bodde i Vågå,(han flytta til Trøndelag senere og gifta seg der) mens foreldrene hadde Øieseie og Heldeneie i navna sine. Har også aner fra Sel som det kunne vært morsomt å visst hvor kom fra. Når jeg kjører forbi, lurer jeg litt på hvor de holdt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Det er nesten umulig å kunne si noe om hvor din tippoldefar sist bodde før han dro til Trøndelag. At han brukte Sandbu som 'hjemstedsadresse', tyder jo på at han enten var tjenestekar på en av Sandbu-gårdene i Vågå, eller at familien hadde en plass (med eller uten jord) under en av de samme gårdene. Hvis du slår opp i ft for Vågå, vil du se at det var flere gårder Sandbu, og hver av dem hadde et visst antall husmannsplasser under seg.Det er antagelig foreldrene hans som bodde her i 1865: Lenke Noen med grundigere lokalkunnskaper enn meg må hjelpe deg med å lokalisere denne plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.