Gå til innhold
Arkivverket

[#32779] Hjelp til å finne sjømann Ludvig Andreassen i USA?

Gjest Anne C. Strandslett
 Del

Recommended Posts

Noen som kan søke i USA etter Ludvig Andreassen, f. 18.12.1869 i Drammen? Finnes han i folketellinger? Giftet han seg og fikk en skokk med barn som familiefortellinger vil ha det til? Iflg. sjømannsruller seilte han med Arizona fra Drammen (?) 11. september 1890, rømte i Liverpool? Fra Drammen til England i oktober 1892.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, ikke godt å si... :-)Denne Ludvig M. Andreassen som jeg viste til, jobber som tømmermann/carpenter på skipet 'The Solborg'.Han er 51 år, og mønstret på i Drammen den 14 mai 1919. Skipet ankom New York den 08 juni, så utifra alder så er han født ca 1868... LenkeJan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Er du sikker på at Ludvig Andreasson verkeleg utvandra til Amerika?? Den første meldingi di synest noko uklår...Elles er dette eit vanskeleg namn å leita etter i Amerika! Andreasson vart mest truleg Anderson, men du skal ikkje sjå bort ifrå former som Anders og Andrews. Og Ludvig vart kanskje Ludwick, men mest truleg Lewis eller Louis!Lukke til vidare!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Peter, Lurvig M. har jeg også kikket på. Hvis jeg ikke husker helt feil ble det født en Ludvig Martinius i Drammen ca ett år før 'min' Ludvig. Sikker på at han dro til stetene er jeg slett ikke, men det er det familiefortellingene sier - og de har ofte stemt tidligere. Det eneste jeg vet var at han seilte ut fra Norge og kom til England i 1890 og -91. Derfra har jeg ingen spor - foreløpig. Hvis tilfelle var at han rømte fra skipet, kan ha like gjerne ha tatt et annet navn. Her er de treffene jeg har fått på ancestry.com som jeg da ikke får sjekket videre fordi jeg ikke tilgang.To treff i US og ett treff i England.Ludvig Andreassen Birth: year Origin: location Departure: location More: See all events... Source: Immigration - New York Passenger Lists, 1851-1891 Ludvig Andreassen Birth: year Source: Family & Local Histories - Biography & Genealogy Master Index (BGMI) Ludvig Andresen Birth: abt 1869 - Swedish Subject, Denmark Civil: Poplar Residence: 1901 - St Peter Limehouse, Limehouse, London, England Source: Census - 1901 England Census

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
Gjest Anne C Strandslett

Den umulige Ludvik... en liten oppdatering.Har en annen Ludvik-kandidat nå. Tror at den rette Ludvig ble født på Strømsø 10.09.1868 Ludvik Marinius Andreassen, som senere tok navnet Berg. Foreldre var Andreas Larsen Berg og Anne Marie Olsdatter. 1885-tellingen, Drammen: Ludvig Marinus Andreassen f 1868 var sjømann og bodde sammen med søsteren Olga Karoline og moren Marie, som var enke. De bodde på Strømsø. 1900-tellingen, Musøen, Drammen: Ludvig Berg g Arbeider Pappirfbrk 1868 Marie Berg g 1869 Georg Berg ug 1895 Jenny Berg ug 1897 Bergliot Berg ug 02051899 Da sjømannen Ludvig Andreassen mønstret på Arizona i september 1890 var bostedsadressen Musøen (Bare dager før hans uekte datter Lulli ble født i Lier). Emigranter fra Oslo: I mai 1903 emigrerer Ludvig Andreassen Berg, 34 år, gift, sjømann, fra Drammen til Minnesota, USA. Oslo 6375 1903 Mai 08 Ludvig Andreasen Berg m G Sjømand 34 Drammen Minnesota 3174 Norge Prp Angelo Søk i Ellis Island: Ludvig Berg, Norway. Last place og residence: Christiania. Ankom 21. mai 1903. Han var da 35 år, gender: F, marital status: S(ingel). Han reiste med The Aurania (1883) fra Liverpool. Manifest Line Number 0011. I følge orginalpapirene ble reisen betalt (5 dollar) av svoger Karl Gulliksen og Ludvig skulle til han i ?? Min(nesota?) Kan det ha vært Rothsay, der bodde nemlig svogeren i 1900 cens. Han var gift da han dro fra Norge og singel da han gikk i land i USA (så kjekt...) En Karl Gulliksen fra Norge ankom Ellis Island 7 mai 1892. Han hadde reist med City of Berlin fra Liverpool. Han var da 22 år. Karl Gulliksen, 27 årig farmer fra USA reiste fra Oslo i feb 1903 til USA og Minnesota med Angelo. Og der står jeg fast igjen. Finner ikke flere tegn til Ludvik Andreassen Berg verken i Amerika eller i Norge. Finner ikke noe bevis for at kone og barn kom etter. Døde de i Norge før han dro i 1903?Finner kun elsdte sønnen Georg Andreas født på Strømsø i 1895. Finner heller ikke giftemålet til Ludvik og Berte Marie. Hun var fra Bragernes, så de burde ha giftet seg der.Og... er dette rette Ludvik????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Carl fant jeg her:1900 cens i USA, Minnesota: Carl Gullikson bodde i Rothsay village, Wilkin, Minnesota. Han var ugift og logerte hos en dame, Eva Burean. Innvandert i 1892. Fødselsdato oppgitt til jan 1877.1910 cens USA, Minnesota: Carl G Gullikson bodde i Pelican, Otter Tail, Minnesota. Han var ugift og innvandret i 1892.Jeg tydet det også til noe lignende Ashby, Kurt, men kanskje det er Rothsay???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Men hvis Ludvig er svogeren til Carl, må jo Carl være gift, iallefall i 1903 ?Ashby er et sted i Minnesota, og den Carl du har funnet i 1900 bor i Akron, Wilkin county, Minnesota. Hvor har du Rothsay fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Carl var broren til Ludvigs kone. Den konen jeg ikke vet hvor gjorde av seg...1900 cens var Carl i Rothsay og i 1910 i Pelican. Får ikke laget link til søkeresultatet. Det følger mye frustrasjon med søking i statene :( Hva er det beste å søke i? Har prøvd archives.com nå. Hvor er Ashby i forhold til Rothsay?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg bruker Ancestry.com og finner denne Carl i Akron, Wilkin, i census for 1900:1900 United States Federal CensusName: Carl GulliksonHome in 1900: Akron, Wilkin, MinnesotaAge: 23 Birth Date: Jan 1877 Birthplace: Norway Race: White Gender: MaleImmigration Year: 1892Relationship to Head of House: BoarderFather's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: NorwayMarital Status: SingleHousehold Members: Name AgeEva Burean 30 Earl Burean 8 Lester Burean 7 Carl Gullikson 23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hvis du 'Googler' disse stedene ser du at Rothsay og Akron ligger ganske nære hverandre, mens Pelican ligger et godt stykke lenger øst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg 'Googlet' også Ashby som var Ludvigs oppgitte reisemål, og det ligger rett nord for Pelican.Her er forøvrig immigrasjonsdataene som ligger på Ancestry.com:New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Ludvig BergArrival Date: 22 May 1903Birth Year: abt 1868 Age: 35Gender: Female (skal nok være 'male')Ethnicity/Race­/Nationality: ScandinavianPort of Departure: Liverpool, England Port of Arrival: New York, New YorkShip Name: Aurania

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

HeiJa dette er de samme treffene jeg fikk på Archives.com og på Ellis Island. Selv om jeg oppfattet av statusen var S(ingel) og ikke S(kandinavisk).Men du fant ikke noe senere du heller? Jeg har også prøvd å søke etter kona Berthe Marie (Gulliksen) Berg f 1969 og barna Georg Andreas f 1895, Jenny Marie f 1897 og Bergliot f 1899. Uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Denne er interessant, fra 1930 cens USA. Ashland er bare et steinkast unna Minnestoa og hvor Ludvig oppholdt seg i 1910. Mary kan godt være Berthe Marie og barna født etter at de kom til Amerika.Louis BergAge at Time of Census: 62 Estimated Birth Year: 1868 Residence: Ashland, WIOther People in Household: Mary Berg, age: 56 Walter Berg, age: 26 Helen Marie Berg, age: 16 Harry Berg, age: 26 Stanley C Berg, age: 18 Collection: U.S. 1930 Federal Census Index

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Neida, jeg er klar over at det er to forskjellige steder. Men Minnesota og Wisconsin er nabostater så det er jo ikke usannsynlig at de kan ha flyttet dit i løpet av de 20-årene fra 1910 cens.Men det kreves litt mer bevis til før man trekker den konklusjonen. Foreløpig er det bare et kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Er den? :( Hvordan fant du ut det?Hva med: Ludwig Berg Age at Time of Census: 63 Estimated Birth Year: 1867 Residence: Milwaukee, WI U.S. 1930 Federal Census IDet var mange andre på samme bosted men ingen Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Ja, det var vel for godt til å være sant. Det er også en mulighet for at han dro tilbake til Norge. Da er det bare å vente på 1910-tellingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Har funnet hans tre barn konfirmert på Bragernes i 1909, 1912 og 1914. Faren var ført opp uten noen anmerkninger. De bodde på Musøen som i 1900-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.